Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Chlapectví je výjimečný film. Příběh o dospívání jednoho obyčejného kluka chtěl režisér Richard Linklater (Před soumrakem, Před půlnocí) natočit co nejpoctivěji, i proto na něm pracoval dvanáct let. Každý rok, na tři až čtyři natáčecí dny, se sešla tatáž sestava herců a tvůrců, aby natočila další střípek do jedné životní mozaiky. Výsledkem je snímek, který je neobyčejný svou obyčejností a také tím, jak neuvěřitelně pestrou škálu emocí dokáže ze svých diváků vydolovat. Mason (Ellar Coltrane) je sympatický šestiletý kluk, který po rozvodu rodičů žije se starší sestrou Sam (Lorelei Linklater) a mámou (Patricia Arquette). S tátou (Ethan Hawke) se ale obě děti pravidelně vídají a mají s ním kamarádský vztah. Taková je Masonova výchozí životní situace, z níž se vydává vstříc pubertě, dospívání a dospělosti. Po cestě míjí spousty známých a přátel, prvních a druhých lásek, konfliktů a usmiřování se sestrou a matkou a dalších životních křižovatek, které všichni tak důvěrně známe. (Cinemart)

(více)

Videa (10)

Trailer 1

Recenze (868)

Brygmi 

všechny recenze uživatele

Dvanáct let natáčený film o životě jednoho obyčejného kluka se nezaměřuje na zlomové okamžiky, ale naopak jen na drobné epizody, které se důležitých momentů pouze dotýkají. Některé segmenty jsou pak i zcela „nedůležité“ pasáže, drobné rozhovory o ničem. Možná v tom tkví největší síla a největší slabina filmu, kdy si dovedu představit, že pro některé diváky bude Boyhood naprosto nesledovatelný. Zatímco trilogie „Before...“ byla ohraničená dvěma postavami a setkáváním po letech, zde se postavy objevují a mizí takřka bez vysvětlování, protože se ocitáme vždy v „náhodných“ okamžicích Masona života. Navíc univerzální milostný příběh je nahrazen ještě univerzálnějším (a o to víc problematickým) procesem stárnutí. Ukazování banality a všednosti života je ale ve své jednoduchosti alespoň pro mě naprosto fascinující. Netýká se to jen při sledování fyzické proměny, ale hlavně proměny názorů a postojů, k čemuž dochází vždy velmi nenásilně. Plynutí času zprostředkovává i skvěle vybraná hudba (diegetická i nediegetická) a občasné zmíňky o důležitých událostech posledních několika let (Harry Potter, Obama). Boyhood je zřejmě první časosběrný fikční film, ale rozhodně to není nějaký podivný experiment. Vše nějakou záhadou funguje, a to včetně takřka tříhodinové stopáže. Každopádně je to spíše festivalová věc a v běžné kinodistribuci si to moc představit nedokážu. ()

juta 

všechny recenze uživatele

Klobouk dolů, že někdo vydržel 12 let vytvářet film. Jenže nebýt toho, myslím si, že by jinak měl film velmi, až kriticky nízké hodnocení, protože příběh je téměř o ničem. Lidé v dnešní době mají rádi příběhy plné zvratů a kde se něco děje. Na to, že film trvá skoro tři hodiny se film točí stále okolo toho, že se rodinka stěhuje, nebo že se každý rok sejdou děti na pokec s tátou, kde vedou velmi nudné dialogy o ničem. To mě na tom štvalo nejvíc, protože když už si dal někdo práci s vytvářením filmu po tak dlouhou dobu, mohl si dát i krapet větší práci na příjemném, klidně i dramatickém příběhu s rozumnými dialogy. Jinak růst dětí bylo super sledovat, za to bych dal plný počet, jenže příběh stál za starou belu. ()

