Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (224)
Forman pro milovníky alternativního umění. 1) Chápu, proč v USA film propadl. Ironie holt není součástí mentálního vybavení některých velkých národů - vidíme to na příkladu mnoha Američanů, naprosté většiny Rusů či třeba většiny Němců. Na druhé straně zase anglický pohled na svět je ironie sama, takže nevím. Malé národy mají k potměšilému vnímání a komentování skutečnosti očividně blíže, což je zřejmě dáno jejich historickou zkušeností a potřebou přežít._____ 2) Spoiler. Největší dojem na mně zanechala instruktážní scéna, jak kouřit trávu, kterou jsme si v osmdesátkách na videokazetách přehrávali stále dokola v bláhové představě, že TO je svobodná Amerika. Now the other thing that you must remember, is that after you inhale, you take the joint and you pass it to the person sitting next to you. Do not, repeat, do not hold onto the joint. This is called bogarting the joint, and it is very rude._____ 3) Doporučuji k četbě místní Zajímavosti._____ 4) Snímek jsem viděl potřetí. Přestože jsem si vědom jeho kvalit a vážím si jich, viděl jsem ho pravděpodobně naposledy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ()
Skvelé nápady Miloš Forman preniesol z jeho tuzemských filmov do otvorenejšieho a voľnejšieho amerického tvorcovského prostredia, kde nabrali nový smer a význam. Bohužiaľ už trošku ležérnejší a snaha ukázať spoločnosti jej pravú tvár mi viac pasovala v jeho predošlých filmoch. Samozrejme si film zachováva geniálnosť scén, kde vie dokonale zachytiť vtipnosť a zároveň trápnosť danej situácii. Herci boli výborní, ale hudba mi absolútne nesadla. 70%. ()
Ups, prvý film skvelého Miloša Formana, ktorý ma minul (jeho filmy majú u mňa vždy minimálne ****!)... Verím tomu, že v dobe hippies musela byť toto pecka...Uznávam,má to myšlienku, má to výpovednú hodnotu, má to humor...No určite som nezdielal také nadšenie ako väčšina "csfd kolegov". Sorry Miloš:) ()
Písničky, zpívané přítomnými slečnami jsou bez debat nádherné. Třeba u Vlasů mi sem tam nějaká písnička tahala za uši, ale tady bez výjimky byly všechny písně stoprocentní. V první polovině filmu to však bylo jediné zajímavé. Ve druhé části se pak přestalo zpívat a žánr dramatu se změnil na regulérní crazy komedii, kde zhulení a opilí dospěláci hledají smysl uvažování svých nezbedných dětí a zdá se,že ho našli. Forman ještě po vzoru svých českých filmů zakládá děj na naprosto banální zápletce, ale i tak z toho dokáže vytěžit maximum. ()
Taking Off je regulérním filmem československé nové vlny, pouze kulisy a herci jsou v USA. Jediný Formanův americký film, který má blízko k tomu, co dělal tady. Občas mi ale přijde, že některé věci tam nefungujou a lehce skřípou. Jak už tady někdo psal, začátek je dost zdlouhavý a de facto o ničem, až když se rodiče odvážou a dostanou se do spolku, film se rozjíždí a je jízlivě vtipný a ironický. Vrcholem je samozřejmě už několikrát zmiňovaná scéna s hulením, které kraluje Schiavelli, což byl neskutečný týpek. Taking Off prostě představuje takovou směsku ze všech filmů, co točil ve své vlasti, jen uzpůsobenou na americké prostředí. Platnost filmu je nadčasová a nadnárodní a myslím, že Forman tady potvrdil to, s čim do USA přicházel - že umí skvěle pozorovat lidské povahy a pracovat s neherci. 70% ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman na své první natáčení v angličtině později vzpomínal: "Já nevím, jestli jsem tak blbý nebo arogantní, ale mně nikdy nic nepřipadalo moc těžké. Svědčí to taky o určité drzosti. Když jsem nechal herce v Taking Off improvizovat, ani jsem pořádně nevěděl, co říkají. Vždycky jsem se podíval na Bucka Henryho, on je taky scenárista a režisér, jestli to v té scéně sedí, a když kývl, tak jsem řekl: 'Dobře, jedeme dál', a když zavrtěl hlavou, tak jsem řekl: 'Zkusíme to ještě jednou.'" Důležitý byl také cit pro rozpoznání intonace: "Mnohokrát jsem poznal, jestli je to, co herec říká, pravda, podle melodie hlasu. Podle melodie věty, kterou herec vyslovuje, tuším, jestli to je, nebo není dobré." (NIRO)
- Jedná se o první zahraniční film Miloše Formana. (R´Hell)
- Miloš Forman později vzpomínal, jak před natáčením filmu v hotelu Chelsea psali s Jeanem-Claudem Carrièrem scénu manželské hádky k Taking Off a hlasitě si text předehrávali v takovém dramatickém zaujetí, že byli slyšet i přes zeď, což se ukázalo na druhý den, když je soucitně zdravili homosexuálové ze sousedství. (raininface)
Reklama