poster

Ninja přichází

  • anglický

    Enter the Ninja

  • slovenský

    Biely nindža

Akční / Drama

USA, 1981, 101 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lateef
    *

    Kdybych film viděl ve 13-ti letech, určitě bych valil oči. Dnes však tohle působí úsměvně. Během úvodních titulků sice předvede Kosugi několik impozantních sestav s tradičními ninjovskými zbraněmi, ale už úvodní naháněčka obsahuje dost slabých bojových okamžiků. Franco Nero se do role "stínového válečníka" vůbec nehodí, chybí mu ninjovské charisma i ladnější pohyby. Děj je povětšinou nudný, sem tam ho protne nepříliš povedený kop či úder. Na závěr trocha akrobacie v jinak odláfknutém posledním duelu. Btw. postřehli jste v pětivteřinovém výstupu Michaela Dudikoffa?? Moc ninjutsu nepřevedl, že??:)(24.1.2009)

  • JFL
    ****

    Film, jenž svého času odstartoval módu nindžovských filmů v americkém stylu (oproti tradici japonských nindžovských snímků šedesátých let), je vystavěný jako zoufalý plagiát legendární "Cesty draka" Bruce Leeho a současně představuje její dokonalou antitezi. V obou snímcích sledujeme příjezd mistra bojových umění do cizí země za svými blízkými, expaty, kteří čelí útlaku místních grobiánů, protože na jejich dům/pozemek si dělá nárok bezskrupulózní byznysmen. Jenže Bruce Leeho vrcholný film ukazuje bojová umění jako nástroj nejen osobní obrany, ale především coby národní dědictví, které pomůže čínským emigrantům vydobýt si respekt i utužit národní hrdost. Zásadní roli také hrál fakt, že Lee byl reálný praktikant bojových umění (ačkoli ve filmu kvůli efektivitě pro kameru upřednostňoval odlišné bojové prvky než ve skutečnosti), což výsledek posouvalo z roviny žánrové fantazie do sféry dech beroucí předváděčky fyzických schopností lidského těla. Naproti tomu tvůrci "Enter the Ninja" (název pro změnu parazituje na Leeho posledním hitu "Enter the Dragon") svou znalost bojových umění omezovali právě pouze na diváckou zkušenost s hrstkou filmů, a je to znát na každém kroku. Hlavní role nakonec připadla Francu Nerovi, který sice disponuje až nečekanou fyzičkou, ale ani jeho upřímná snaha nedokáže vynahradit fakt, že "choreografie" se evidentně omezovala na pokyn "a teď se prostě nějak porvete". Vrcholem improvizace pak je bolestně směšná pasáž Nerova tréninku s nunčaky, který kombinuje pohyby převzaté ze sušení si zad ručníkem a grimasy nacvičované během tlačení na záchodě. Bojová umění jsou transformována do komiksové fantazie pro děcka (včetně pestrobarevných oblečků, hystericky přehrávajícího záporáka a jeho deformovaného poskoka), kde roli atrakcí místo fyzických dovedností přebírají nadreálná nindžovská udělátka a zbraně (některé příznačně nemají s nindžucu nic společného, případně používané jinak, než jaký je jejich reálný účel), filmové triky a absurdně ignorantsky ztvárněná exotika. Hlavní hrdina pak oproti Leeho emancipační roli, rezonující s minoritami, disaporou i celým národem, v tomto případě vystupuje jako typický macho geroj z produkcí Cannon Films, pro něhož bojové schopnosti jsou pouhým rozšířením jeho inherentního borcovství, správňáctví a chlapáctví, které mají hlavní vedlejší efekt ve vábení opačného pohlaví, a to včetně vdaných paniček. "Ninja přichází" je charakteristickým produktem svého režiséra a producenta Menahema Golana. Ten coby v prvé řadě egocentrický filmový nadšenec byl posedlý úsilím jednak vytvořit si vlastní ekvivalent hollywoodského studia klasické éry, což se mu s Cannon Films vskutku povedlo, ale také toužil vystavět své portfolio z vlastních ekvivalentů úspěšných či kanonických filmů, přičemž ale sám postrádal dostatek kritického nadhledu i profesionality, aby při tom jakkoli zohledňoval kvalitu či dokázal rychle vyprdnutý pitching koncept koncepčně rozvést do funkčního celku. Díky všem uvedeným ohledům představuje "Ninja přichází" famózní campovou podívanou, kde se nadšenecká nesoudnost mísí s dětinskou vynalézavostí, tak trochu jako ve filmech Davida A. Priora, od nichž se tento drahokam s řídkým hnědým jádrem liší pouze vyšším rozpočtem (místo lesíku za barákem máme dobovou hlavní destinaci céčkových produkcí, Filipíny) a přecjen o pár stupňů lepším řemeslem.(21.12.2014)

