Reklama

Reklama

Gregory Peck jako ochránce pronásledované ženy v americkém westernu. Tvůrčí tandem, tvořený režisérem Robertem Mulliganem a producentem Alanem J. Pakulou, vytvořil v šedesátých letech pozoruhodnou sérii filmových děl. Rádi vyprávěli silné příběhy, často vycházející z prověřených literárních nebo jevištních předloh, a soustředili se zejména na vedení herců a na realistickou kresbu prostředí. Největšího úspěchu dosáhli přepisem známého románu Harper Leeové Jako zabít ptáčka (1962) s Gregorym Peckem v oscarové roli jižanského právníka. Jejich spolupráce se uzavřela v roce 1968 (kdy se Pakula vydal na svou vlastní režijní dráhu) westernem Plíživý měsíc, natočeným podle stejnojmenného románu Theodora V. Olsena, který vyšel i v českém překladu. Gregory Peck v něm ztělesnil stárnoucího armádního zvěda, který se ujme ženy zachráněné z indiánského zajetí. Problém je v tom, že žena není sama, ale má u sebe desetiletého syna, jehož apačský otec je ochoten jít doslova přes mrtvoly, aby svého potomka nenechal v rukou bílých. Trochu neprávem opomíjený western vyniká zejména kameramanskou prací Charlese Langa, který dokázal zachytit krásu Mohavské pouště na americkém jihozápadě (natáčelo se zčásti v nevadském Red Rock Canyonu). Partnerkou Gregoryho Pecka je významná hollywoodská herečka Eva Marie Saintová (držitelka Oscara za vedlejší roli ve filmu V přístavu – 1954) a v úloze Peckova parťáka se objevuje tehdy začínající Robert Forster, který se vzápětí prosadil hlavní rolí v průkopnickém reportážním dramatu Medium Cool (1969). (Česká televize)

(více)

Recenze (50)

5150 

všechny recenze uživatele

Příběh, ve kterém se hlavní postavy přesunou z bodu a do bodu b a tam dojde k očekávanému finále, se mi moc nelíbil. Akce je naprosté minimum a je s ohledem na postaršího Gregory Pecka. Vyjma posledních cca deseti minut navíc chybí záporák. Nicméně za snahu budovat atmosféru a finální střet, hodnotím 2,5*. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Netradiční western přináší nápaditý děj, citlivý ponor do skutečného hraničářského života průměrného Američana té doby a jako určitou pokroutku nabízí i pozitivní překonání ustáleného černobílého pohledu na bělošsko-indiánské střetání, v němž ušlechtilý rudoch podléhá náporu chamtivého bělocha. Tento posun přitom toto velké americké trauma pojednává věcně, aniž by jakkoliv zkresloval "velký rozměr" jeho skutečného dějinného tvaru. Závěrečná fáze indiánského dramatu, přesuny do americké obdoby gulagů, nazývaných cudně rezervace, hodně vysvětluje motivy individuální války vedení zoufalým, ale také povahově neobhajitelným indiánským bojovníkem, jemuž se vraždění pro vraždění stalo smyslem života. Syrovost atmosféry, propracovaná psychologie postav, silná kamera a vyvážená režie s důkladným, a přitom umělecky silným scénářem dotvářejí nepopulární, avšak realistický záběr Divokého Západu důsledně oproštěný i o poslední zbytky hraničářskocowboyské mýtizace. (Peckův Varner je vším možným, jen ne neprůstřelným supermanem a boj na život a na smrt, který svádí, mohl docela dobře skončit i opačně). Obraz čestného osamělého muže a ženy, která se postupně vrací do života a do normální lidské bytosti, kterou nedobrovolně - aby si zachránila život - přestala být, obraz dvou již nemladých, osamělých lidí zůstává alespoň pro mne nejsilnějším zážitkem tohoto mimořádného, dokonale newesternového westernu. ()

Reklama

laik_60 

všechny recenze uživatele

Gregory chrani belošku s indianskym synom proti indianovi načelnikovi, ktorý chce naspäť svojho syna. Pozabíja pritom kopec ľudí, na stanici v dostavníkovej krcme ba aj Gregoryho kamaratov, napokon ostane gregory sám a poslednu polhodinku filmu bojuje striela poraneny do ruky i nohy aby napokon toho zlosyna zabil. doplazí sa domov a šluss, koniec, filmu asi už boli všetci tvorcovia ustatí. ()

lennyd 

všechny recenze uživatele

Když vojáci najdou skupinu opuštěných indiánů (indiánek), s překvapením zjišťují, že jedna z nich je bílá žena, která je matkou indiánského dítěte. Sam Varner (Gregory Peck) se nabídne (resp. je přemluven) touto ženou - Sarah Carverovou (Eva Marie Saint), aby je vzal s sebou na svůj ranč. V okolí se totiž potuluje zákeřný indiánský zabiják, Plíživý měsíc. Ten se neštítí ničeho, a až později Sam zjišťuje, že tím, že vzal pod svá ochraná křídla Sarah a její dítě, tak na sebe přivolal zhoubu. Sarah je totiž žena Plíživého měsíce, a indiánský klučina je jeho syn. Sam se musí zabijákovi postavit, aby Sarah i jejího syna ochránil ... Westernů se v dnešní době moc netočí (skoro vůbec, abych pravdu řekl), takže někdy i naše televize vezmou zavděk nějakým starším (i když převážně pouští jen Vinnetua). Na Plíživý měsíc jsem se docela těšil, ale abych pravdu řekl, zase až tak nadšenej jsem nebyl. Jako western to nebylo špatné, ale kvalit Lenových westernů ani zdaleka nedosahuje (a pravda, ani komerčního Vinnetua). Sice posledních 20-30 minut je hodně akčních, ale začátek filmu mi přišel hodně nudný, a trochu jsem u něj usínal... ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Plíživý měsíc je dost netypický western, který, i přesto, že proti sobě stojí dva soupeři a dokonce běloch a "rudoch", neoplývá zrovna velkou dávkou přestřelek, honiček na koních nebo soubojů. Na to si musí člověk počkat až do konce. Závěrečný souboj už pak stojí za to, do té doby ale musí hrdinové čelit indiánskému muži, u kterého se nám může místy zdát, že oplývá až nadpozemskými schopnostmi. Film také připomíná  důsledky mnohých amerických traumat, na které ale doplácely nevinní. Indián nenávidí bělochy a má k tomu důvody. Bílá žena je vlastně obětí a přesto je to ona, kdo si musel vytrpět své. Stejně i dítě, které vlastně nemusí tak zcela tušit kam patří a proč má být jeho otec nepřítelem a z jeho kmenu chce matka utéct. Ač všichni navzájem nepřátelé, všichni zároveň oběti. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (1)

  • Herec Noland Clay, který hrál indiánského chlapce, je z kmene Bělohorských Apačů. (Hawaj)

Reklama

Reklama