Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (6)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (944)
Dobré, ale v Americe imho až nadstandardně přehypované následkem rasové tematiky, která v zámoří nutně rezonuje více než u nás. Přitom zajímavou věcí je, že ta rasová linka vlastně není v samotném filmu ani nijak výrazně rozvedena a "rasismus" záporáků dost plave na vodě. Podnětný mi přijde rozpor v tom, zda si tu záporáci dělají z černochů instrument prostě proto, že rasismus, anebo proto, že je v mnoha ohledech - alespoň v některých případech - považují za lepší? Jen si nejsem jistý, zda je to rozpor záměrný, anebo zda nemá scénář úplně ujasněné, co chce vlastně říkat. Ono je to v základním konceptu totiž dost cheesy, rozhodně víc než jsem čekal. Taky je to méně horor, než jsem čekal, a více komedie, než jsem čekal. Hlavně ty humorné vložky mi přišly dost rušivé. Komediální prvky v hororrech a priori neodmítám, ale zde prostě citelně narušovaly tu paranoidní atmosféru (s tou se smích imho moc nekamarádí) a na můj vkus to byl humor velmi jednoduchý, byť určitě funkční. Namísto nich bych uvítal širší vysvětlení mechanismu toho, co se tam s těmi černochy přesně děje, protože to vlastně bylo ve filmu jen velmi zhruba načrtnuto, až to ve mně vyvolalo bordeloidní dojem. A pak mě také lehce zklamalo, že mi tam chyběl nějaký moment překvapení. Jako jo, ono je to námětově vcelku originální, ale celý děj se pak pohybuje v mantinelech relativně očekávané hry. Ten jeden relativně větší zvrat mě napadl asi deset minut před jeho odhalením. Pak se to mělo rozjet, ale namísto toho bylo relativně rychle hotovo. Komentář zní možná až moc kriticky, ale to je tím, že jsem byl opravdu skálopevně přesvědčen, že jdu na nejlepší horor posledních let. To ani omylem, ale dobrý film to určitě je, to jo. Edit: S druhou projekcí uvedené výtky odpadly. Je to boží. Vysvětlení dění se ukázalo jako dostatečné a člověk si napodruhé krásně užije ty různé drobné nuance hereckých výkonů, které ukazují, jak je to celé výborně promyšlené. ()
Jordan Peele ve své hororové premiéře (a doufejme i derniéře) dočista propadl. Jakožto zdejší hororový expert jsem toto fiasko pochopitelně předpovídal, jelikož režisérova dosavadní tvorba čítá jednu přitroublou komedii za druhou, a tak podle očekávání nedokázal u diváka docílit kýženého pocitu strachu či děsu. Get Out sice neodstartuje vyloženě nejhůře a v průběhu první poloviny stopáže divákovi dokonce naservíruje slabší odvar paranoidní atmosféry, kterou můžeme v dokonalém provedení obdivovat u hororů Romana Polanskiho. Jenže ta postupem času začíná upadat, a tak se Jordan Peele rozhodne vyřešit problém se skomírající atmosférou po kocourkovsku. Povolá na scénu postavu nablblého mluvky, čímž se ze snímku spolehlivě vytratí i poslední zbytky napětí. S blížícím se závěrem navíc začíná přibývat děr v logice, scénář se stává čím dál předvídatelnějším a vše vyústí v béčkový konec á la 10 Cloverfield Lane. Udělím jednu silnější hvězdu za relativně obstojný úvod s nádechem paranoie, avšak opravdovým fanouškům hororu Get Out k projekci rozhodně nedoporučuji. ()
Srandovně napínací thriller, ve kterým přituhuje v podstatě po celou dobu před finále. Nekompromisním finále, který je pak ale na můj vkus až příliš drasticky a tak trochu uspěchaně spláchnutý do katarzního hajzlíku. Za to rasistický špičkování v nervydrásajících dialozích tomu ale nejde dát míň. Spokojenost. ()
// Neskutečně zábavnej film. Je to v prvé řadě horor, což normálně nemusím a potvrdilo se mi to i tady, když mi celá hlavní zápletka přišla debilní. Jenže mezitím to krásně odráží problém s rasismem v Americe (a nejen tam), takže prakticky každý záběr přemýšlíte, jestli je ten strach hlavní postavy opodstatněnej, nebo ne. Provokuje to k přemýšlení, celý je to o nějakým vedlejším vnímání toho, co se děje kolem. A to mě na tom filmu děsně bavilo, byť jsem ho dokoukal někdy kolem třetí ráno. Nic převratného na tom není, nápad to byl ale takřka geniální (a úspěch v amerických kinech to potvrzuje), za mě teda rozhodně palec nahoru. 7/10 ()
Je to veľmi fajn (skoro)hororík ale bacha na hype. Dobre to graduje, story aj herci sú veľmi fajn a vie to vyčarovať aj peknú atmosféru a v závere potešiť chutnou dávkou krvi. Najväčší problém som mal s tým, že ten film pôsobí v multiplexe trochu nepatrične a viac by sa hodil do nejakého artkina alebo na festival. 7/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Vznikla teória, že sa film odohráva v rovnakom "vesmíre" ako V kůži Johna Malkoviche (1999). Režisér Jordan Peele povedal, že to tak síce nie je, ale že sa mu tá teória veľmi páči. (Pat.Ko)
- Napriek tomu, že Jordan Peele získal Oscara za najlepší pôvodný scenár, veľká časť filmu bola improvizovaná. (Pat.Ko)
- Na premietaní filmu pre Vanity Fair Jordan Peele vysvetlil, že scenár napísal počas prvého funkčného obdobia bývalého prezidenta Baracka Obamu, keď sa verilo, že rasizmus je takmer minulosťou. Myslel si, že v takej optimistickej klíme nebude o jeho film veľký záujem, a tak ho napísal hlavne pre seba. S rastúcou diskusiou o násilí voči Afroameričanom a príchodom hnutia Black Lives Matter v neskorších rokoch vedel, že je ten správny čas film natočiť. (Pat.Ko)
Reklama