Režie:
Danny BoyleKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Rick SmithHrají:
James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson, Tuppence Middleton, Sam Creed, Danny Sapani, Matt Cross, Simon Kunz, Spencer Wilding, Michael Shaeffer (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Historik umění Simon (James McAvoy) pracuje v aukční síni, kde se draží umělecká díla. Spolčí se zločineckým gangem a dohromady ukradnou Goyův obraz v ceně milionů dolarů. Po ráně do hlavy, kterou během loupeže utrží, však zjistí, že si nevzpomíná, kam cenné dílo ukryl. Když k nalezení odpovědi nepomůžou fyzické výhrůžky ani mučení, rozhodne se vůdce gangu (Vincent Cassel) k netradičnímu řešení. Najme hypnoterapeutku (Rosario Dawson), která se ponoří do nejtemnějších koutů Simonova podvědomí. Čím hlouběji postupuje do jeho narušené mysli, tím více je v sázce. Hranice mezi touhou, skutečností a hypnotickou sugescí se smazávají a mizí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (33)
Recenze (770)
[imdb: 6.9/10] | me: Veľmi slušné obsadenie, zaujímavý príbeh, eskapádne finále. Film vo mne zanechal zmiešané pocity - ale toho príjemného charakteru. Nebudem sa zamýšľať na relevantnosťou deja, ostanem verný svojim prvým dojmom a tie sú viac pozitívne hoci pomiešané a jemne zmätené. Do you want to remember, or do you want to forget? ()
Danny Boyle ma zastihol totálne nepripraveného. O filme som nemal vôbec šajnu o čom to vlastne je. Sadol som si hovorím si fajn, McAvoy toho poznám z X-Menov, ale to nám bude predvádzať obrazy ? Prvé dve minútky filmu ma totálne nebavili, ale potom celý film začal pridávať na tempe, gradoval a nakoniec vyústil vlastne v jednoduchú, ale dobre schovanú zápletku. Musím povedať, že celý film ma bavil, prišiel som mu na chuť a s dobre obsadenými hercami som sa pustil do pátrania po obraze, ktorý som nevidel ani na hodine dejepisu. Réžia Dannyho Boylea je skutočne perfektná a už dlho som nevidel film, kde sú scény husté len vďaka kamery, strihu a hlavne soundtracku. 85% - 4* ()
Tak tohle mě ovšem bavilo od samého začátku! Trans přináší poměrně zajímavý a originální námět, dobré zápletky ohledně ztráty paměti, skvěle se tu prolínají hypnotické stavy s realitou, herecké obsazení bezchybné, tempo ucházející a mnohé scény opravdu dechberoucí. Jsem velmi mile překvapen a docela zvažuji i 5*. ()
Řemeslo dokonalé, příběh pitomý. Film mě nudil, postavy nezajímaly. Což se stává obvykle ve filmech, kde vlastně není nikdo, komu by se dalo fandit. Nakonec se z toho stává jen hříčka, scénáristické cvičení, jak postupně odhalovat všechny informace, jenže to má být prostředek vyprávění, ne cíl. Pak je z toho formalita a mě nic nenutí skládat to dohromady. A nejsem sice psycholog, ale tohle vkládání myšlenek do hlavy druhých možná akceptuju ve sci-fi (Inception), ale ne tady. ()
Doufám, že móda tohoto typu filmu už pomalu odchází, protože tyto filmy jsou čím dál trapnější, hloupější, překombinovanější, prázdnější.... Z čeho se kritici mohli podělat slastí u Inception, je zde dovedeno k naprosté absurdnosti, a vlastně to vypadá, že divák už je úplně vedlejší. Podle tohoto mustru totiž nevznikají filmy, které by překrývaly různé významové roviny, různé zdánlivě neprůsečné látky a náměty k přemýšlení... Podle tohoto mustru vznikají jen narační guláše, pouhé hádanky či hlavolamy (!) - Primární otázkou zde je: "jak je to asi doopravdy?" (přičemž to "doopravdy" je zase jen umělcova fikce bez hlubšího smyslu; zkrátka jde o honbu za pointou). V Transu se vyprávění tolikrát otočí, tolikrát změní směr, že už vlastně nemá smysl ptát se, jaká je pointa (neřkuli "proč" je to tak, jak to je). Nula procent smyslu, sto procent efektů. Nevynucuju si tímto film jako od Dreyera nebo Tarkovského, ale balit tuctovou šestákovou zápletku do X protichůdných výsvětlení bez jasně daného příběhového rámce (a třebas i s otevřeným koncem) a tvářit se u toho jako tajemný hrad v Karpatech, je už opravdu jen pro odvážné. Takhle si film jako zábavu nepředstavuju. Závěrečná scéna s váhajícím Vincentem Casselem, zda zmáčknout nebo ne, je vyvrcholením trapnosti hlavolamových filmů a nabízí možné řešení "syndromu točící se káči": tj. bude se točit, dokud divák bude ochoten za tento balast platit. Neskutečná nuda. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (16)
- Boyle chtěl film natočit hned po svém debutu Mělký hrob (1994), ale tvůrce původního scénáře Joe Ahearne trval na tom, že si chce náměť zfilmovat sám. Snímek nakonec vytvořil pro televizi v roce 2001. (Brousitch)
- Danny Boyle film natáčel i během příprav zahajovacího ceremoniálu Letních olympijských her v Londýně. První hrubý sestřih nechal poté šest měsíců ležet, aby dokončil svou práci na hrách, a následně se k filmu vrátil. (Brousitch)
- Příběh se měl původně odehrávat na Manhattanu a postava Elizabeth (Rosario Dawson) měla být Angličanka. (Brousitch)
Reklama