Režie:
Otakar FukaKamera:
Jiří HošekHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jan Kanyza, Eva Jakoubková, Karel Houska, Jiří Bruder, Vladimír Salač, Zdeněk Matouš, Václav Kotva, Miloslav Štibich, Dana Homolová, Jana Altmannová (více)Obsahy(1)
Do Prahy přijíždí tajuplný pan Jones, který tvrdí, že chce najít nějaké záznamy o svých předcích. Seznámí se s Marcelou, u níž začne bydlet a oba naváží milostný vztah. Jonese však zajímají spíše než genealogické věci sci-fi filmy a staré záznamy o neobvyklých a nevysvětlitelných jevech v Praze. (oficiální text distributora)
Recenze (59)
Taková raritka, jíž kanonická Encyklopedie fantastického filmu dokonce věnuje místo mezi „hlavními filmy“. Kanyzovo hledání souvislostí a větření stop v dějinách působí jako nějaká povídka od Ludvíka Součka (ve skutečnosti námět pochází od Nesvadby) a do celovečerní stopáže je vycpávána teprve pasážemi ze starších českých sci-fi (jedna z nich je Akce Bororo též od režiséra Fuky, ale ono asi na výběr moc nebylo). Ještě že australský bohemista chodí tak rád do kina, pokud zrovna nebloumá po Novém Městě nad Metují. Ale ani tam, ani v rozhovorech s čerstvou přítelkyní (která píše vědeckofantastickou povídku do sobotní přílohy Práce a konzultuje s ním dějovou linku) to přes určitou naivitu moc neskřípe ani nenudí, což je myslím zásluha hlavně Jana Kanyzy, kterému toho rezervovaného, tajemného, ale sympatického cizince člověk docela věří. Moje očekávání, jak s ním po filmech Karla Zemana nebo Muži z prvního století zacloumají třeba Blízká setkání třetího druhu, zůstalo bohužel neukojeno (i v Paříži dávali Vynález zkázy). Znárodnění kinematografie (k jehož výročí film podle zmíněné EFF vznikal) má holt své meze. ()
A pak že měli imperialisti náskok. Například tuhle příšerně splácanou recyklačku zvládli soudruzi tak, že by se za to nemuselo stydět nejedno dnešní studio. Jenom mi něco říká, že vykrást záběry z několika jiných filmů a proložit je záběry na Kanyzu kterak jde, sedí nebo se válí (a blábolí chabě rozvitý nosný nápad) asi nebude ta správná trefa. Takový Petr Novotný by byl vhodnější, mohl by povyprávět, jak spadl na Zem a uhodil se do hlavy. Všichni se notně nasmáli. Jenže vecpal se tam Kanyza a proto... ()
Asi jsem divná, ale mně se tohle sci-fi vážně líbilo. Tak nějak ve mně doznívá ještě dlouho po shlédnutí, nutí přemýšlet nad nezodpovězeným nebo jen naznačeným a podněcuje fantazii všemi směry - a to mám u filmů moc ráda. Na Jana Kanyzu se velmi příjemně kouká a hudba Zdeňka Lišky taky nezklamala. No a jako třešnička na dortu mě těší fakt, že část děje je zasazena do mého rodného Nového Města nad Metují. Malinko mi vadila představitelka Marcely. Ani ne tak hereckým výkonem, jako režisérskou a kostýmní stylizací - docela pěkná holka, která v tehdejších oděvech a brýlích vypadala o 20 let starší..... samozřejmě si uvědomuji, že tak velela tehdejší móda. ()
Tento snímek má zřejmě vyjadřovat jakousi poklonu starší československé sci-fi produkci, protože jinak si tak dlouhé sekvence z 5 jiných filmů, které se v něm objevují, nedovedu vysvětlit. Samotný příběh je velmi slabý, jednotlivým ukázkám se nemůže rovnat. J. Kanyza ani E. Jakoubková nemají šanci tento propadák s nesmírně hloupým námětem zachránit. Stručně řečeno : ještě horší než Akce Bororo. ()
Režisérská sebevražda. Otakar Fuka vykrádá sám sebe a taky další významné scény ze skvělých českých scifi. To by vůbec nevadilo, kdyby jeho Kurýr měl alespoň nějaké nosné téma. Nijak nevysvětlená báchorka o člověku z jiné galaxie je ale motivem na půl odstavce předposlední strany předrevolučních Květů, nemá vůbec žádnou atmosféru a nabízí jediné zajímavé (pochopitelně, jak jinak) pouze prostřednictvím ukázek z významných čs sci-fi. Film, u něhož ztratíte čas. ()
Galerie (4)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jan Kuděla
Zajímavosti (4)
- Film sa natáčal v Novom Měste nad Metují. (dyfur)
- Film je sestavený z velké většiny z ukázek českých sci-fi filmů. Postupně jak jdou za sebou Baron Prášil (1961), Akce Bororo (1972), Vynález zkázy (1958), Ikarie XB 1 (1963) a Muž z prvního století (1961), přičemž snímek Akce Bororo (1972) je režisérův film. (formelin)
- Původní filmový námět je dílem spisovatele Josefa Nesvadby a Drahoslava Makovičky. (NinadeL)
Reklama