Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (670)
No nevím....... !!!!!!!!!!! POZOR SPOILER !!!!!!!!! Nemůžu pochopit proč mu ta ženská alespoň nějak nenaznačovala, že to jenom hraje, že je cvok .... pak by se na to podruhé krásně dívalo a vše zapadalo..... Asi jsem to vůbec nepochopil nebo co. Hitchcock byl zvláštní ! Ptáci, Severozápadní linka a Psycho mě dostali víc. :-0 Zklamání. Snad příště to dopadne lépe. Snad. ()
Možná kdybych film viděl na premošce v USA v roce 1959, měl bych z toho slinotrysk z pusinky, ale dneska ? Viděl jsem 100+1 jeden film na tohle téma a většina z nich byla lepších, ať se na mě pan Alfréd nezlobí, ale já tu hodnotím svoje pocity během filmu a ne jeho jméno a ty pocity byly slabounké. Jak jsem se měl ztotožnit s hlavním hrdinou, když se choval jak kreten obecnej a posedlost ? Ne tu jsem z toho fakt necítil, to by musel ten příběh být odvyprávěn jinak a být doplněn jinou hudbou, protože při její děsivosti jsem v každým záběru očekával, že se ze záhrobí vynoří minimálně Klement Gotwald a ne že si hlavní hrdina půjde nazout bačkory. Jediný co film jakž takž zachraňuje je mimořádně kvalitní vizuální stránka věci. ()
Scénář: Alec Coppel, Samuel A. Taylor .. V tomto proslaveném a pro mnohé posvátném snímku jsem bohužel neviděl víc něž jen lehce mysteriózní detektivku na pozadí obyčejného románku. Samozřejmě nepopírám, že některé scény jsou dosti působivé, atmosféra je zručně budována, hudba jí skvěle pomáhá a samotný závěr je překvapující, ale jako celek .. no nevím. Hypnóza, závrať nebo jiný smyslový záchvat doprovázený blahem se nedostavil. Takže, po prvním zhlédnutí, zatím jen 60%. ()
Co více k tomu mistrovskému majstrštiku (u mě Alf Hitch No.1) a stále vášnivě diskutovatelnému filmu ještě víc napsat? Vyjmenoval bych tedy jen příkladné faktory které mě na tomto snímku nejvíce zaujali..Nejprve to tedy byl sám geniální scénář asi nejsilnější složka filmu, který byl mistrovi napsána sama na míru, je precizně zbudovaným komorním dramatem-kriminálním filmem-s romantickými a melodramatickými motivy se snovými a mysteriozními prvky (už úvodní nestabilní a znepokojivá scéna s rotujícími spirálami), ale také třeba s prvky psychoanalityky. Jedna geniální sekvence tu střída druhou, do toho všechny ty nezapomenutelné melancholické kompozice záběrů, barevné stylizace, celkové vizuální ztvárnění, razantní jízda kamera která tu přispívá svou jízdou k výslednému závratnému dojmu atd. To všechno zde najdete propracované do toho nejposlednějšího detailu..Dále zde najdeme to pravé nepostradatelné Hitchcovo napětí, ostatně jako v jiných jeho filmech, které se dá docílit i jiným způsobem než které známe např. s dneška, jeho typický styl vyprávění, kdy váháte, co je ještě realita, záběry na krásné ulice San Francisca a na dva hlavní poznávající se a následně milující se hrdiny..V neposlední řadě to tedy byli sami herecké výkony dvou hlavních představitelů James Stewart a Kim Novak ( krásná ve scéně znovustvořené Scottieho lásky ve světle zeleného neonu za oknem v hotelu Emire) a dvou herců v pozadí, s tím vším si prosím tento film vystačil! A o nádherné zkomponované hudbě Bernarda Herrmana, která filmem proplouvá tak, že si jí někdy ani nevšimnete a v jiném okamžiku bije do uší, se člověk také musí zmínit...Film je hodně k zamyšlení, a vyžaduje od diváka maximální soustředěnost, zanechá ve vás opravdu hlubokou myšlenku, sám jsem si říkal, pote co Madelaine zemřela, že film je už teď prakticky u konce, tak proč se zbytečně ještě snad přes 40 minut vleče dal...? Ale není to zbytečné a závěrečná pointa či odhalení opravdu stoji za to...Vřele doporučuji tento snímek, který byl zprvu zatracován-nebo takhle nebyl přijat nijak nadšeně, a slavným se stal de facto až o třicet let později, kdy byl uveden v obnovené premiéře.. ()
"Tady jsem se narodila. A tady zemřela. A pro tebe to byl jen okamžik, který prošel bez povšimnutí." To ale bylo bulíků co Madeleine navěšela Scottiemu na nos. Jenže každej chlap se čas od času rád nechá tahat za ocásek od krásný ženy, takže Scottiemu rozumím. A i když příliš nerozumím filmovýmu umění, tak jsem tady měl pocit, že Hitch dokázal vytvořit napětí i tam, kde vůbec žádný nebylo. Já jsem tu hru přijal a kromě Scottieho halucinací jsem si to docela užil. Jen mě zaskočil ten Batman na konci, co učil lidi lítat. Toho jsem tam fakt nečekal. ()
Galerie (131)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (92)
- Podle Entertainment Weekly jde o 19. největší film všech dob. (džanik)
- Sekvencia úvodných titulkov je sprevádzaná hudbou, ktorá neskôr zaznie až v scéne, v ktorej sa Judy (Kim Novak) mení v Madeleine v salóne krásy. Je to jediná scéna, v ktorej zaznie totožný hudobný motív. Obrazovo to tiež ladí, nakoľko v scéne pozorujeme detail na ženskú tvár, na tvár, ktorá sa premieňa v masku. (Biopler)
- Alfred Hitchcock se ve filmu objeví po 11 minutách v šedém obleku míjející loděnici Gavina Elstera (Tom Helmore). (Kulmon)
Reklama