Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Historický film jako halucinogenní trip? Ale jo, proč ne! Ono to "české dobrodružství", utkané na obou stranách ne jen ze stále nenávistnější víry ale také s mnohými ambicemi, v podstatě nebylo ničím jiným... Samozřejmě je jasné, že na podobě filmu, který spíše připomíná sérii živých obrazů se, jak už to tak u (nejen) českých historických filmů bývá, nejvýznamněji podílel nedostatek finančních prostředků (a to navzdory koprodukci, bez níž by jistě bylo ještě daleko hůř). To je samozřejmě znát při válečných scénách, ale ne jen při nich. Víme například, že Fridrich do Prahy přijel se 153 vozy a s velmi podobným počtem vozů také prchal, přesto ve filmu figuruje vůz jediný. Také některé lokace byly vybrány dosti podivně. Těžko si například představit, že Ferdinandova osobní kaple na vídeňském hradě byla nejen puristicky bílá ale dokonce s odhalenými kamennými články... Místy ovšem nesedí ani historická fakta, například místodržící patrně přežili především díky tomu, že spodní část stěny Ludvíkova křídla je skarpovitě šikmá a zřejmě už tehdy byla porostlá popínavými rostlinami. Totéž lze říci o problému s nevyplácením žoldu, neboť to se ve skutečnosti dělo na obou stranách a šlo v podstatě o obecný dobový problém. Ferdinand II. následně astronomické dluhy vůči svým velitelům řešil darováním konfiskovaných panství, čímž je zpravidla uspokojil alespoň z části (řekněme ze 30%). Také není úplně jasné, byli-li v době útoku na Bílé hoře v ležení všichni stavovští velitelé, spíše se zdá, že nikoli. On ten útok totiž málokdo předpokládal. Patrně přeceněný je vliv císařovny, zcela pominut je císař Matyáš atp atd... Přesto je nutné říci, že film zachycuje atmosféru a okolnosti celého Stavovského povstání navzdory nutnému zhuštění a zjednodušení poměrně přesně... Celkový dojem: 85% PS: podle mého jde, pokud pominu některé filmy odehrávající se ve 20. století, o nejlepší český historický film za posledních cca 20 let. Samozřejmě podotýkám, že mezi slepými je jednooký králem. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelnej maglajs a mišmaš, kdo nezná historii, tak se z této slátaniny vůbec nic nedozví. Vnitřní monology Thurnové to zabily úplně. Taková látka v koprodukci tří zemí by si zasloužila pořádné a odborné zpracování. Nepochopil jsem, proč to vyznělo, jakoby za události rozhodovaly ženský, Alžběta Thurnová a Eleonora Gonzagová, která dokonce sepsala Ferdinandovi II., jak má naložit s rebelanty. Nebo Alžběta Stuartovna, která Fridrichu Falckému dávala rady, co má udělat s českými katolíky. No úplný telenovelský bláboly! Scény na bitevním poli byly zahaleny mlhou, tam bylo vidět, že rozpočet nestačil a vyznívaly hrozně kýčovitě. Hudba taky nic moc, pořád dokola pár ambietních motivů, střídajících se s hudebními nástroji a vokály. Herci vesměs neznámé tváře, ale statické, nijak nehrající. Jedině Karel Dobrý jako Matyáš za něco stál a kostýmy byly povedené. Jinak celkově vzato - bída, bída, bída. Kdyby tohle téma dříve zpracoval Oldřich Daněk, to by byla panečku zcela jistě jiná podívaná! ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Na české poměry překvapivě dobře pojaté drama událostí 1618-1621, které se u nás až dosud interpretovaly více než 100 let protihabsbursky a protikatolicky. Nedivím se, že někomu to bude trnem v oku a pro ignoranty to může být unylá neakční nuda. V historii poučený divák si však odnese slušný souhrn sledu událostí. Komorně na dialogových obrazech postavený příběh je podán převážně očima manželky hlavního vůdce buřičů, hraběte Matyáše Thurna. Díky dobovým kostýmům a řadě autentických záběrů tu máme slušnou pomůcku k pochopení českých dějin 17. století. Moc se mi líbily zvolené herecké typy, kostýmy, hudba, dialogy a minimalistická náznakovost válečných scén. Karel Dobrý v roli Thurna vynikající, stejně tak manželky hlavních postav.--- Scénárista Kosatík prý se za překopání scénáře rozčiloval (zajímalo by mne, co mu nejvíc vadilo - to neřekl), nicméně jména poradců jako Royt, Vlnas jsou pro mne větší historické autority než nějaký žurnalista. Oproti filmům o Marii Terezii mnohem zodpovědnější historický přístup. Navzdory dosavadnímu poměrně nízkému hodnocení (35%) podle mého názoru velmi povedené....Ti, co volají po komentářích a vysvětlení mají k dispozici (též výbornou)i verzi https://www.csfd.cz/film/729949-defenestrace-1618/diskuze/ ()

eileen 

všechny recenze uživatele

To už nikdo dnes nenatočí v České televizi slušný historický film, na který by se dalo koukat a byl by výpravný a shrnul by důležité události dané doby? Co to je za prapodivné "umění" ty kamenné tváře, dramaticky mlčenlivé, většinu času nic neříkající? Scénář o ničem, děj vás absolutně nevtáhne, jelikož vlastně ani nevím, co se tam přesně děje, nějaká změť prapodivných nicneříkajících obrazů. Jděte s tím do háje, už jsem opravdu znechucená. Nově natočený Jan Hus i Karel IV. dopadli prachbídně, ale vždycky jsem se oklepala a zase to zkusila znovu, protože BBC tohle umí a já pořád doufám, že alespoň trochu budeme "opisovat". Ale toto je ubohost a výsměch!!! ()

jhr 

všechny recenze uživatele

Celý film je naprosto nekonzistentní, roztříštěný blábol, který postrádá smysluplný děj. Nic není pořádně vysvětleno a jednotlivé scény jsou nahodilé a bez logiky. Postavy nemají v podstatě co hrát, protože scénář jim to neumožňuje. Opakující se otravný monolog manželky hlavního hrdiny je doslova zlo stejně jako monotónní hudba, která je po pár minutách doslova nesnesitelná. Obsazení sice působí dobře, ale bez dobrého scénáře a režie, která je chaotická a nedotažená nemá význam. Je smutné, že toto silné téma je v tomto snímku tak nedobře zpracováno. Když ho srovnám s tematicky podobnou minisérií Střelný prach (Gunpowder) pojednávající o spiknutí s cílem vyhodit do povětří Anglický parlament a zabít krále Jakuba I. musím konstatovat, že tento film je obrovské selhání. Smutné je, že potenciál této látky je skutečně obrovský. Česká televize by se měla na podobné experimenty raději vykašlat. Neumí to a je to jen vyhazování veřejných peněz. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama