Reklama

Reklama

Bill Blake přijíždí na Divoký západ, aby nastoupil na místo účetního, proti své vůli se stává legendárním zabijákem. Svérázná westernová parodie. Všechny cesty vedou někam, nejdůležitější je často ta, která dává směr a význam našemu jednání. Mladý účetní Bill Blake po smrti svých rodičů přijíždí z rodného Clevelandu na daleký Západ, aby nastoupil na nové místo. Nezíská přislíbenou práci a ocitne se bez peněz v cizím městě. Když v sebeobraně zabije syna bohatého majitele místních železáren, musí prchat před najatými vrahy. Jeho průvodcem i ochráncem se stává osamělý Indián Nikdo. Podle něho je Bill totožný se svým jmenovcem, anglickým lyrickým básníkem Williamem Blakem, kterého si zamiloval při nedobrovolném pobytu v Británii. A tak ošetří těžce zraněného mladíka jen proto, aby ho připravil v duchu své svérázné filozofie na mystický odchod z tohoto světa... Významný tvůrce amerického nezávislého filmu, scenárista a režisér Jim Jarmusch použil rámec westernu pro sebeparodicky laděnou výpověď o pocitu vykořeněnosti a ztrátě tradičních hodnot. V příběhu mísí nejasné události s podivnými figurami westmanů, černobílou kamerou a jímavou hudbou známého rockového muzikanta, skladatele a kytaristy Neila Younga. Hlavní postavu ztvárnil Johnny Depp. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (689)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Jak tak čtu zdejší komentáře tak nevím, ale asi jsem film pochopila trochu jinak - to je přece černá komedie... a dost dobrá. Smála jsem se často a smála jsem se dost a jsem přesvědčená, že ve většině těchto okamžiků to byl i úmysl tvůrců, abychom se smáli. Ale musím uznat, že snímku nechybí ani jiné kvality. Johny Depp a ostatní herci, kamera, netradičnost, originalita a spousta dalších věcí, které bych ale ani náhodou nezařadila do westernu (kterým je jenom díky vyskytnutí se indiánů). Můj komentář asi působí dost roztříštěně, stejně jako tenhle film, takže ho radši utnu a napíšu, že se mi Mrtvý muž líbil, ale ne tak trochu jinak, těžko popisovat, ale na 5* to není. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Moje první setkání s Jimem Jarmuschem, díky kterému jsem si snad udělal o jeho tvorbě docela detailní obrázek. Mrtvý muž především krásně snímá charaktery ústředních hrdinů a zajímavě kombinuje jednotlivé žánrové prvky, takže westernové drama protknuté nádechem fantasy by nemělo být pro diváka žádnou velkou překážkou, ale díky skvělé atmosféře, černobílé stylizaci a doprovodné hudbě by se měl naopak každý fanda cítit jako ryba ve vodě. Právě tím, že se nebál vnést do řady scén notnou dávku absurdity, připravil si Jarmusch pevný podklad pro své trochu zdlouhavé vyprávění, založené především na dialozích a náladách v daných sekvencích. Točit to takový Tarantino, jistě by vnesl do příběhu ještě větší dávku násilí, manévroval by na větším hereckém i myšlenkovém prostoru a hlavně by všechny ty chvílemi trochu uspávací dialogy mnohem více okořenil. Ale to by Mrtvý muž zcela ztratil své specifické kouzlo a stal by se úplně jiným filmem, a to by byla velká škoda. I přes rozvláčné vyprávění a z mého pohledu vyloženě divné zakončení je to totiž výborně nakroucená podívaná, na kterou se nezapomíná.. 80% ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

