Reklama

Reklama

Show! je mimořádně vydařeným absolventským filmem, který vznikl na pražské FAMU v tvůrčí dílně Martina Marečka. Bohdan Bláhovec, jeden z nejvýraznějších talentů českého dokumentu, jehož předcházející filmy natočené během studií vyvolaly značný ohlas, déle než rok sledoval cestu 5Angels za slávou, na první stránky bulváru. Výsledkem je autentický, v mnohém překvapivý až šokující pohled do života teenagerské kapely, která je de facto promyšlenou strategií, realizací byznys-plánu otce jednoho z andílků. Jeho cílem je vytvořit skvělý komerční produkt a ovládnout trh s dětskou populární hudbou. O čem sní samy dívky? „Náš největší sen je vyprodat Madison Square Garden," říká bezelstně jedna z nich. Co všechno jsou pro to ochotny udělat? A do jaké míry jsou rodiče schopní pro naplnění svých vlastních neuskutečněných ambicí obětovat šťastné a spokojené dětství svých potomků? (AČFK)

(více)

Videa (1)

Recenze (132)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Písničku o modelce, která hezky vypadá a dělá reklamu na konzumní produkty (a sama jedním je, ačkoliv "má plán") hrála nejmenovaná německá elektrárna už před pětatřiceti lety. 5Angels jenom dokazují jak daleko to nabídkopoptávkové konzumní šílenství dokázalo dospět a lidi dokázali zblbnout. A jistá skupinka "na druhé straně" toho dokonale využít a vést si svůj kšeft tímto pro ně velmi žádoucím směrem. Ale to je takové to "ideové pozadí" Show. V popředí filmu jsou ani ne tak ta děvčata - kterým je nutno přiznat pohybové nadání (prověřené třeba u "hlavního andílka" cenami z tanečních mistrovství Evropy i světa) - jako jejich "duchovní" otec, manažer a vizionář, Pan Podnikatel. Show dokonale zachycuje jeho detailně promyšlenou faleš, a skrze něj potom v celku úchylnost fungování světa šoubyznysu, respektive jeho nejpopíkovatěji popíkovatého jádra. Takové obrovské úsilí takového množství lidí na dokonale zaměnitelný produkt, který nedělá nic zapamatovatelného, jenom instantní show. A cílové publikum se z něj přesto může zbláznit. Ale na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že sledujete i příběh nemocného člověka, který nechce nic jiného než úspěch pro svoji dceru (a je otázka nakolik o něj stojí ona...respektive nakolik o něj stála na počátku toho letitého vymývání mozků), a má jaksi svérázné vnímání toho, co je důležité nebo správné. Výsledkem je vnitřnosti svírající podívaná, ze které si odnáším mnohorozměrný pocit "tady je toho špatně tolik v tolika různých úrovních", a za orámování filmu totožným zkouškovým "andílkovským otvírákem" s drobnou změnou v sestavě ale konstantním obsahem umělotiny, nejde než mému vrstevníku Bláhovcovi přihrát procentní bonus, který jeho půvabně děsivou výpověď katapultuje do hájemství pěti hvězd. Kolik jich taky chcete dát pěti andělům, že?;) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Holky z naší školky jako bezbranné aktérky hořké restituční komedie. Mladé zpěvačky, které žijí v iluzi, že si jednou zazpívají v Madison Square Garden, jsou uměle vytvořeným, z reality vyňatým produktem, který pomáhá prodávat jiné produkty. Jejich manažer je využívá coby levného obchodního nástroje k uspokojení reklamních partnerů, Michal David zas jako prostředku k zatraktivnění své normalizační popové produkce. Není podstatné, co zpívají, a zpívají-li dobře, ale zda se díky nim prodá víc jogurtů a dětské limonády. Na zvrhlé jádro uplatňovaného (de)formujícího přístupu, kdy jsou dívky okrádány o jejich identitu a tlačeny do rolí žen, nechtíc upozorní sám Mertl, když děti čekající na autogram označí nejprve za „malé lidi“ a až poté se opraví. Paradoxní vnímání členek kapely jako dospělých žen i naivních dětí je dobře patrné z toho, že se na jednu stranu mají chovat (a vypadat, což je neméně zvrácené) dospěle, ale zároveň nemohou svobodně prakticky o ničem rozhodovat. Uplatněná „fly-on-the-wall“ observační metoda názorně dokládá, jak vděčné někdy může být trpělivé pozorování. Výhody autorova splynutí s prostředím se vyjevují během křečovitých momentů z Mertlovy domácnosti. Díky ochotě sociálních herců nechat se točit v soukromí můžeme nahlédnout za mediální konstrukt, za pozlátko, kterým se manažer snaží oslňovat veřejnost. Bláhovcův vklad se každopádně neomezuje na sběr audiovizuálních dat. Ví, kdy porušit čtvrtou stěnu a položit nepříjemnou otázku („holky z kapely nejsou kamarádky?