poster

Cesta naděje

  • anglický

    The Water Diviner

  • turecký

    Son Umut

  • slovenský

    Cesta nádeje

Válečný / Historický / Drama

Austrálie / USA / Turecko, 2014, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Nassau
    ***

    Because he is the only father who came looking. Příjemné překvapení. Pokud bude Russell Crowe pokračovat ve stejném duchu a pro příští film si vybere stejně neotřelé, ačkoliv na první pohled pro mě naprosto nezajímavé téma a navíc za kameru posadí Andrewa Lesnieho, tak budu spokojený. Řemeslně je The Water Diviner naprosto parádní film, který má sice svá hluchá místa, ale tak nízké hodnocení si rozhodně nezaslouží. Debut za solidní 3*. (70%)(1.9.2015)

  • maddy
    **

    Russel Crowe sa na staré kolená postavil aj za kameru a naservíroval „vojnovú drámu“, ktorá sa síce tvári veľkolepo, ale skôr než vojnovou drámou je gýčovitou romantickou rozprávkou o austrálskom farmárovi, ktorý sa vydá hľadať svojich troch synov, ktorí padli kdesi v bitke počas prvej svetovej vojny. Nie každý je však druhý Eastwood a tak je výsledok značne rozpačitý. To, že je film skôr komorným príbehom než tou vojnovou drámou by nebol najmenší problém. Problém je ten, že samotný Russel Crowe nemal jednoznačnú víziu čo chce vlastne natočiť a tak film pôsobí, že sám nevie do akého žánru chce nakoniec spadať. Osudová dráma sa tak skoro mení na naivnú romancu s dosť zvláštne použitými flashbackmi do minulosti na fronte. Po príbehovej stránke však ani v jednom momente neprekvapí a od začiatku ide po osi čírej predvídateľnosti. Neviem, či je to chyba knižnej predlohy alebo scenára, prípadne obidvoch, ale samotný príbeh nie je nijako nosný a scenár plný len tých najobohranejších dramatických klišé. Navyše natočené bez nápadu, bez skutočne silnej emócie alebo jedinej vypätej scény. Podporené nezaujímavým televíznym lookom, kde je jednoducho vidieť značné podfinancovanie a nepomohla tomu ani kamera Andrewa Lesnieho (kameraman Pána Prsteňov alebo Hobbita), ktorý musí v mnohých scénach len improvizovať, aby nepôsobili veľmi lacno (viď napríklad piesočná búrka v úvode) a nemôže si dovoliť ani žiadne veľkolepejšie zábery na tureckú prírodu. Po hereckej stránke prekvapivo veľmi slušné, Russel Crowe je herecká istota, no aj taká Olga Kurylenko alebo Jai Courtney dokazujú, že vedie podať charakterné výkony. Akurát sa tu pohybujú v gýčovitej, naivnej story plnej klišé a zbytočne presladených scén (v podstate všetky návraty do hotela), ktorá nijako nestrhne a po chvíli už ani nebaví. Síce som sa tešil, ale nakoniec musím konštatovať, že Russel Crowe sa vo svojom režijnom debute nijako nepredviedol a natočil len priemernú, nezaujímavú rutinu, ktorá síce ničím neurazí, ale ani absolútne ničím nezaujme. Snáď nabudúce, Russel! CELKOVO: 2,5* (5/10)(3.4.2015)

  • Seti
    ***

    Je vidět, že Russel ve své kariéře pracoval s těmi nejzvučnějšími režisérskými jmény, a také od nich pilně odkoukával. Řemeslná stránka jeho režisérské prvotiny je proto zvládnutá nadmíru zručně a já osobně mu v tomto směru nemám moc co vytknout. Problém pak trochu nastává v případě samotné látky a její adaptace. Scénárista nám totiž předhazuje jedno klišé za druhým a celý film je průhledný jak současná Angelina Jolie. Kdo je v tomto směru háklivější a příběhově náročnější, tomu asi Russel podívanou roku nepřipravil. Já jsem však ochoten přimhouřit oko (k čemuž významně přispívá i úsměv Olgy Kurylenko) a Russelovi ukázat opatrně přizvednutý palec nahoru (a tím vážně nemyslím, že by byl jednička v českoposlaneckém slova smyslu).(18.8.2015)

