Reklama

Reklama

Oklamaný

  • USA The Beguiled (více)
Trailer 1
USA, 2017, 93 min (Alternativní 90 min)

Režie:

Sofia Coppola

Předloha:

Thomas Cullinan (kniha)

Scénář:

Sofia Coppola, Irene Kamp (původní scénář) (více)

Hudba:

Laura Karpman
(další profese)

Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (CinemArt)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (210)

3497299 

všechny recenze uživatele

Odehrává se na okraji americké občanské války v uzavřeném prostředí zlaté klece dívčí školy obklopené divokou přírodou. Jediný mužský protagonista je dle žánrových pravidel velmi podezřelou osobou, neboť kolem sebe rozprašuje slušnost a decentnost s intenzitou kropicího vozu, přitom je čím dál zřejmější, že se uhlazeným způsobem snaží především vytěžit ze situace, co to dá. Jistým způsobem jsou beguiled všichni – on i dívky či ženy, které jej obklopují. Hrdina není coby údajný zahradník milující vše divoké ve skutečnosti schopen zkrotit všeobjímající přírodu - vnější i onu zosobněnou v ženském kolektivu. Ženské osazenstvo je zase ve srovnání s mužem octnuvším se u nich v lékařské péči žalostně nezkušené. Každopádně je to on, kdo selže, neboť naivní dívky v okamžiku ohrožení konsekventně sledují racionální přístup obranné strategie, a to bez ohledu na věk. Pouze Marrion se zdá být výsledkem zklamaná a zůstává poněkud na okraji kolektivu. Je u ostatních dívek v lehkém opovržení a svůj vnitřní život si drží důsledněji v duševní odlehlosti. Každopádně, ať již pro ni závěr znamená cokoli, příběh její postavu procházející si proměnou nakonec poněkud nepochopitelně opomíjí a výsledek jejího konfliktu nijak moc neukazuje. Všeobecně jsou postavy psychologicky trochu plošší, hlavně co se týče muže - podobně jako u Big Little Lies je zde zdánlivou obětí, ale ve skutečnosti představuje psychologicky jednorozměrného nepřítele žen, které se v rámci své kolektivní empatické souvztažnosti proti němu spojí, přičemž jejich drobné různice jdou v rozhodující chvíli stranou. Křesťanská láska, díky níž raněného nepřítele nevydají do rukou jižanské armády coby zajatce, je zde nakonec jen jakousi vadnou iluzí, která je na dívky nasazena pomocí patřičné výchovy, zřejmě aby je zkrotila a vykořenila jejich divokost. Odhaluje se tak jako prostředek, který ženy činí bezbrannějšími vůči mužskému světu. Z tohoto hlediska jde o film přitakávající pohanství – odmítající západní výchovu a kulturní nános jako falešný pro obě pohlaví. Zároveň se zde ovšem ukazuje, že ženy se díky tomu dostávají do osidel společenského řádu, kdežto mužům se poskytují mimikry nezávadného společenského vystupování. Křesťanská výchova je zde tedy nástrojem zotročení jednoho pohlaví druhým. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Tohle je celkově o ničem. Ženské zastoupení vybráno naprosto hvězdně a tak, že by uchvátilo asi každého chlapa, ale to nestačí. Colina sice moc nemusím, ale sem se hodil výborně. Atmosféra je taky ucházející, i když by bylo vhodné tam zakomponovat i něco veselejšího. Když se nad tím člověk zamyslí, tak je těžké určit zda se jako ku** chová on či ony. Nicméně závěr s houbami bylo velmi elegantní řešení, které se hodilo hlavně dobově. ()

Reklama

Marius 

všechny recenze uživatele

Pozerám, že môj názor na film sa začína čoraz viac vzdaľovať od našej tzv. CSFD elity, ktorá rieši v súvislosti s Coppolovej filmami úplne nepodstatné veci (eufemizmus pre kokotiny) ako dej a tak podobne. Sofia Coppola predsa bola vždy o atmosfére, herectve, pocitoch, problémoch v komunikácii postáv a perfektných obrázkoch a ak od nej po toľkých filmoch čakáte nejakú hutnú epiku, ste naivní. Tento film urobil Philippe Le Sourd a jeho osvetľovač, lebo takto krásne mäkko nasvietné interiéry som asi ešte nevidel a naozaj to pripomínalo rozpohybovanú galériu (Tommy987™) a herečky, z ktorých to svetlo robí priam renesančných anjelov až kým nevystrčia rožky. Z hercov by som vypichol asi výkon Kirsten Dunst lebo tá tu predviedla zas inú polohu ako v ostatných Coppolovej filmoch a myslím že prehrala aj Kidmanku, ktorá je tu tak trochu stále Kidmanka. Elle Fanning si tú naivnú nádržku fakt užívala a bolo to poriadne vidno; ak to dievča bude pokračovať vo výbere takýchto filmov, do desiatich rokov bude herecká extratrieda. Takže za atmosféru, obrázky, nasvietenie, Kirsten a Elle u mňa 9/10. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Modrokabátnický lišák v jižanském kurníku. Obyvatelky v pozdvižení na něj zřizují pořadník a je jen otázkou času, kdy z toho babince bude otráven.. Venku líný opar přirozeně plyne kolem španělských mechů, uvnitř přírozeně nasvícená mizející zdrženlivost a všude přirození zmítaná touhou. Potud Coppola ještě drží v rukou triumfy atmosféry, jenže od okamžiku, kdy se mávnutím kouzelné pilky stane ze zdvořilého vojáčka a modela z reklamy na Mrože agresivní maniak, se z toho stává něco, co už neuhraje ani Colin Farrell.. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Vcelku slabý film 1)  drží nad vodou stále skvěle vypadající 41letý Colin Farrell (desátník John)._____ 2)  Kdybyste se v komplikovaném ději trochu ztratili, řiďte se učitelčiným pokynem: Běž do udírny a přines pilu. A učebnici anatomie.                  .                                          .                                            .                                                              .                                          .                                                  .                                                                .                                              .                                            .                                                                .                                              . ()

Galerie (90)

Zajímavosti (14)

  • Režisérka Sofia Coppola sa inšpirovala pri nakrúcaní portrétmi z doby občianskej vojny, a taktiež dievčenskými skupinovými fotografiami, ktoré v 70. rokoch priviedol na svet fotograf z Tennessee, William Eggleston. Inšpiráciu našla tiež v Polanského historickej dráme Tess (1979), horore Misery (1990) a Hitchcockových snímkach, kde sledovala prácu s napätím. Navyše sa nechala počuť, že pôvodný film z roku 1971 ani nevidela a k tomuto sa dostala cez svoju kamarátku a výtvarníčku Anne Ross. (classic)

Související novinky

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

01.12.2018

Herec Colin Farrell, který se v posledních letech objevil v impozantním sledu filmů jako Vdovy, Oklamaný, Zabití posvátného jelena nebo Humr, se čerstvě připojil k obsazení chystané gangsterky Toff… (více)

70. ročník MFF Cannes

70. ročník MFF Cannes

28.05.2017

Jubilejní 70. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes byl završen vyhlášením nositelů prestižních ocenění v neděli 28.5. Na festivalovém plakátu je letos vyobrazena herečka Claudia… (více)

Reklama

Reklama