“), kdy kameru nechat běžet o chvíli déle, než je přítomným příjemné, kdy porušit chronologický sled událostí (domácí konflikt je načat v úvodu filmu a dořečen v závěru). Neodhaluje šokující skutečnosti, které by si kritický divák nedokázal vyvodit z běžně dostupných materiálů, ale předkládá až formanovsky výstižný portrét české malosti a trapnosti, nesoudnosti a pachtivé snahy o světovost. To vše pod rouškou čehosi neškodného, dětsky nevinného. Jenomže jak trefně ukazuje použití téže představovací písničky na začátku a na konci (kdy po všem viděném stejný záběr nevyvolává úsměv, ale mrazení v zádech), o nevinnost byly tyhle holky okradené jejich rodiči. 75% Zajímavé komentáře: Gemini, Radko, Arbiter ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Dokument zajímavý hlavně námětem, ne zas tak zpracováním. Režisér měl dobrý čich na téma a díky tomu v podstatě jednoduchou práci, protože podnikatelský (nebo snad rodičovský?) záměr pana Mertla je tak obskurní, že stačilo přijít s kamerou a sledovat jeho kroky a počiny a nestačit se divit. Tatínek, který diktuje své dceři své sny od jejích tří let a udělal by pro její slávu cokoliv, dle mého tomu všemu z celého srdce upřímně věří a nemá sebemenších pochyb, že třeba nedělá něco správně. Co mě fascinuje ještě víc je to, kolik lidí jim tuhle srandu dokáže sežrat, zaplatit za lístky, soukromou oslavu, ba dokonce kolik lidí z českého showbusinessového rybníčku dokázalo vycítit peněžní potenciál a přispět svoji troškou do mlýna kýče a falešného pozlátka. Ale vlastně - dobře jim tak! ... Zajímaly by mě po lidské stránce dvě věci - to na to paní Mertlová, o které se mluví, ale ve filmu ji nezahlédneme a také jestli panu Mertlovi alespoň po shlédnutí tohoto filmu může vyvstat alespoň jiskřička pochybností, jestli opravdu vše, co dělá, je správné. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tady hlavní aktéři zcela sami udělaj dokument. Já jsem z toho pana tatínka v šoku, jeho hodnoty mě osobně přijdou značně pokřivený, úsměv úmělej jak celej českej showbyznys, ale především jsem měl dojem, že se přes ty holky řeší svoje vlastní ambice. Některý jeho reakce vůči těm holkám mě přišli vysloveně na přes držku. Pokud mám hodnotit práci dokumentaristů, tak tady hodnotím námět, zbytek byla z jejich strany pasivita při který se spoléhali že tatínek a spol to odtáhnou. U mě zafungovalo, kapelu jsem neznal, ale spousty věcí mě zůstalo utajeno, například proč jsem neviděl maminku Angie, kdo financoval ten muzikál, ten táta? Jak dlouho trvalo, než ty křepleky zpívali s Davidem, atd., atd.. Tohle mě přišlo trošku odfláklý. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Najděte si v dokumentu dobré téma a jde to (skoro) samo. Bohdan Bláhovec vám totiž naservíruje portrét člověka, jehož podnikatelský záměr je určitě na hranici etiky a rozhodně za hranou dobrých rodičovských mravů. Martyrium (nejenom) českého showbyznysu je zde ukázáno v celé své nahotě, která vám bude o to protivnější, jelikož se jedná o partičku holek na startu puberty. Kdyby režisér natočil druhý díl s podtitulem „...o deset let později“, těžko lze pochybovat o tom, že s Michalem Mertlem bude vlastní dcera sotva mluvit. Ledažeby se stal zázrak a 5Angels tu Madison Square Garden opravdu nakonec vyprodali. (O čemž lze silně pochybovat, protože pokud si takový člověk myslí, že z dokumentaristů na FAMU vyrazí zadarmo self-PR, má se ještě hodně co učit.) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Hlavní aktér dokumentu a manažer skupiny 5Angels Michal Metrl se pokoušel zabránit projekci snímku právní cestou. (Olík)

Reklama

Reklama