Jim Jarmusch se mi pokusil vyprávět "westernový" příběh, ale použil přitom takové vyjadřovací prostředky, na které mé ubohé vnímací schopnosti nestačí. Statečně jsem se s snímkem bojoval a dokonce jsem si vracel scény, u kterých jsem předtím usnul. Tímto způsobem jsem s dvouhodinovým filmem ztratil přibližně dva dny života. Vždy toho budu litovat. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Příspěvek etalona nezávislého filmu Jima Jarmusche do pohřební kánoe westernového žánru je tak netradiční, jak jen může netradičnost být - svérázně poetický, bizarní, zadumaný, nostalgicky zasmušilý. Pomalu se převaluje přes kafkovsky absurdní úvod ke kontemplativnímu putování za schůzkou se smrtí (civilizací i přírodou ve vzájemné juxtapozici), přičemž nakousne řadu existencionálních dilemat a ladně přeroste do neuchopitelně mytických proporcí. Podstatné je, že děj se co děj si uchovává svůj nezaměnitelný punc éteričnosti vymykající se racionálnímu uchopení. "Příběh" je odevzdaně unášený rozvážnými proudy prostorových a časových posunů zjednaných pomocí stylisticky opodstatněné interpunkce (zatmívačky a roztmívačky, oválný výřez obrazu ve flashbackcích evokující stařičké objektivy), protože... mrtvý muž už ostatně nemá kam pospíchat. Černobílá kamera maluje neuvěřitelně krásné a melancholické obrazy s esencí surreálna, rytmus dodává neortodoxní hudba Neila Younga (tu řezavá a palčivá, onde přízračně elegická) a kořením vytřibujícím tu specificky unikátní příchuť je zde sardonický humor prvotřídní dvojznačnosti. Nevysvětlitelně nádherný a geniální film tisíce tváří, který se - jak moudře praví Lima - musí... procítit. Při správném rozpoložení pak může následovat i pocit užaslé blaženosti... Dívat se nestačí... ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film Mrtvý muž považují někteří filmoví fandové za možná nejlepší snímek (např. Eva Zaoralová o něm mluví jako o geniálním filmu) krále nezávislého filmu Jima Jarmusche, na nějž volně navazuje svým dalším filmem Ghost Dog (1999) a částečně i Zlomenými květinami (2005). (Tyto filmy jsou spjaty například důležitým motivem cesty a přeměnou hlavního hrdiny). Mrtvý muž je ve zkratce příběhem muže, který je různými postavami doprovázen k smrti a pronásledován psanci a šerify jmény Lee a Marvin prostřednictvím skvěle napsaných dialogů, veršů Williama Blake a textů skupiny the Doors (jejíž název též pochází z básní od Blakea). Tento žánrově těžko zařaditelný černobílý celovečerní snímek osciluje někde mezi dobrodružným, psychologickým a kriminálním filmem, mezi dramatem a westernem, objevují se zde prvky road movie a černé komedie - možná však že právě výraz psychologický western nejvíc vystihuje tento film, který jako každé velké umělecké dílo svým překračováním žánrových pravidel vytváří žánr nový. Jednoduchý příběh se vine filmem jako tenká nit, kolem které se jako neodlučitelný doplněk vine sugestivní hudba Neila Younga. Doba, ve které se děj filmu odehrává, není nijak zvlášť konkretizována, sám Jarmusch se nechal slyšet, že jsou to přibližně 70. léta 19. století, tedy období překotné kolonizace Ameriky a masivních změn celé tehdejší společnosti. (Přibližně ve stejné době se odehrává i vzdáleně podobný snímek Malý velký muž (1970) s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli, který stejně jako Mrtvý muž přistupuje ke svému tématu odlišně než ostatní kinematografická produkce). Hlavní postavou je účetní jménem William "Bill" Blake (Johny Depp). Černobílé provedení filmu, kosti mrtvých zvířat v něm a sušené květiny místo živých, ale i jméno hlavní postavy Blake, který je jednou z postav překřtěn přeřeknutím na Blacka, tedy Černého - to vše navozuje tísnivé pocity smrti a přítomnosti neživého. Král nezávislého filmu J. Jarmusch měl v Mrtvém muži šťastnou ruku na výběr herců. V hlavní a zároveň titulní roli září Johny Depp, jehož herecký minimalismus v tomto snímku skvěle vykresluje psychologickou kresbu jeho postavy. Navíc se zdá, jakoby tento herec byl nejenom s každou další rolí lepší a lepší, ale jako by byl i přes svůj vzhled řadící ho k hezkým mladíkům Hollywoodu přesto předurčen pro poněkud zvláštní, i když nesmírně zajímavé role. Už jeho vstup do světa filmu je pro jeho další filmografii jakoby příznačný - Depp si svůj debut odbyl malou rolí v téměř kultovním hororu Noční můra z Elm Street (1984), což je poněkud "ujetý" snímek o šíleném vrahovi Frediem Cruegerovi, který má místo prstů na ruce ostré ocelové nože, kterými vraždí své oběti. Považuji zde za zajímavé dvě věci: už v prvním Deppově filmu hraje tedy významnou roli smrt a Deppovi je zřejmě asi nějak předurčeno mít položky ve své filmografii trochu temné a děsivé. Ostatně i jeho jméno nám připomene všem známou "depku". Zmiňme zde např. snímky Střihoruký Edward (1990), Ospalá díra (1999), Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005; v tomto animovaném filmu Depp mluví hlavní postavu) ad. Ostatně o Deppovi se někdy mluví jako o dvorním herci Tima Burtona, který všechny tyto filmy režíroval, a který je smrtí evidentně fascinován. A za druhé stojí za povšimnutí, že v Noční můře má hlavní postava místo prstů nože, a Depp si o šest let později na oplátku zahrál sám roli Edwarda, nedokonalého výtvoru šíleného vědce, který ho nestihl dokončit, a tak má místo prstů nůžky. Ale i další herecké osazenstvo Mrtvého muže je brilantní. Depp se zde například opět herecky setkal se zpěvákem Iggym Popem (poprvé si spolu zahrálu v muzikálu Cry-Baby z roku 1990). Druhá projekce vytáhla výsledné hodnocení na 5*. () (méně) (více)