Reklama

freddy 

všechny recenze uživatele

Mnohokrát viděná klišé, předvídatelnost, uměle vyvolané konflikty, cokoliv z toho by v tomto filmu divák hledal marně. Film je jen sledem životních událostí jedné malé a vcelku obyčejné rodiny, takže jsem měl ve výsledku pocit, jako kdybych sledoval nějaké home video. A chce se mi zvolat halleluja! Konečně film, který si na nic nehraje, konečně film, který není dopředu předvídatelný, konečně film, u něhož jsem neměl pocit, že ze mě tvůrci považují málem za slabomyslného. Je to obyčejné, je to milé, je to skromné, ale přitom to pohladí po srdci i duši. Já musím říci, že něco takového jsem toužil vidět v kině od doby, kdy mě přestaly zajímat filmy pro dětské publikum, a mé přání bylo vyslyšeno. Richard Linklater i všichni zúčastnění herci a tvůrci museli při tvorbě filmu prokázat neskutečnou trpělivost a ochotu vracet se rok co rok na pár dní k projektu, u kterého dost možná ani nevěděli, jestli se vůbec dotočí nebo jak to s ním vlastně dopadne. A za to je obdivuji. A jsem vděčný i za to, že film nabídl několik vtipných obrazů a scén, při kterých se dokázalo zasmát celé kino (a vůbec nevadí, že v sále nás při projekci bylo asi jen 20 lidí), za všechny tyto scénky mě napadá například scénka s rozmisťováním cedulek pro podporu Baracka Obamy. Zkrátka tenhle film je pro mě naprosto přelomovým filmovým zážitkem a já si mé první (a doufám, že ne poslední) setkání s ním uchovám ve své mysli na velice dlouhou dobu. Byl to pro mě doslova magický večer strávený v kině s tímto filmem, a protože filmu nemám co vytknout, uděluji mu přesvědčivých pět hvězd. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Linklaterova indie epika nabízí víc než nostalgii za dospíváním, jakkoli při jeho hodnocení nedokážu oddělit kvality samotného filmu od hodnot, které jsem mu přisoudil na základě vzpomínek na vlastní dětství. V Masonovi se lehko snadno najde i člověk, jenž nejlepší léta svého života prožil o deset let dříve a několik tisíc kilometrů dál. Možná je to důkaz univerzálnosti, možná vágnosti příběhu a chabé prokreslenosti hlavního hrdiny. Na obranu filmu lze napsat, že protagonistova neurčitost souvisí s věkem – jeho identita se teprve formuje a jako nejmladšímu členovi rodiny mu ani nezbývá, než být pasivním pozorovatelem událostí. Chlapectví ostatně není o hrdinech a jejich velkých činech, jak v soundtracku stvrzuje jedna z posledních písní (Hero od Family of the Year). Linklater vypráví naopak o postupně tlumené touze být hrdinou, být aktérem významných dějinných událostí a jejich řešením se dobírat smyslu lidské existence. Jaká je pointa toho všeho, ptá se Mason. Na to sami nikdy nepřijdeme a nezbývá nám, než jako definitivní odpověď přijímat každý přítomný okamžik. ___ Chlapectví pro mne není jenom příběhem zrání jednoho kluka, ale také dokladem režijního i scenáristického dospívání Richarda Linklatera. Film se postupně stává výrazově úspornějším. Linklater používá delších záběrů, více věří hercům a lépe volí situace a dialogy, které ve zkratce vystihnou proměnu vztahu mezi postavami, což zpětně souvisí s dospíváním představitele hlavní role, který později dokázal zahrát na jeden zátah složitější emoce. Neznamená to, že by Chlapectví postupně vyeliminovalo veškeré nedostatky rušící nenucenost jeho obsahu a plynulost jeho vyprávění. Zůstávají vykonstruovaná setkání (mexický nádeník), dokonalost obou rodičů, resp. nekritičnost vůči nim, nápadné prezentování režisérových ideologických stanovisek (texaský patriot, liberální demokrat s vlažným vztahem ke zbraním a náboženství). ___ Přes určitý tvůrčí progres si film, točený „po staru“ na 35mm, zachovává ojedinělou estetickou jednotnost, jíž maskuje svou dvanáctiletou produkční historii. Právě díky uplatnění metody časosběru však Chlapectví na druhou představuje zatím nejsmělejší příklad Linklaterova neotřelého nakládání s filmovým časem (dřív natočil film odehrávající se během jedné noci, jednoho dne nebo v reálném čase) a dokumentaristickými postupy. Nepřerušovaně „tekoucí“ Chlapectví má dokonce ještě méně zřetelný dramatický oblouk než některé časosběrné filmy Heleny Třeštíkové, pracující s emocionálně vyhrocenějšími situacemi a zásadními „dějovými“ zvraty. ___ Film se ovšem metodě dlouhodobého natáčení jednoho člověka zpronevěřuje, když několikrát ukazuje události, jimž Mason není přítomen. Tyhle drobné zrady konceptu mi vadily víc než nikam nesměřující epizody (školní šikana) a bezobsažné nebo repetitivní dialogy, přispívající naopak k autenticitě hotového tvaru. V životě taky vždy nemluvíme k věci. Jakkoli půjde o klišé, jimž se Chlapectví z větší části vyhýbá, dovolím si závěrem napsat, že díky Linklaterově sázce na nejistotu vznikl jeden z nejpřesvědčivějších filmů ze života. 85% Zajímavé komentáře: Morien, Brygmi, ScarPoul, MessiáŠ, maddy, Triple H, Marla Singer, Shredder () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Životný príbeh bez jediného momentu, kvôli ktorému by trebalo ho sfilmovať. Všetky tie životné čriepky sme už videli inde, kde boli prísadou vyššieho scénáristického cieľu. Alebo ich prežívame doma, takže sú tým posledným, čo chceme vidieť v kine. Môže byť vôbec šťastný človek s takto banálnym životom bez pádov a vrcholov, keď nepoznal bolesť zo straty najbližšej osoby či pocit absolútneho zamilovania sa? Celý čas som čakal, ako Linklater zamieša postavám karty osudu - keď už 12 rokov tvorí ultimátny "film zo života". A ono nič. Mimochodom, trilógiu Before Sunrise/Sunset/Midnight, ktorá sa uvedomelo a zároveň hravo koncentruje na konkrétnu tému a niekam sa v jej podaní vyvíja, zbožňujem. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (23)

