Reklama

Reklama

Šinsekai jori

(seriál)
  • Japonsko 新世界より (více)
Animovaný / Drama / Fantasy / Mysteriózní
Japonsko, (2012–2013), 9 h 35 min (Minutáž: 23 min)

Předloha:

Júsuke Kiši (komiks)

Kamera:

Haruhi Gotó

Hudba:

Šigeo Komori

Hrají:

Risa Taneda, Daisuke Namikawa, Miki Itó, Tamio Óki, Jui Horie, Juri Amano, Aja Endó, Kišó Tanijama, Nao Tamura, Šin'ja Hamazoe, Sanae Kobajaši, Rjó Kamon (více)
(další profese)

Epizody(25)

Obsahy(1)

Hned v úvodu se stáváme svědky krvavé řeže uprostřed klidného teplého dne ve městě, vše za doprovodu Dvořákovy Novosvětské symfonie. Děj se poté přesouvá do jiné doby v idylicky vyhlížejícím světě, kde jsou lidé schopni používat magii. Hlavní hrdinka Saki Watanabe se stává studentkou jakési kouzelnické školy a spolu s přáteli postupně zjišťuje, že za vší tou krásou se skrývá cosi temného. Jaká je cena za vytvoření poklidné společnosti? A co jsou zač podivní humanoidní rypoši? (umisk)

(více)

Recenze (33)

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Šinsekai Jori vykresluje apokalyptickou budoucnost, v níž jsou lidé i uspořádání světa – hlavně díky quasimagickým schopnostem, Cantu – v mnoha ohledech odlišné, avšak některé otázky přetrvaly, ba naopak vystupují ještě naléhavěji. Jedná se zejména o hledání hranice mezi zájmy jednotlivce a společnosti a mezi svobodou a bezpečím, a podobně nosné je rovněž téma soužití lidí s podřízenými, nicméně inteligentními tvory queeraty. Fiktivní svět je ve svých základních rysech popsán přesvědčivě a navíc oplývá podmanivě tajemnou atmosférou plynoucí z částečně neznámé historie i utajování řady informací v zájmu fungování společnosti. Nejvíc na seriálu oceňuji, jak suverénně jsou veškerá témata pojednána z pohledu různých aktérů a v průběhu jejich vývoje po dobu několika desetiletí; to je v anime značně neobvyklé. Divákovo vnímání světa okolo se tak vyvíjí spolu s hlavními protagonisty od prvotní snahy o odhalení všudypřítomných tajemství a pociťování zásahů dospělých do svého života jako nepřijatelných manipulací a krutostí až ke konečnému pochopení, proč k takovým zásahům dochází. Na rozdíl od řady jiných seriálů se Šinsekai Jori neskrývá alibisticky za závoj stěží proniknutelných metafor a symbolů, ani nespoléhá na šokující odhalení; své these předkládá sice poněkud rafinovaně, ale srozumitelně, a odpovědi nechává na divákovi. Zejména závěrečné „urovnání vztahů“ lidí s queeraty je podáno značně věrohodně… a mrazivě. Za pozornost stojí i několikerý žánrový posun, v němž jsou všechny žánrové polohy zvládnuty stejně bravurně a jenž činí výsledný zážitek ještě pestřejší. V tuto chvíli se mi Šinsekai Jori jeví jako nejlepší anime, které jsem dosud viděl. ()

