poster

Andrej Rublev

  • Sovětský svaz

    Andrey Rublev

  • Sovětský svaz

    Andrey Rublyov

  • Sovětský svaz

    Andrej Rubljov

  • Sovětský svaz

    Андрей Рублев

  • Sovětský svaz

    Андрей Рублёв

  • Slovensko

    Andrej Rubľov

  • Kanada

    Andrei Rublev

  • Austrálie

    Andrei Rublev

  • Velká Británie

    Andrei Rublev

  • USA

    Andrei Rublev

Drama / Životopisný / Historický / Psychologický

Sovětský svaz, 1966, 175 min (SE: 186 min, Director's cut: 205 min)

  • salahadin
    *****

    Jsou "historické" a historické filmy, jedny točí Ridley Scott a jeho paběrkovatelé, druhé Vláčil, Tarkovskij a jim podobní. Ty první představují scifi a jsou oblíbené. Ty druhé miluju já. Rublev je náročný film, který mě téměř absolutně uchvátil. Tarkovskij dokazuje, že film není jen o ději (protože tady se toho moc neděje), film. tricích, ale že se dá zfilmovat i slovo, resp. slova. Nebo jinak - tenhle film je zfilmovaná modlitba, jedna dlouhá modlitba Tarkovského k Bohu. Výsostné herecké obsazení vykresluje skutečné charaktery, ponuré Rusko vytváří tu pravou středověkou atmosféru. A závěrečná velmi dlouhá scéna odlévání zvonu, hmmm >> nepotřebuje komentář, to se zkrátka musí vidět. Elitní snímek světové třídy, zážitek par excelence.(5.10.2008)

  • Kulmon
    ****

    Pověst, která tento středověký epos předchází, není daleko od pravdy. Některé scény jsou zcela geniální a nezapomenutelné. Na druhou stranu jsou tři hodiny dost a nejsem si jist, zda je celý ten čas dobře vyplněn. Druhá část byla místy zdlouhavá a ještě štěstí, že z letargie jsem se vždy dostal díky nějakému nevšednímu záběru, kterých je naštěstí dost. I tak patří Andrej Rublev mezi "must see filmy" díky nezpochybnitelnému režérskému umu Andreje Tarkovského, který zde prokázal.(2.10.2009)

  • ScarPoul
    *****

    Film, ktorý musel vzniknúť. Tento opus zaistil Tarkovskému status jedného z natalentovanejších režisérov všetkých čias. Jeho filmy sa dodnes rozoberajú, dennodenne si nachádzajú ďalších a ďalších fanúšikov a hlavne sú nadčasové. Nestrácajú nič so svojej sily, alebo výpovednej hodnoty a tým sa stávajú klenotom svetovej kinematografie. Tarkovskij a horizontálne snímanie obrazu, vťahuje diváka do deja a do sveta, ktorý je pútavý, drsný, ktorý je plný duchovna a podobenstiev. V tomto svete sa hľadá talent, viera, očisťujú sa tu hriechy a zároveň sa hriechy páchajú, je tu vojna, je tu zrada a je tu priateľstvo a láska. Tento mix rôznych scén, žánrov a obrazov je nasnímaný a pospájaný s takou neuveriteľnou ľahkosťou až to človeku vyráža dych - dôkazom sú niektoré naozaj podarené scény - od úvodu.. pohanský sviatok, rozpravu s mŕtvym grékom... a ďalšie. Jedná sa o silný emotívny a intelektuálny zážitok, ktorý sa rozhodne oplatí vidieť. Toto sa prosím pekne nazýva filmová dokonalosť.(9.7.2011)

  • novoten
    ***

    Nejsem příznivcem podobných příběhů (a například připodobňovanou Markétu Lazarovou upřímně nemám rád) a jediný důvod, proč jsem se ponořil do několika kapitol východní minulosti, byla pověst Tarkovského majstrštyku. I proto jsem přivítal režisérskou verzi, která stopáží přesahuje půlčtvrtou hodinku, abych tak mohl prožít opravdu všechno a doteď nevím, jestli jsem se rozhodl správně. První část jsem si totiž spíše přetrpěl. Životní moudra v obalu syrové historické fresky jsou poněkud silná káva a chytat se každého trpitelského monologu v naději, že rozpoznám jakoukoli oduševnělou ideu, mě zkrátka ničí. Jaké je pak překvapení, když se ve druhé části obraz zcela změní a děj od začátku vtáhne natolik, že se například nájezd Tatarů stane nezapomenutelným zážitkem. Když jsem pak okouzleně vnímal i celé snažení se zvonem a jeho metaforické vyznění, dostal jsem pocit, že jsem snad viděl dva různé filmy slátané pod jeden název. Přesto výhrady k odcizenosti a místy opravdu nesnesitelné pomalosti zůstávají a vzhledem k tomu, že Solaris nebo geniální Stalker hrají mnohem více na fantazii, budu stále tíhnout k těmto pozdějším počinům.(4.9.2008)

  • Ony
    *****

    Kdysi hodně dávno, když jsem ještě snad ani nevěděla, co je to film, natož abych věděla, co je Tarkovskij, jsem v nějaké knize narazila na fotky z Andreje Rubleva. A pořád jsem na ně pak musela myslet a šíleně jsem toužila zhlédnout ten film. Jenže já jsem opravdu všestranně neschopná, takže mi stále unikal a já si ho po několik let dnem i nocí jenom představovala. Tak. A teď to mám konečně za sebou, bylo to překrásné a doufám, že mě čeká nějaká veselejší životní etapa.(9.1.2008)

  • - Po hlavní roli toužil Vasilij Livanov, ale Tarkovskij chtěl neznámého herce. (džanik)

  • - Ve scéně kde padá po schodech, byl kůň střelen do hlavy. Štáb ho získal na jatkách, kde měl být tak jako tak zabit. (džanik)

  • - Theophanes the Greek byl řeckým malířem z Konstantinopole, jedním z nejvýznamějších malířů Ruska a učitel Rublyova. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace