Režie:
John M. StahlScénář:
Jo SwerlingKamera:
Leon ShamroyHudba:
Alfred NewmanHrají:
Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price, Ray Collins, Gene Lockhart, Darryl Hickman, Reed Hadley, Chill Wills, Mae Marsh, Grant Mitchell (více)Obsahy(1)
Půvabná Ellen Berentová a úspěšný spisovatel Richard Harland se náhodou potkají při cestě vlakem, kde si Ellen právě čte jeho novou knihu. Jejich vzájemné sympatie přerostou v milostný románek, k překvapení všech se brzy také vezmou. Po svatbě se Richard snaží pečlivě rozdělovat svůj čas mezi psaní románů, manželku a postiženého bratra, ale Ellen je čím dál víc zatrpklejší. Nejspíše proto, že poprvé v životě ucítila obrovskou vnitřní potřebu vlastnit milovaného člověka. Všichni lidé kolem Richarda se tak najednou stávají jejími úhlavními nepřáteli, protože ji okrádají o manželův čas... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (75)
Gene Tierneyová se už Premingerovou Laurou zařadila po bok nejpozoruhodnějších femme fatale - Lauren Bacall a Rity Hayworth - a Smrtelným hříchem svoji pozici jen posiluje. Stahlova psycho(pato)logická studie je z žánrového hlediska zajímavým filmem. Je to jeden z mála barevných pokusů o film-noir a tomuto zařazení odpovídá spíš vnitřně, než vnějšně. Nedočkáme se hry světel a stínů, všudypřítomné umělé mlhy, nezvyklých úhlů kamery ani extrémního počasí. Chybí i nadsazená rétorika hlavních hrdinů. Co ale zůstává je osudová přitažlivost mezi ústředním párem, femme fatale, která je ochotná pro svůj cíl obětovat kohokoli (všimli jste si někdy mimochodem, jak za ženskými hrdinkami filmů noir někdo neustále zvedá praporek s nápisem "Freud"?), a také fakt, že je celý příběh vyprávěn retrospektivně. I když v tomto ohledu bych řekl, že by lepší (a poněkud logičtější) variantou bylo, kdyby byl závěrečný soud rámcem vyprávění, spíše než tlachání dvou nedůležitých vedlejších postav na verandě chaty. Film by si to mohl dovolit, protože hraje stejně celou dobu s otevřenými kartami. A to je ostatně pro noir také netypické - většina zápletek žánru se točí okolo detektivního pátrání, jehož esencí je závěrečné překvapivé odhalení. Ať se Leave her to Heaven od konvencí odklání v tom či onom ohledu, v každém případě jde o parádní film. ()
Spočiatku nevinne pôsobiaca dráma, ktorá sa smerom ku koncu pekne rozbehne. Oceňujem, že vo farbe, pretože veľa záberov, hlavne na jazere, je fakt pekných. Škoda akurát, že prvá polovica je nezaujímavá, má veľmi pomalé tempo a začne príliš skoro nudiť. Sledovať hodinu zoznámovanie postáv a hodinu romantickej idylky, to nie je pre chlapa. A dostávam sa k tomu, že film je určený viac pre nežnejšie pohlavie, ktoré si užive romantiku v lone krásnej prírody, platonické dvorenia a tak podobne. Pre mňa sa začal film až tesne pred prvou "vraždou", čo je trochu neskoro. Až odvtedy sa začal príbeh postupne posúvať vpred. A záver je akoby z iného filmu - súdna dráma, v ktorej sa prokurátor čoraz apelujúcejšie snaží pýtať svedkov, či milujú toho alebo toho. Ja som bol v tom, že na súde sa riešia dôkazy a nie kto koho a ako miluje, resp. že by na tomto stála obžaloba. Herci sú fajn, Wildovi nejen chlap musí závidieť, aké dve krásne herečky mal pri sebe. Oživuje to aj Price-a v jednej z vedľajších postáv, ktorého som tak mladého, ešte k tomu bez jeho typických fúzikov, doposiaľ nevidel. ()
Učebnicový příklad řemeslně zmáknutého filmu, který ač se může zdát příliš přímočarý a nepřekvapivý, přesto skýtá několik aspektů, které jej činí doporučeníhodným počinem. Velmi sympatická herectví, skvělé dialogy a hlavně fenomenální finále, v němž dominuje Vincent Price coby nekompromisní advokát. Gene Tierney a Jeanne Crain byly k nakousnutí! ()
Žiarlivosť je najhorší smrteľný hriech... Film-Noir s brilantne vymysleným scenárom a veľmi sympatickými hercami. Najviac ma však oslovilo, ako príbeh ústrednej dvojice Ellen a Richarda postupne naberal na intenzite a zaujímavosti, od pomalšieho a romantického zaláskovania až po thrillerovo napínavý koniec. Navyše ako sa menili tieto žánre, tak sa menila aj atmosféra, ktorá smerom ku koncu pekne gradovala a temnela, čo samozrejme súviselo najmä s postupnou charakterovou zmenou hlavnej hrdinky. Jediné čoho ľutujem je, že to nebolo čiernobiele, celková sivosť a vizuálna pochmúrnosť by sa do atmosféry snímku veľmi hodila. Určite viac ako takáto pastelková vizáž. Ale aj tak to vidím na silný nadpriemer, vrelo odporúčam. 85/100 ()
Vizualní i narativní slast. Výrazné (až umělé) barvy technicoloru jsou pastvou pro oči. Celé té rozkoši ovšem vévodí božská Gene Tirneyová, jež svou divácky nevděčnou roli zahrála víc než mrazivě přesvědčivě (její fatální posedlost mi natolik učarovala, že putuje mezi mých Top 5 hereček). Nebyla jediná scéna, při které bych postrádala onen prapodivný, mou duši svírající pocit. Dokonalá gradace - scéna s loďkou, na schodech (nikdy nezapomenu ten Ellenin pohled!) a konečně finální, doslova brutální sekvence v soudní síni, u které jsem se málem rozbrečela. Co naplat, Leave Her to Heaven řadím mezi svých Top 10. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (6)
- Do úloh Ellen (Gene Tierney) a Ruth (Jeanne Crain) sa spočiatku uvažovalo s Tallulah Bankhead a Idou Lupino. (Michal74)
- Roli Ellen měla původně hrát Rita Hayworth, ale odmítla. (ČSFD)
- Originální název filmu "Leave Her to Heaven" pochází ze hry Williama Shakespearea Hamlet. (ČSFD)
Reklama