Scalpelexis 

všechny recenze uživatele

Když jsem se zpočátku mrknul na vystavený plakát s několika šťastnými dětičkami, tak jsem předpokládal úplně něco jiného. A ono se nám z toho vyklubalo existencionální drama/sci-fi plný velmi nepohodlných morálních a filosofických křižovatek. Jenže ono se to i po 1/3 epizod stále tváří na něco úplně jiného (i když mírné hinty nám jsou naznačovány v momentech, kdy dáváme nejmenší pozor), takže jsem zpětně překvapen, mile, kam až jsme došli. Zpočátku jsem byl díky hodně hutné astmosféře a solidnímu napětí přikován očima k monitoru, snažil se rozluštit a dopídit oné záhady..najednou střih, přepneme již do sekvence, kdy již trochu tušíme jádro pudla a postavičky se nám začnou rychle hemžit. Připomíná mi to, jako kdybych viděl komorního Vetřelce a jeho akčního následníka Vetřelci hned po sobě; takový je to skok. A pak přijde konec ve formě posledních dílků do skládačky, vymaluje Vám na obličej již spoustu známých fakt a vy stejně v mírném úžasu a hlavně znepokojení si budete promítat, co jste to viděli. Nebudu zde hodnotit pár zvláštnějších věcí typu sexuální přitažlivost, místama skutečně mocná lidská naivita (nelogická rozhodování a chování) a až nepřirozená dětská zvědavost (drobný SPOILER: rodiče se strachují jak blázen o své dítko a stejně ho nechají odejít kam si zamane a na jak dlouho chce? konec SPOILERU), trochu přetažená předfinální tunelová sekvence a ankonec i místama trošilinku divnější počítačová animace. Nicméně! Příběh má v sobě tolik poselství, krtiky naší společnosti a zárověň i jisté moudrosti a ponaučení, že půjdu téměř jen kvůli tomu k maximálnímu hodnocení. Časté znění Dvořákova mistrovského díla též zahřeje. Závěrem musím umocnit, že to není dílo dokonalé; každopádně se jedná v rámci anime tvorby o počin velmi neobvyklý. Doporučuju. ()

Reklama

hEmy_ 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem nic neokomentoval, proto cítím potřebu učinit tak u tohoto díla. Ke shlédnutí Šinsekai jori jsem se musel dlouho přemlouvat, přestože jsem na něj slyšel samou chválu. Bál jsem se, že se jedná o takový ten typ anime ze školního prostředí, kde se dokola řeší sociální vztahy ve třídě a ti největší outsideři nakonec všem vytřou zrak (v jakémkoliv kontextu). Z tohoto paradigmatu jsem byl vyveden hned v úvodu, což mě příjemně překvapilo. Oceňuji také poměrně depresivní svět, ve kterém se příběh odehrává. Najdu zde ale také spoustu věcí, se kterými jsem spokojen nebyl... upřímně, vizuální stránka mi přišla velmi podprůměrná a nemyslím si, že museli "krysáci" vypadat tak nechutně, nicméně chápu ten záměr. Taky mi vadila Dvořákova symfonie Z Nového světa, která tam byla pouštěna stylem tzv. na random. Příběh postupně odhaluje docela creepy historii daného světa, s tím, že závěrečný plot twist vás má donutit k zamyšlení "Are we the bad guys?" – což se v mém případě bohužel nekonalo, jelikož jsem podobnou pointu očekával cca od 3. dílu. Nechci to nějak dál kritizovat, sice bych mohl říct, že tak třetina dílů byla absolutně zbytečná – např. díly, kde si všichni studenti na škole začnou tvořit gay páry (wtf?). Každopádně, za zhlédnutí to stojí. ()

Torako.chan 

všechny recenze uživatele

K tomuhle se mi bude psát komentář asi těžko, je to dosti složité. V značné míře to člověka nutí zamýšlet se nad vlastní nicotností a smyslu bytí jako takového až si začnete připadat jako krysoběs. xDD Mno..animace byla velice pěkná, svět do níž byl příběh zasazen byl taky velice zajímavý. Příběh sám o sobě byl ale hrozně složitý a pro plné jeho pochopení by byla třeba asi obsáhlejší série. Takovéto vhození do vody a plav. Už jsem se s tím setkala u několika anime. Z počátku je dost nepříjemný pocit, hledíte na to, nechápete co se děje, proč se to děje a v hlavě vyskakují otázky. Díl po dílu se prokoušete k jistému pochopení situace, ale pořád to není ono. Jste udržováni v neustálém napětí a zmatku. Závěrem je vám darován zdánlivý šťastný konec. V půlce série jsem si říkala, že to bude tak na tři * ale po shlédnutí dávám 4*. Pro filozoficky založené povahy je to vcelku pastva. ;p ()

