Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Henri DecaëHudba:
Éric DemarsanHrají:
Alain Delon, Bourvil, Gian Maria Volonté, Yves Montand, François Périer, Paul Crauchet, Yvan Chiffre, Pierre Collet, René Berthier, Yves Arcanel, Paul Amiot (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Tři muži vede osudový kruh přímo do náruče smrti. Corey (Alain Delon) se po propuštění z vězení vrací za svou dívkou, která ale mezitím dala přednost jeho parťákovi. Náhoda ho svede dohromady s prchajícím zločincem Vogelem a bývalým policistou Jansenem. Společně vyloupí klenotnictví. Snadný úspěch je povzbudí, a proto začnou vyhlížet další objekt... (Česká televize)
(více)Videa (6)
Recenze (144)
Klasická filmová detektivka vrcholné fáze svého rozvoje - tj. zhruba rozhraní třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století - má stále co skrývat. KRUH v této pomyslné stále nevyčerpané pokladnici patří určitě k tomu nejlepšímu. Režisérovi i klíčovým protagonistům tu již jiní vzdali příslušnou - a zaslouženou - chválu. Přesto si neodpustím zopakovat, že Bourvil od někdejšího prosťáčkovského pojetí svých komických postav suverénně dotáhl do maigretovských a poirotovských výšin, že Volonté, v mé paměti zafixovaný jako představitel angažovaných úloh (Giordano Bruno) i svým v té době ještě mladistvým vzezřením jako by představoval své druhé, značně pozměněné já. A obdobně září i Yves Montand, u nějž je i tady špičková pěvecká a herecká vloha vzácně vyrovnána. "Tvrdost" filmu si v ničem nezadá se svou americkou inspirací a naopak, psychologickým propracováním hlavních postav ji jednoznačně předstihuje. Podobných prvenství by si evropský film nejen ve svém francouzském zpodobení zasloužil víc. Zejména dnes, kdy jsme tak jednoznačně - často mimo svou vůli - válcováni řemeslnou hollywoodskou produkcí. ()
Tento kriminální thriller předkládá divákům stylovou podívanou napětí osudu a svému filmovému žánru dělá jednoznačně noblesní jméno. Atmosféra je kompaktní, stabilní a gradující ve svém velkolepém finále uprostřed červeného kruhu. Herectví je téměř dokonalé v duchu syrového a drsného maskulinního přijímání života, kde osoby v přítmí ilegality uctívají především mužnou čestnost bez klamu. Každá osoba jde nekompromisně za svým cílem. Odvážně a neohroženě, s chladným kalkulem i nepředvídatelným faktorem náhody a s úzkostlivým lpěním na etickém kodexu cti i během zločinného jednání. Hlavní postavou je propuštěný zloděj Corey (velmi dobrý Alain Delon) se svojí ctižádostivou cestou po pomíjivé zločinecké slávě v té čistokrevné eleganci mimořádného počinu. Je strohý, chladnokrevný, praktický, statečný a neoblomný. Nejobtížnějším protivníkem zločinu je policejní komisař Mattei (pozoruhodný Bourvil), který mlží a neváhá rozdávat i nečisté údery k dopadení každého zločince. Zarputile se pouští po stopě, zakousne se do své oběti a nepustí ji až do konečného zardoušení. Dalším mužem v červeném kruhu je uprchlý podezřelý Vogel (charismatický Gian Maria Volonté). Ve jménu volnosti dohání své jednání až k hranici zoufalého odhodlání neřízené sebevražedné střely. A kdo by se chtěl tak snadno vzdát své vlastní svobody? Obyvatele červeného kruhu doplňuje osamělý bývalý policista Jansen (dobrý Yves Montand) se střeleckým talentem a překonáváním vlastní úzkosti rozpadu osobnosti při útocích trapičských obyvatelů skříně. Z dalších rolí: doběhnutý a zmáčknutý významný muž podsvětí Santi (příjemný François Périer), opatrný překupník (Paul Crauchet), pokušitel a vězeňský dozorce (Pierre Collet), dopálený bývalý parťák Coreye s nečistým svědomím Rico (André Ekyan), generální inspektor policie s názorem o všeobecné presumpci viny (Paul Amiot), či svědomitý Matteiův asistent (Jean-Pierre Posier). Výsledek je názornou a důvtipnou syntézou dálněvýchodního pohledu na život s evropským životním stylem. Je to poutavý druh zábavy, kde napětí je trvalé, cíle zřejmé a cesty promyšlené. Osudu jdeme naproti skrze naše činy a způsoby vnímání. Rozhodující je překonání strašidel, nikoliv finanční odměna. A hrdá mužská čest. ()
"Nic nemůže změnit podstatu člověka.." Pětasedmdesát procent ?? What the fuck ?? Osudový kruh zastihl Jean-Pierra Melvilla na vrcholu tvůrčích sil, když znovu přichází se svým oblíbeným existencionálním uchopením hrdinů, kteří ctí jen a pouze jakýsi vlastní kodex cti, a tak i tématem mužského přátelství či lépe vzájemné loajality z tohoto kodexu vyplývající, která platí za základní jednotící motiv všech Melvillových snímků, nikoli zločinu a trestu, jak by se mohlo na první pohled zdát, byť i ten lze vypozorovat i zde, nicméně určitě až v druhém plánu.. Fantastický snímek, co vás sundá jako rána kladivem, s naprosto geniálním Bourvilem, jehož jsem si nejdřív v podobné roli vůbec nedokázal představit.. A tak před ním smekám !! Tady není o čem přemýšlet.. ()
Gangsterka starej školy, aké sa už netočia. Kto che strhujúce tempo a non-stop akciu bude sklamaný, všetko je založené na sofistikovaných metódach a atmosfére, pričom dej sa miestami vlečie viac než by sa patrilo. Alain Delon s tým svojim "cool knírkom" síce má charizmu ako vždy, ale celkový dojem tentokrát zodpovedá "len" lepšiemu priemeru. ()
Filmu se dá přičíst k dobru, především scénář dějové osy, který je velmi vydařený u tohoto žánru, krimi/thrilleru ve stylu staré francouzské filmové školy. Také zásluhou hereckého obsazení, (moc dobrá volba) je film kvalitní. Hereckému ansáblu dominuje skvělý Bourvil a Delon a další. Film je navíc oproštěn od filmové brutality, což mu svědčí a vytváří příznivou atmosféru. Nicméně pár slabších momentů příběh má, ale potažmo, který film je nemá? Určitě doporučuji zpestřit večer zhlédnutím tohoto skvělého filmu. ()
Galerie (80)
Photo © Les Films Corona
![Osudový kruh - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/557/161557166_9e4211.jpg)
Zajímavosti (10)
- Zelený Ford Mustang režiséra Jeana-Pierra Melvilla je možné vidieť v rade áut v scéne na prvom hraničnom priechode Coreyho (Alain Delon). (Bilkiz)
- Sekvencia lúpeže trvá presne 27 minút a neobsahuje vôbec žiadny dialóg. (westerns)
- Úvodné titulky obsahujú citát, ktorý vysvetľuje názov filmu. Citát, pripísaný Budhovi, v skutočnosti napísal režisér Jean-Pierre Melville. Napísal aj epigraf vo filme Samuraj (1967), pripísaný knihe "Bushido". (Bilkiz)
Reklama