Režie:
Juraj JakubiskoScénář:
Juraj JakubiskoKamera:
Juraj JakubiskoHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Mikuláš Ladižinský, Augustín Kubán, Magda Vášáryová, Samuel Adamčík, Oľga Adamčíková, Jana Stehnová-Čechová, Ivan Krivosudský, Peter Debnár, Juraj Kukura (více)Obsahy(1)
Poviedkový film, ktorý podáva apokalyptický obraz troch vojen v troch príbehoch. Príbeh z prvej svetovej vojny rozpráva o vojenskom zbehovi, ktorý prenáša krutosť z bojiska do zázemia. Druhý príbeh rozpráva o zákone, ktorým si ľudia ospravedlňujú svoje činy. Tretí príbeh je vízia života na svete zničenom atómovou vojnou. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (57)
Vemi ťažko stráviteľný film zo zlatého "felliniovského" obdobia Juraja Jakubiska. Depresívny dej, depresívne postavy a množstvo mŕtvych ľudí i zvierat .... V určitých momentoch mi až naskakovala husia koža. Musím však čestne priznať, že som tento film pochopil asi len z polovice. Bude potrebné zhliadnuť toto dielo ešte pár krát .... Zaujímavosťou tohoto filmu je, že nakrúcanie bolo na chvíľu prerušené "socialistickou internacionalistickou pomocou spriatelených armád štátov Varšavskej zmluvy" a tvorcovia zaradili medzi druhú a tretiu poviedku krátke ukážky z intervencie a posolstvo pre ďalšie generácie, vediac, že sa práve vyrábaný film tvorí akurát tak do šuflíka, kde aj naozaj ostal predlhých 22 rokov .... A ostal tam aj preto, lebo dovtedy nik nevidel ožratých partizánov a sovietskych vojakov, ktorí vraždia a znásilňujú z kratochvíle pre vlastné potešenie .... A to sa do oficiálnej ideológie nijakovsky nedalo napasovať . ()
,,Bože, stvořil jsi člověka, a on jednou zabije i Tebe!" Formálně vytříbená mozaika slovenského Felliniho. Poetické obrazy krásy a krutosti doprovází vynikající Koníčkova hudba, která chvílemi připomene fenomenálního Z.Lišku. Spolu s hereckými výkony vznikl mimořádný film v Jakubiskově plodném období 60.let. Válka strhává lidem masky, odkrývá v nich temnou stranu a nutí je k činům, kterých by nebyli normálně schopni. Někdy se ale cosi zlomí - jako když dav vesničanů lynčuje sedláky - manžele, ale když je má zabít, většina se rozpláče. Film obsahuje několik opravdu hrůzných momentů - dokumentární vložka z okupace vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 a pak následující masakr na venkovském dvoře. Umírají všichni - děti, dospělí, civilisté, vojáci, koně, husy jsou ušlapány a přeživší kotě jedním sevřením vzduchu pěstí zahubí smrt (loni v létě jsem projížděl obcí, kde u domu leželo mrtvé kotě. Vytřeštěné oči a strnulý výraz byly naprosto totožné s tím ve filmu...). Poletující peří, krev, karneval barev, hořící stromy...,,Bože, řekl jsi: jdi a zabíjej člověka. Ale počítal jsi s tím, že mi bude pomáhat?" ()
Jakubisko: "Jediný film, ktorý by som nevedel nakrútiť lepšie." Viděl jsem Zbehovia a pútniky už potřetí a stále se nestačím divit. Geniální skloubení obsahu, hudby a samozřejmě nesmírně nápadité a bohaté vizuality. Podle mě nejdrsnější a možná i vůbec nejlepší československý film. Jakubisko byl podle mě v 60. letech naším nejoriginálnějším a nejzajímavějším režisérem, který byl spolu s Elo Havettou a Věrou Chytilovou určitým protipólem estetiky ošklivosti Miloše Formana, Ivana Passera a dalších novovlnných režisérů. A řekl bych, že protipólem zajímavějším. Zajímalo by mě, jestli se ho někdy dočkáme dvd, ale nevím, jaké jeho kopie vlastně existují. "Škoda, že tento poviedkový triptych - o troch svetových vojnách - už nikto neuvidí v tej experimentálnej farebnosti ako bol urobený. Negatív sa stratil a dnešná kópia je vyrobená z talianskej verzie, ktorú si totalitný režim schovával ako usvedčujúci dôkaz pre chystané politické procesy s umelcami. Paradox: vďaka tomu zostal zo Zbehov aspoň bledoružový tieň mojej filmovej "runway"." (V rusky dabované verzi, kterou lze na internetu stáhnout, „kupodivu“ chybí krátká sekvence o okupaci Československa v roce 1968, kdy nadlouho pominula „doba, kedy ešte bolo možné vymýšlať a nakrúcať príbehy.“) ()
Bože, stvoril si človeka a on raz zabíja aj teba....Tyhle těžce surrealistické filmy se těžko hodnotí a nezbývá mi než - víc jak jindy - sázet na dojmologii. Zbehovia a pútnici na mě nezapůsobili až tak silně jako pozdější Vtáčkovia, siroty a blázni a přestože v něm Jakubisko na stoličce režiséra i za hledáčkem kamery opět vytváří divy, zdál se mi film v porovnání s jeho mladším bratříčkem i řemeslně o něco slabší. Své určitě udělala kvalita záznamu (snímek nevyšel na DVD a musel jsem se spokojit s TV záznamem), ale kámen úrazu vidím v příliš rozevláté kameře, která sice tahá z rukávu výborné kompozice, jenže je na ní dost vidět, že Jakubisko neměl k dipozici žádné vymakané jeřáby a spoustu scén točil z ruky, čímž se do obrazu dostala rušivá roztřesenost. Síla Jakubiskovy imaginace však v této implicitně děsivé a hrůzyplné vizi o lidských válkách nad technickými nedostatky vítězí. ____ Rád bych si někdy přečetl nějaký odborný rozbor.... ()
"Bojá sa ma. Utekajú predo mnou, ale neutečú, lebo nepoznají cestu von." Asi nikomu jinému se v československé kinematografii nepodařilo vykreslit tak detailně obraz zkázy. JAkubisko má od počátku velmi osobitý způůsob vyprávění, je naturalistický, jde do detailů, přemůže dikáa sílou obrazu. Děj je spíš volně načtrnutý, zato atmosféra je mohutná, depresivní. Právě skutečnost, že se nezaměřuje na konkrétní přííběh či postavy dává vyniknout ucelenému poselství. Zbehovia a půtníci proniknou hluboko a už nepustí. Film, který se nedá ani přehlédnout ani zapomenout. ()
Galerie (18)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (11)
- Film bol pôvodne nakrútený ako farebný, avšak Československý Filmexport stratil pri jeho predaji do Kolumbie negatív aj pôvodnú kópiu. Dnešná kópia je vyrobená z talianskej verzie so španielskymi podtitulkami, ktorú si totalitný režim schovával ako usvedčujúci dôkaz pre chystané politické procesy s umelcami. [Zdroj: ASFK] (Raccoon.city)
- Na filme spolupracovali aj talianske štúdia Ultra Film, Zebra Films, Compagnia Cinematografica Champion a Goldfilm. (Raccoon.city)
- Postel se zvonečky je zvyk, který se praktikoval ve vesnici, kde Juraj Jakubisko vyrostl. Vesničané je vždy rozvěsili před svatební nocí novomanželům na postel. (Zdroj: Juraj Jakubisko v dokumentu - Československý filmový zázrak). (mchnk)
Reklama