cesmine 

všechny recenze uživatele

Jako správný stalker jsem na tohle anime měla zálusk už nějakou dobu, protože ho tady velice pozitivně komentuje můj oblíbenec Scalpelexis, a měla jsem proto hodně vysoká očekávání. Bohužel se tady setkaly dvě věci - a to moje neschopnost udržet dlouhodobě pozornost a dlouhé, složité dialogy (a pro mě naprosto nezapamatovatelné názvy kolonií queeratů), na kterých seriál z velké části stojí. Občas jsem si navíc musela scénu přehrát třikrát jenom, abych zjistila, že chyba není ve mně, ale v crappy titulcích. Nevermind. To vlastně není žádná validní výtka vůči seriálu jako takovému. Naopak v mých očích složitý a promyšlený scénář kvalitu seriálu samozřejmě zvyšuje. Spíš bych chtěla doporučit tomu, kdo se tenhle masterpiece chystá sledovat (za pošetilého předpokladu, že sjede dolů a můj komentář si přečte), aby si na něj vyhradil čas a soustředil se opravdu jen na něj. Tím, že jsem zvyklá, koukat na velmi jednoduchá, obvykle romantická anime, během kterých stihnu napsat seminárku do školy a nic velkolepého mi neuteče, tady mi pár prvních dílů dalo trošku facku a zhlédnutí všech epizod mi zabralo mnohem víc času než běžně - nezvládla jsem nikdy snad víc než tři po sobě, protože některé myšlenky a zvraty mě docela hodně zasáhly a dokonce se mi o seriálu i zdá. A moc hezké sny to sice nejsou, ale opět to neberu, jako něco, co by kvalitu Shinsekai yori devalvovalo. Obecně se domnívám, že schopnost způsobit diskomfort nebo depresi hodnotu uměleckého díla spíš zvyšuje. Tady funguje všechno, co sice obvykle nevyhledávám u anime, ale u dystopické literatury, která je moje oblíbená už od dětství, ano. Je tady funkční tajemství, emoce, zrady a intriky, nekonvenční vztahy (jak přátelské, tak milostné), které mě bavily fakt hodně, veliké myšlenky a docela obratná manipulace s vědeckými fakty. Většina wtf momentů mi byla vysvětlena. Jediné, co mi fakt nesedělo bylo, že na začátku je těm dětem dvanáct let (a sexualizace dětí mi v pohodě prostě moc nepřijde). Já jsem první díly žila v domnění, že navštěvují ekvivalent střední školy a je jim kolem patnácti a podle toho se taky víceméně chovají. Nicméně beru to tak, že tato společnost je prostě jiná, má jiné hodnoty a nastavení (tak jako v podstatě píše i Jeoffrey) a to se mi líbí (už jen proto, že v ní nejsou stopy po patriarchátu), takže na celkovém dojmu se tahle moje pomýlená domněnka tolik nepodepsala. Hudba byla skvělá, animace slabší, ale působila na mé zhýčkané oči rozkošně zastarale. Jo a trošku mě pobavilo, že festivaly s jablky v karamelu, ohňostroji a yukatami přežily i apokalypsu. Příběh mě nejvíc bavil někde uprostřed, ke konci se sice exponenciálně zvyšuje epičnost a napětí, ale spolu s nimi úměrně ubývají světlé, chvilkama až bezstarostné momenty, které dávaly mojí psychice trošku oddechu. Nakonec je z toho především velmi silný zážitek, který si budu navzdory svým zanedbatelným výhradám pamatovat ještě hodně dlouho a musím uznat, že má vysoká očekávání Shinsekai yori předčilo a ostatní díla, která jsem ohodnotila pěti hvězdami, se mi v moment, kdy seriál skončil, zdála na malou chvilku nicotná. () (méně) (více)

Galerie (402)

Zajímavosti (2)

  • Anime nemá žádnou úvodní píseň. Endingem 1. až 16. epizody je píseň „Wareta Ringo“ a zpívá ji Risa Taneda (dabérka Saki Watanabe), počínaje 17. epizodou ji s písní „Yuki ni Saku Hana“ vystřídá Kana Hanazawa (dabérka Marii Akizuki). (cesmine)
  • Jakou hlavní hudební motiv série posloužila Symfonie č. 9 v E moll, op. 95 od Antonína Dvořáka s názvem „Z Nového světa“ či „Novosvětská“. Podle ní byl také celý seriál pojmenován, v překladu totiž znamená právě „Z Nového světa“. (biasim1)

Reklama

Reklama