Galerie (85)

Zajímavosti (25)

  • Celosvětová premiéra proběhla 27. května 1995 na filmovém festivalu v Cannes. (BMW12)
  • Jméno hlavní postavy je William Blake, jmenoval se tak anglický malíř a básník (1757 – 1827), který měl už od dětství vizionářské stavy a ve zralém věku usiloval vytvořit vlastní mystickou filosofii, navazující na J. Böhma, Paracelsa a E. Sweneborga. Zabýval se problémem zla a stal se manicheistou. (džanik)
  • Autor hudby k filmu Neil Young má po predkoch trochu indiánskej krvi. Počas dvoch dní ako skladal hudbu fajčil neustále marihuanu. (Raccoon.city)

Související novinky

Hvězdně obsazená zombie komedie

Hvězdně obsazená zombie komedie

15.07.2018

Jim Jarmusch rozhodně ví, jak na svůj příští počin přilákat pozornost. Režisér snímků Kafe a cigára nebo Mrtvý muž totiž čerstvě oznámil, že chystá novou zombie komedii, ve které se objeví ty… (více)

Zemřel legendární John Hurt z Vetřelce

Zemřel legendární John Hurt z Vetřelce

28.01.2017

Většina herců je ráda, když za život nastřádají hrstku výrazných rolí. John Hurt, jenž nás právě opustil ve věku 77 let (zákeřná rakovina...), ale na tak malé ambice kašlal. Hurt začal hrát ve… (více)

Pistolníci kulatého stolu

Pistolníci kulatého stolu

21.07.2008

John Woo byl odjakživa fanouškem westernů, zejména Peckinpahovy Divoké bandy a Leoneho dolarové trilogie. Proto se už od své emigrace do Hollywoodu pokoušel o nějakou pořádnou střílečku z Divokého… (více)

Reklama

Reklama