  • V.Silver
    ***

    Gallipoli, neoddělitelné téma australské národní identity. Osobně se mi daleko víc líbila Weirova klasika, ale musím říct, že ani Crowe nenatočil úplně marný snímek. Sice to místy působí příliš přitažené za vlasy, ale mělo to několik opravdu silných momentů a celkově musím říct, že se mi to spíš líbilo, než že by mě to nadzvedávalo ze židle. Oceňuji hlavně linku turecké perspektivy, ačkoli z podtextu přímo sálá "břímě bílého muže", což z mého pohledu trochu dehonestuje nejen film jako takový, ale i Crowea samotného - říká tím totiž, že za všechno mohli Britové a jejich nevybíravá koloniální politika, jenže vlastně ignoruje svébytnost Osmanské říše (byť ano, před 1. světovou válkou byla značně limitovaná) a taky fakt, že na konci Velké války byly všechny poražené národy dehonestovány a šarvátky (lokální konflikty) probíhaly na mnoha místech dál až do poloviny 20. let. Úplně taky opomíná fakt, že Turci do roku 1915 do roku 1923 povraždili na 400 tisíc Řeků a 300 tisíc Asyřanů v Malé Asii a taky 1,5 milionu Arménů, takže ti "zlí Řeci" nakonec měli docela dobrý důvod, proč tam být a dělat, co dělali :) I když ani tak černobílá realita samozřejmě nebyla. Takže suma sumárum - pokud chcete podpořit svůj pocit bílé liberální viny, určitě si to pusťte aspoň 2x a říkejte si, jak byli ti Briti a vůbec Evropani zlí. Pak si vzpomeňte na zeměpisnou polohu Istanbulu a ignorujte ji. Pfff, Turecko, země třetího světa. Nebo ne? No a po tomto exkurzu do myšlenkového světa režiséra a hlavního hrdiny můžu v rychlosti dodat - zahrané to bylo pěkně, dialogy nebyly špatné, koherentní - až na excesy - jakž takž, kamera docela fajn, takže kolem a kolem... 60%.(18.4.2015)

  • Fiftis
    ****

    Zatiaľ čo tragédiu druhej svetovej máme vo filmografií zmapovanú, prvá svetová napriek fascinujúcim bodom v krviprelievaní toľko pozornosti nedostáva. Ale teraz sa dostaneme do roku 1915 a bitky pri Gallipoli. Russell Crowe režíruje seba celkom šikovne a neraz sa hrá s mnohými scénami naraz. Tu núka flashback, tam určitú víziu, inokedy skúša prechod z rovnakého miesta do minulosti. Má tu pokojné scény, hnusnú vojnu či akčné prepady, ale aj slnkom zaliate raňajky v istanbulskom hoteli. Pomáha si aj dobrými hercami - Jai Courtney v epizódnej roli skvostný, Olga Kurylenko veľa priestoru nemá, ale jej postava je pamätná a zobrať množstvo neopozeraných tvárí bol dobrý krok. Cesta nádeje mi čiastočne pripomína Unbroken v pomalšom rozprávaní, no kompenzuje ich neopozeranými miestami, posunmi v príbehu a má čosi do seba aj v tom, že za 111 minút ťažšej drámy som sa nepozrel na hodinky ani raz. Čo je malé, ale výrazné plus v celkovom vnímaní tohto typu filmov. Ťaží vás, púta vás, ale drží v pozornosti.(1.6.2019)

  • - Natáčanie snímky najskôr zahrňovalo trojtýždňové nakrúcanie vo FOX Studios v Sydney, tiež sa točilo v uliciach Sydney. Následne sa natáčanie presunulo na viaceré miesta v Južnej Austrálií - od miest Burra, Port Augusta, Quorn a McLaren Vale, kde tvorcovia filmovali počas 5 týždňov. Nakoniec sa štáb premiestnil na trojtýždňové nakrúcanie do tureckých miest Istanbul, Kayakoy a Tlos. (Erik7595)

  • - Bitva na Gallipoli, jež se pohřešovaní synové účastnili, je dodnes australany považována za největší válečnou prohru. (Ice123)

  • - Kôň, na ktorom jazdí Connor (Russell Crowe), bol v skutočnosti hercov kôň Honey. (Hudakfilms)