Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
Hodně dlouhý film, který ale neztrácí tempo a hlavní přestavitel je naprosto fascinující! Shlédla jsem však bohužel na TV kanálu MGM, kde z nepochopitelných (alespoň mně) důvodů hudební čísla u dabovaných muzikálů buď nepřekládají vůbec (HAIR) anebo místo titulků je mužský hlas recituje přes hudbu ! Možná, že kdybych byla zvyklá na polské TV, kde se to dělá i místo běžného dabingu, nevadilo by mi to, nicméně nechápu - to jsou titulky tak drahé? ()
Vcelku dost povedená filmová adaptace původně divadelního muzikálu Jerryho Bocka. Johnu Williamsovi se aranžmá skladeb povedlo a líbily se mi i některé skladby, které mi v divadle až tolik nesedly (ano, viděl jsem to v divadle). Kromě hudby najdete ve filmu i pár židovských vtípků a poměrně jednoduchý příběh o hledání ženichů pro Tovjeho dcery. Celkově povedená záležitost, IMHO jsou ovšem Vlasy přece jen lepší. A fiddler on the roof. Sounds crazy, huh? But here, in our little village of Anatevka, you might say every one of us is a fiddler on the roof trying to scratch out a pleasant, simple tune without breaking his neck. It isn't easy. You may ask 'Why do we stay up there if it's so dangerous?' Well, we stay because Anatevka is our home. And how do we keep our balance? That I can tell you in one word. TRADITION! ()
Tradície či skostnatenosť, to sa úspešne darí búrať na úsvite nového sveta, ktorý čaká aj zapadnutú židovskú dedinu na Ukrajine. Stačí mäkké srdce sympatického hospodára, ktorý tradície ctí, spieva o nich a obšťastňuje nás vo svojich originálnych monológoch prechádzajúcich do dialógu s Bohom. Muzikál nemá až toľko chytľavých melódií, ako iné, ale tá ústredná je dobrá vo všetkých obmenách. Celý Fidlikant je možno viac filmom ako muzikálom, nespieva sa ani tretinu času a príbeh má viac zápletok, ako som čakal, nechýba ani revolúcia, ako v každom veľkom muzikáli. Židovský humor je jedinečný, ako si urobia srandu aj zo seba a svojich tradícií. Hudba je takmer balkánska, divoká, možno s moldavským pôvodom, nečudo, že pri nej došlo aj na takú zvrátenosť ako tanec muža so ženou. –––– Jisté věci se pro nás nemění, jisté věci se nikdy nezmění. A jak pravi bible... –––– A jak se naštvu, i mouchy se bojí létat. –––– Oko za oko, zub za zub! – Výborně, takhle celý svět skončí slepý a bezzubý. ()
Klasický muzikál. Hudba je skvělá, písničky jsou správně chytlavé (Právoplatný Oscar pro Johna Williamse, který je sice jen zadaptoval ale i tak), je to vtipné, občas docela dojemné, ale pořád to na těch pět hvězdiček prostě není. Hlavním nedostatkem je to že je film moc dlouhý a v druhé půlce chvilkama trochu nudí. Stale jsou to ale velmi silné čtyři hvězdičky. 8/10 ()
Vystrihnite tie muzikálové songy a dám za päť. Príbeh bol perfektný, herci dokonale uhrali a predniesli to, čo film stvárňoval. Ale tie židovsko- nábožensko- tradično- hospodársko- domácko- robotnícke piesne ma priam vytrhávali zo sedadla! Chorálové, ukričané, nevtipné, dlhé a totálne, fatálne zbytočné. A to musím napísať, že mám vlastne muzikály všeobecne celkom v obľube. Potom som ich začal teda pretáčať a hneď bol u mňa film na vyššej úrovni. Príbeh krásny, milý, dojemný, skutočný a scenáristicky na dosť dobrej úrovni. 75%. ()
Galerie (32)
Photo © United Artists Corporation
Zajímavosti (21)
- Celosvětová premiéra proběhla 21. října 1971 v Amsterdamu v Nizozemsku. (Varan)
- Paul Michael Glaser, představitel Perčika, musel během natáčení nosit hnědé kontaktní čočky. (Terva)
- Scénograf Robert F. Boyle se dlouze věnoval studiu židovských synagog. Prozkoumal na sto ukrajinských staveb, než navrhl tu, která je vidět ve filmu. (Cherish)
Reklama