  • klerik
    **

    Začínala éra kung-fu mlátičov, ale tento pokus je zabudnutý v sedemdesiatych rokoch. Trápme súboje, smiešne herecké výkony a ninjovia... Vo finálnej bitke sa Nerov kaskadér možnože aj trochu spotil, ale keď si spomeniem na "Šokosukiho" súboje v ČIERNOM ORLOVI, je Biely nindža fakt bieda fungujúca len ako úsmevná raritka...(6.3.2017)

  • špaček421
    ****

    Asi se podivíte mýmu hodnocení, ale mně se to docela líbilo. Jako komedie teda. Vezměte si tohle: Franco Nero je bílý ninja, mistr bojových umění! (Ovšem při akci ho zastupuje kaskadér, který má poněkud jinou figuru než Franco.) Proti němu je banda padouchů, kterou tvoří homosexuální šéf trénující ve volném čase akvabely, jeho poskok, který připomíná Smitherse ze Simpsonových, chlap připomínající křečka s hákem místo ruky, kterým, pokud ho naštvete, vám natrhne koule (Nero mu pro změnu vytrhne ten hák). Nero sbírající pušky, Nero v převleku za sekuriťáka, Nero vzpomínající na chvíle z války (mimořádně patetické scény. A pak je tu černý ninja, Sho Kosugi, a jeho démonické pálení chatrčí. Vážně se to brát nedá, ale tohle rozhodně vedle Přání smrti 3 a Nezvěstných v boji 3 patří mezi ty Cannonovky, na který určitě ještě někdy mrknu. Snad se budu smát stejně jako poprvé.(26.2.2015)

  • choze
    **

    "VÁLKA SKONČILA. CO BUDEŠ DĚLAT?" - "ASI SI NAJDU JINOU VÁLKU." Slabý rozjezd první ninjovské série Cannonu, který režíroval sám velký Menahem Golan a poprvé přivedl na scénu Sho Kosugiho. Jak už to u cannonovské B-produkce bývalo dobrým zvykem, film je nabitý bojovými scénami, bohužel (nejen podle dnešních standardů) nevalné úrovně a to dělal jejich choreografii kompletně sám Kosugi. Navíc je tu jen velmi málo "ninja stuffu", Franco Nero si vezme na sebe svůj bílý ninja kostým jen ve velké otvírací akční scéně na začátku filmu a pak ve finále, mezitím jen tak tluče každého, kdo mu přijde pod ruku. Dnes už to spíš než jako akční film funguje jako komedie - viz. scéna kde Kosugi jako malý kluk zarputile odmítá přijmout, že bílý Nero je také ninja ("NENÍ TO NINJA! NENÍ TO NINJA!") nebo úchylně se smějící ninja pobíhající s pochodněmi mezi zapálenými chatrčemi. A Kosugi se tu jen párkrát mihne (bez masky).(8.1.2006)

  • - Snímku mal pôvodne režírovať Emmett Alston, ale keď Charles Bronson odmietol Menahema Golana na miesto režiséra vo svojom pripravovanom filme Death Wish II (1983), Golan sa ujal réžie tohto a Alston snímok Force of the Ninja (1988) a Nine Deaths of the Ninja (1985). (beso74)

  • - Druhý významný v anglickom jazyku natočený film z 80-tych rokov 20. storočia popularizujúci ninjutsu. Prvým bol The Octagon (1980) s Chuckom Norrisom. (beso74)

  • - V čase, keď sa začalo rozprávať o prípravných prácach na tomto filme, sa objavila kniha Erica Van Lustbadera s názvom "Ninja" (apríl 1980). Tá však s touto snímkou nemá nič spoločné a aj napriek svojej popularite nebola doposiaľ sfilmovaná. (beso74)