Režie:
Lukas MoodyssonScénář:
Lukas MoodyssonKamera:
Ulf BrantåsHudba:
Nathan LarsonHrají:
Oksana Akiňšina, Arťom Bogucharskij, Tõnu Kark, Nikolai Bentsler, Madis Kalmet, Michael Merikan, Alexander Okuněv, Herardo Contreras, Tomasz Neuman (více)Obsahy(1)
Príbeh filmu sa odohráva v malom ruskom meste, kde po páde socializmu akoby neexistovala žiadna budúcnosť. 16-ročnú Lilyu jej matka zanechá doma a odíde so svojím priateľom do USA. Opustená Lilya sa začne prostituovať a nádej nachádza až keď stretne Andreja. Ten jej sľúbi lepšiu budúcnosť vo Švédsku. Keď však dorazí do vysnívaného kapitalistického sveta, prichádza na to, že jej rytier na bielom koni ju podviedol a v skutočnosti je zapojený do obchodu s bielym mäsom. Tento tragický príbeh mladého života, ktorý nikdy nedostal šancu, je vďaka dokumentaristickému štýlu plný autenticity. Zaoberá sa nielen aktuálnym problémom úpadku mládeže v zlých sociálnych podmienkach, ale aj bezradnosťou adolescentov nechaných napospas krutému svetu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (188)
(upozorňuji, že můj komentář je spoiler, ale jinak jsem napsat nemohl..).---- Copak z Dánska může přijít dobrý film? Tohle je přímo definice infernálního kruhu. Zde není jediná kladná postava mezi dospělými, zde nejsou církevní nebo státní sociální institutce?. Tvůrce si libuje ve vykreslení totální pozemské beznaděje a zároveň může navozovat lživou iluzi, že sebevražda je vstup do ráje. Z tohoto úhlu pohledu by film zasloužil hodnocení odpad. Ta hvězdička je za autentické exteriéry v Estonsku, upozornění na novodobé formy otroctví (které se nijak zvlášť neliší od otroctví ve starověku) a výborný herecký projev Oksany Akinshiny.... ()
Tohle je spíš dobrej důkaz toho, že srdcervoucí sociální drama v námětu filmu nezaručuje dechberoucí realizaci na plětně. A promarnit takovou šanci je trestuhodné... Nějakým způsobem mi to přišlo trochu plytký ( nebo jak to říct ). Hlavní hrdinka zvládla svoji roli docela obstojně, ale to ostatní kolem už tolik chvály nezaslouží. Snad jen hudební složka potěšila. ()
Lukas Moodysson je tak hyperrealistický, až tomu prestávam veriť, že je to realita. Veď predsa až také svine všetci nie sme, určite by sa našiel niekto, kto by dievčaťu pomohol. Alebo žeby nie? Niektoré osoby nemali dôvod jej ubližovať, z toho mi vychádza, že Moodysson je provokatér, že sa hrá s divákom podobne ako Trier a jeho zámerom nie je ukázať realitu života, ale citovo vydierať diváka. Čo je samozrejme v poriadku, pretože sa mu to úspešne darí. ()
No je sice fakt, že se hlavní postava chová někdy trochu na přesdržku, ale není to až tak hrozné, navíc je to holka že jo. Vzhledově se celkem podobá někomu, koho znám a i to pomohlo k výraznému přilnutí k hlavní postavě. Část v Rusku je určitě kvalitnější, Andrej je velmi slušný chlapec, nicméně ve Švédské části stojí určitě za zmínku střihy na souložící chlapy, to by si měla pustit každá holka, která by začla uvažovat o kariéře kurtizány. Předvídatelné možná, ale jak jinak udělat reálně působící film? ()
Ještě jsem neviděla, že by někde bylo řečeno a psáno: "Nechť se režisér rozhodne, zda točit realisticky nebo vizuálně působivě, ale nesmí tyto dva styly kombinovat dohromady." Naopak krutou realitu se podařilo zachytit velmi věrohodně a na zrakové vjemy působící scény jsou zase skvělým prostředkem k vyjádření rozličných emocí. Předvídatelnost příběhu je nemalá a hlavní hrdinka také moc rozumu nepobrala. Na druhou stranu opuštěná šestnáctiletá holka kdesi v zapadákově se zcela logicky chytá každé naděje, která se jí může naskytnout. Obvzláště doporučuji mnoha vysokoškolským studentům a dalším, kteří jsou utopeni v moři možností a netuší, co se svým životem. Naopak pociťujete-li u sebe počínající feminismus, raději se nedívejte, neboť s takovýmto naturelem byste si z filmu rovněž mohli odnést, že není nic odpudivějšího než pohled na souložícího muže. ()
Galerie (14)
Photo © SPI International
Zajímavosti (6)
- Asistentka režie, Alexandra Dahlström (známá z jiného filmu režiséra Lukase Moodyssona, LÁSKA JE LÁSKA) si ve filmu zahrála také. Můžeme jí vidět na balkóně, když Lilja škrabe do lavičky nápis "Lilja 4-ever". (pUnck)
- Příběh je napsán dle skutečného života Dangoule Rasalaite, která skončila ve Švédsku poté co její matka odjela do Ameriky. Film se drží událostí jejího života opravdu přesně až na jedinou (podstatnou) věc a to je chlapec jménem Volodja, který je do příběhu dopsán. (pUnck)
- Peníze, které můžeme vidět ve filmu jsou estonské koruny. (pUnck)
Reklama