  • Film sleduje život hlavného hrdinu od 6. do 18. roku života. Presne tak dlho, teda 12 rokov, sa film natáčal. (kacer4)
  • Vo filme sa vystriedajú všetky ročné obdobia okrem zimy. (Johnny.ARN)

Související novinky

Natočí Linklater pokračování trilogie Před?

Natočí Linklater pokračování trilogie Před?

23.03.2020

Málokterý režisér využívá plynutí času do takové míry, jako Richard Linklater. Jeho snímek Chlapectví se točil 12 let, romantická trilogie Před úsvitem, Před soumrakem a Před půlnocí zase vznikala s… (více)

Linklater chce točit 20 let

Linklater chce točit 20 let

30.08.2019

Trvalo to 12 let, než režisér Richard Linklater (Před úsvitem) dotočil svůj snímek Chlapectví. Nyní se tvůrce chystá tuhle metu překonat, svůj další film, adaptaci muzikálu Merrily We Roll Along,… (více)

Co chystá Richard Linklater?

Co chystá Richard Linklater?

31.08.2016

Král nezávislého filmu loni bojoval o Oscary s Chlapectvím, letos nám nadělil komedii Everybody Wants Some!! a už má v plánu další film - drama Last Flag Flying. Někteří z vás správně poznali 11 let… (více)

Co nás čeká po Chlapectví?

Co nás čeká po Chlapectví?

26.02.2015

Letošní Oscaři byli velkým kláním mezi Birdmanem a Chlapectvím. Vítězem se nakonec stal stárnoucí okřídlený superhrdina, Richard Linklater ale rozhodně nemusí chodit Hollywoodem se svěšenou hlavu.… (více)

Reklama

Reklama