Reklama

Reklama

Sladký život

  • Itálie La dolce vita (více)
Trailer

Obsahy(1)

Lesk a bída římské smetánky očima oscarového režiséra Federica Felliniho... V 50. letech natočil Federico Fellini dva vynikající filmy se svou ženou, herečkou Giuliettou Masinovou: Silnici (1954) a Cabiriiny noci (1957). Prvky neorealismu z Darmošlapů vystřídal niternější přístup, důraz na psychologii postav a ucelený příběh. Více společného má s Darmošlapy následující Sladký život (1960): film, který spolu s Rosselliniho Generálem della Rovere opět získal pro italskou kinematografii zájem a uznání ve světě. Dějištěm je tentokrát současný Řím, hlavní postavou novinář Marcello (M. Mastroianni). Přestože pořád trochu myslí na dráhu seriózního spisovatele, vymetá večírky a píše v podstatě bulvár. V první části filmu mu jeho spisovatelské ambice ještě můžeme uvěřit, i jeho pohrdavý odstup od povrchního sladkého života římské smetánky, o které píše. Stejně tak ještě stopy upřímného citu ve vztahu k otci či snoubence Emě, kterou nicméně vytrvale podvádí. Marcello je však v podstatě slaboch, během filmu podléhá, což se odráží i na vnějškové proměně tváře, chování. Rezignuje na ambice, stává se součástí onoho marného světa… Felliniho freska zobrazuje jak život bohatých a podivné hodnoty jejich světa, tak situaci obyvatel Říma z opačného konce sociální hierarchie. Ukazuje už v té době bezohledný hon novinářů za senzacemi (jméno jednoho z fotografů – Paparazzo – se stalo synonymem pro bulvární fotografy), stejně jako náboženský fanatismus a pověrčivost. Skandálnost některých scén a témat, která v době uvedení pobuřovala (a řada scén neprošla cenzurou), už nikoho nepohorší. O to více zaujme Sladký život i dnes právě obrazem povrchnosti, honby za senzacemi a pochybnými hodnotami, stejně jako morálním tápáním hlavní postavy. Vedle Marcella Mastroianniho zazářily ve filmu i mezinárodní hvězdy Anita Ekbergová jako filmová diva Sylvie (usínající jen ve dvou kapkách parfému), Anouk Aiméeová (bohatá neuspokojená Magdalena), a také Lex Barker (snoubenec Sylvie). Sladký život je pro mnohé vrcholným Felliniho dílem, spojujícím autobiografické momenty i velkou společenskou alegorii. Byl oceněn Zlatou palmou v Cannes 1960, cenou Kruhu newyorských filmových kritiků, a ze čtyř nominací na Oscara získal jednoho (pro Piera Gherardiho za Nejlepší černobílé kostýmy). (Česká televize)

(více)

Recenze (285)

Filmpub.cz (Radomír Kokeš)

"Fellini rezignuje na to, aby vyprávěl příběh, vytváří spíš spletitou mozaiku podivných lidských charakterů, mezi kterými se bulvární novinář Marcello prochází jak v ZOO a u každého se jen na chvíli zastaví, aby šel zase dál. Hledá sám sebe, připadá si zbytečný a neužitečný. Neví, co vlastně chce,…"

Filmweb.cz (Matej Šišolák)

"Sladký život je film na disertaci a ne na recenzi. I když, pokud film neznáte, z těch několika řádků nesourodých poznámek asi nejste moudřejší než dříve. Nicméně se film stal součástí našich životů i mimo rámec místního biografu. Fráze La Dolce Vita se stala rčením, přestoupila hranice stříbrného…" více

Kfilmu.net (Martin Svoboda II)

"Jen těžko se popisují kvality tohoto vynikajícího filmu. Ta atmosféra sladkého zmaru, záměrného upadání protagonisty do stavu katatonického požitkářství. Nepříjemný, ale svým způsobem fascinující pocit unavenosti moderním světem." více

Kritiky.cz

"Bravo, to se panu Fellinimu podařilo, ovšem můj celkový dojem z filmu nebyl nijak převratný. Samozřejmě, oceňuji krásně prokreslené charaktery zhýralých snobů,… ale, prostě tomu chybí nějaký náboj. Patrně se z tohoto filmu stala až moc velká, nedotknutelná klasika. Neříkám rozhodně, že je to cosi…" více

Tiscali.cz (Tomáš Hála)

"Žádné Felliniho dílo nemělo tak velký divácký úspěch jako právě Sladký život. Fellini jeden čas dokonce uvažoval o pokračování, ale nestalo se tak. A tak existuje pouze jediný, celistvý a dále nerozmělňovaný, špičkový film, který se do našich kin vrací v obnovené premiéře."

Související novinky

Sen noci svatojánské s živým doprovodem

Sen noci svatojánské s živým doprovodem

05.06.2020

K 60. výročí uvedení světově proslulého a mnoha cenami ověnčeného  loutkového filmu Sen noci svatojánské slavného malíře a sochaře Jiřího Trnky připravila společnost JV Classics jeho obnovenou… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama