Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Trpká odysea tří bytostí, ztracených mezi balíky železniční přepravy. Starý mládenec Pišta pracuje jako přepravce v železničním poštovním vagónu. Hlavně však s pomocí alkoholu přemáhá handicap malé postavy a nehezkého vzhledu. Rád by jakoukoli ženu, ale opravdu se mu líbí jenom uvadající Viera z překládky. Jenže té se líbí Pištův kolega, „světák“ Vinco. Pišta proto nemá nic a nikoho, jen starou senilní matku, která ho někdy nepoznává. Ovšem nezůstane to tak navždy... Slovenský režisér Dušan Hanák je filmovému publiku známý jako citlivý pozorovatel lidských dramat v oblastech, kam se jiní filmaři příliš nevydávají. Připomeňme například strhující dokument o opuštěných starých lidech Obrazy starého sveta (1972), či pohled do romské komunity na Slovensku Ružové sny (1976). Drama Ja milujem, ty miluješ vzniklo v roce 1980, avšak kvůli absurdnímu ideologickému zákazu se do kin dostalo až o devět let později, pět měsíců před pádem komunistického režimu. Jako nešťastně zamilovanou Vieru uvidí diváci českou herečku Ivu Janžurovou v jedné z jejích nejlepších hereckých kreací. Pištu ztvárnil polský herec a divadelní režisér Roman Klosowski, Vinca představuje jugoslávský scenárista a režisér Milan Jelić. Film byl oceněn mj. Stříbrným medvědem za režii a zvláštním uznáním poroty FIPRESCI na 39. MFF v Berlíně 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (60)

MarekT 

všechny recenze uživatele

Antiromantická komedie. Toto slovní spojení mi asi nejvíce přistávalo na mysli při pozorování příběhu ze slovenského Záhorí. Především je tomu tak proto, že jeho nejsilnější stránkou je autenticita, v Hanákově podání až naturalistická – charaktery působí neatraktivně jak svým zevnějškem (který je ve filmu jakožto média obrazového důležitý), tak svým chováním. Až se ani nechce věřit, že hlavní role nebyly obsazeny slovenskými herci, dobrý dojem narušuje akorát nevěrohodná polo-slovenština Ivy Janžurové. __ Fikční svět od postav přes prostředí působí syrově, až by některá slabší povaha mohla znechucením odvracet zrak a říkat, že jeho se to opravdu netýká a že skutečný svět takto nevypadá. Oproti jiným generačním souputníkům není Hanák uměřený a snaží se jít až na dřeň emocí (např. Pištova konzumace nakládaných okurek či časté popíjení vodky – nic, co by se slučovalo s decentní výchovou). __ Punc autenticity film získává i zatajováním některých informací v ději, nerad bych však zacházel do spoilerů. Nicméně snímek působí, jako když nastoupíte do pomyslného rozjetého vlaku, kdy se chvíli rozkoukáváte a nikdo vám nic polopatě nevysvětlí. Což je rozdíl oproti jiným filmům, které když chtějí být autentické, tak se kolikrát o tuto prestižní nálepku připraví tak, že svého diváka směrují někam, kam ani nechce. (Zkrácená a upravená verze textu, psaného roku 2014 pro studijní účely.) 80% ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Prapodivný slovenský film s českými herci. Milada Ježková a Marie Motlová jsou výborné, ale Iva Janžurová sem jakoby nepatři. Na druhou stranu to byl asi záměr, protože mluví jednou česky a jednou slovensky a je tu za sexbombu odjinud, takže vlastně proč ne? :-) Představitel hlavní role je dokonalý, ale ani přes normalizační marasmus a bezvýchodnost jsem mu prostěl nedokázal fandit. Ještě mě zaujala Věra Bílá v husté roli empatické cikánky - to jinde neuvidíte. ()

Reklama

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Na slovenské pomery nevídane dramaturgicky vedené, suverénny prístup a náhľad svetom psychológie vidieka, ktorý nevedno exaktne pochopiť a stráca pôdu pod nohami. Hanák zocelil istú predpokladanú typológiu očakávaných stereotypov a prináležil k nim všetok opak toho, čo je pre poetiku malomeštiactva prívetivé, servilné a poľutovaniahodné. Taký Tajovského nekompromisný rukopis s lyrickou bezútešnosťou  postavy Pištu, ktorá bola viacej predostrená a viacej sústredená a opisujúca perifériu spoločnosti. Pišta je dôsledkom spoločnosti a doby, v ktorej žije. Je hybnou silou toho sveta a tým pádom  nemá páky na to, aby šiel šťastiu naproti. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Zajimava sonda do niter dusi zamestnancu zeleznicni posty. Sledujeme hlavne ponury zivot Pisty (vyborny Roman Klosowski), ktery nemuze najit k sobe zenu a utapi se v alkoholu. Misto uceleneho deje Hanak divakovi predklada urcite epizody, ktere jsou misty dost trefne. Dovolim si nesouhlasit, ze Pistova beznadej symbolizuje bezvychodnost normalizacni doby u nas. Nebo mozna to tak mysleno bylo. S odstupem vice nez triceti let ale je jiste, ze vseobecne na osudy lidi nema politicka situace takovy vliv. Dnes by totiz onen kapitalismus a svoboda Pistu semlel daleko vice (minimalne by ztratil praci)... Ruzove sny byly o kus lepsi, i tak ma tento film co nabidnout. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Hanák znova nesklamal. Možno nebol najaktívnejší režisér zo všetkých, ale jeho filmy boli vždy stávkou na istotu - aspoň u mňa. Klosowski je vo svojej postave nezabudnuteľný, rovnako aj Iva Janžurová. Čo najviac filmu prospieva je ale scenár Dušana Dušeka. Kto má rád jeho príbehy, nájde sa aj v tomto. Dedinské prostredie - vtipné postavičky vybudované na tragických charakteroch, bez známky pátosu, alebo lyrizovania. To je veľké plus celého filmu. Na jednu stranu sa zabávate, ale nie je to samoúčelná zábava. A to mám rád. Film pritom nie je pekný. Všetko je to preplnené alkoholizmom, sexuálnou túžbou, ktorá je nenaplnená a za ktorou sa schováva láska, hrdinom príbehu nepoznaná. Rozhodne poteší malá úloha Juraja Nvotu a Ivana Palúcha ako človeka, ktorý svojou organizovanosťou a presným plánom vybočuje s celej rady looserov v tomto príbehu. Ja milujem, ty miluješ je tak satirou na dedinský spôsob života, ktorý sa zbavil humorizácie a pátosu a zostala v ňom úsmevná stopa skutočnosti a silného režisérovho rukopisu. Nie dokonalé ale v tých časoch hotový zázrak. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (13)

  • Natáčalo sa v lokalitách Borský Peter, Bratislava, Limbach, Šaštín - Stráže a Veľké Leváre. (Raccoon.city)
  • Je to posledný trezorovaný projekt na Slovensku, po ňom bol systém kontroly natoľko dôkladný, že už žiaden vyrobený film nemusel byť zakázaný. (rudeboy)
  • Režisér Dušan Hanák dal pred natáčaním vymaľovať prvé nástupište bratislavskej stanice, kde sa nakrúcalo, aby to nevyzeralo až tak strašne. Ale robotnícke šatne nechal v pôvodnom stave, cenzori boli z toho zhrození. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama