Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (379)
Pomerne dosť nadhodnotený snímkom v podivnom šate atmosféry, kedy hlavná postava Pavla Lišku ani z ďaleka nepôsobí ako jediný a najväčší idiot v tomto filme. Po vzhliadnutí ma napadla jediná vec. Buď neviem čo obnáša žáner komédia, alebo som úplne nechápavý. Nesadlo, respektíve ako komédia, tento snímok rozhodne nepôsobí .. ()
Jedna z mála příležitostí, při které si lze ověřit, že při dostatečně nápaditém a na úrovni zpracovaném scénáři, který režie ještě dále rozvine a povznese, může vzniknout film, který dá vzpomenout na nejlepší chvíle formování generace tvůrců šedesátých let. Ještě větším potěšením je výběr a kvalita výkonů herců nejmladší generace. Nelítostná konfrontace relativního rozhraní mezi psychickou normalitou a nenormalitou za ne normálních poměrů znesnadňuje jejich rozlišení. Děj položený do několika dnů kolem vánočních svátků a Nového roku postihuje mělkost charakterů, nestálost a povrchnost jejich citů a naznačuje východisko z tohoto marasmu na vývoji citů a názorů těch nejméně uspořádaných. Podobenství doby, která je opravdu až nezdravě vymknuta z kloubů a v níž nejblíž k lidství mají ti, kteří mu mají být ve své nesporné zmatenosti a neurčitosti nejvíce vzdáleni, zachycuje Gedeon s až překvapivou zralostí a jistotou. Pavel Liška hned při svém debutu dosáhl na vrcholnou úroveň; od té doby čeká na příležitost, která by ho k tomuto vrcholu alespoň přiblížila. Souhlasím s těmi, kteří považují toto dílo za zvlášť vysoko položenou laťku, na kterou se v české polistopadové a poprosincové produkci hned tak nedosáhne. Výčet nečetných výjimek, které na tuto úroveň dokázaly dosáhnout, toto pravidlo jednoznačně potvrzuje. ()
Stylizace některých záběrů (např. vláček, domeček s panenkami) budí dojem, že sám režisér je tak trochu blázen. A pokud ne on, tak Pavel Liška. Jak jinak by dokázali tak skvěle ztvárnit Františkovy vize? Nebo jeho promluvy...připomínají mi Dostojevského, ale je v nich něco víc. Návrat Idiota je o tom, že každý se občas chováme jako blázen, obzvlášť když jde o naše srdce (a tím nemyslím chlopně a ty věci okolo). Ne náhodou pak v těch "našich" spletitých milostných životních situacích působí nejnormálněji ten "idiot", který si ničím podobným nikdy neprošel. V náladě, kdy přijdete na to, že se opravdu pod vlivem lásky chováte jako magor, vás film hodně vtáhne. Jenže i tak budete kdesi mimo pohodu a after all je to jen trochu moc intelektuální nuda. 60% ()
Námět, ze kterého šlo vytřískat daleko víc, navíc výběr herců neodpovídá požadovanému věku náctiletých. Režijně ale samozřejmě vynikající. --- Druhý film režiséra Saši Gedeona je variací na Dostojevského Idiota – tedy prosťáčka, který vpadne do určité situace, kdy lidé mezi sebou nemluví upřímně, a rozetne tyto vztahy právě svou upřímností a dotazy přímo k věci. --- Ale stejně mi ty lidi přijdou všichni hrozně nedůvěryhodní. ()
Po filmařské a herecké stránce precizní, s obsahem je to horší. Jako verze Idiota proč ne, ani mi nevadí ten fakt, že je to spíš drama než komedie, ale stejně jsem z toho filmu měl pocit, že se to dalo všechno lépe vymyslet, zapracovat se dalo i na postavách a rozhodně to chtělo zkrátit, protože se to místy bezdůvodně vleče. Nebo to aspoň mohlo mít svižnější tempo. Návrat idiota rozhodně není špatný film a kladů podle mě má dost, ale stejně ho na víc jak silné 3* nevidím. Prostě mi to (kromě závěru) nepřišlo tak silné, jak bych očekával. Ale Gedeon talent rozhodně má a nechápu, proč ho tak zahodil - zvlášť, když Návrat idiota měl úspěch. Co vím, tak na FAMU dělá pedagogické vedení u studentských filmů, ale proč už nikdy nic nenatočil, to fakt nechápu. Lepší 3* ()
Galerie (16)
Zajímavosti (10)
- Scéna v Trutnově, kdy František (Pavel Liška) telefonuje z budky Anně (Anna Geislerová), se natáčela na podzim. Sníh na okolních keřích je proto umělý, vytvořený z nadrceného papíru. (ledofredo)
- Natáčelo se v Poličce a Trutnově. Poslední záběr ve filmu byl točen na trutnovském vlakovém nádraží. (M.B)
- Ve scéně, kdy František (Pavel Liška) vystupuje z vlaku za Annou (Anna Geislerová), má jazyk pravé boty přes kalhoty. V jednom z dalších záběru v chodbě pod nástupištěm má však jazyk boty přes kalhoty na opačné straně. (ACE 2007)
Reklama