Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

gonga 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem si myslel, že film především vypráví příběh, co se vypráví v tomto filmu, se mohu dočíst v knihách o historii a vždy to bude zábavnější než toto bezkrevné dílo. Ano, postavy mají krásné kostýmy a hrají v moc pěkných kulisách, ale co? To se divák neznalý historie absolutně nedozví. Nebo snad tvůrci čekají, že průměrný divák CT1 zopakuje dějepis, aby aspoň zhruba věděl o co jde? Zklamání obřích rozměrů. Průšvih, když si člověk uvědomí kolik to stálo peněz a kolik skvělých herců v tom hrálo. Blamáže jako je tato jen poskytují munici odpůrcům České televize. Ne každý umí točit jako Terrence Malick. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je důkazem, že je lepší někdy nedělat nic, než se snažit mermomocí připomenout nějaké výročí. Lepší by nám bylo bez něj. Je úplně bez děje, spíš jde o jednotlivé scény, které by asi měly předvádět jednotlivé symbolické obrazy, nevím, nic jiného mě k nim nenapadá. A tyto symbolické obrazy jsou natolik odtržené od světa, že to člověk nedokáže pochopit. Myslím si, že běžný divák, co nemá trochu znalosti o době, musel být totálně mimo mísu a film do 15 minut vypínat. Já jsem si to sebemrskačsky prošel celé, ale už nikdy více. Musím uznat, výběr herců a kostýmy se povedly. Ale tím to opravdu skončilo. Místy jako náznaky bitev. Vždyť toto období je obrovské téma, které samo o sobě vydá na menší sérii a trochu víc akce. A co vidíme? Pár lidí, kteří si nesmyslně povídají. Beze smyslu. Film navíc začíná uprostřed širšího řetězce událostí. Začít defenestrací nebyl rozhodně dobrý nápad. Česká televize v poslední době produkuje dost historických filmů, většinou na dobré úrovni, bereme-li v úvahu, že jde o televizní filmy. Tento se ale krutě nepovedl. Jestli je to ale daň za to, že ty další jsou lepší, tak budiž. Ale z tohoto ošklivého kačátka se labuť nestane a ani stát nemůže. Btw.: https://www.youtube.com/watch?v=mY0SLYPNlrE Edit: Tenhle film je Bílou horou sám o sobě. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Historická téma 30-ročnej vojny, resp. jej zrodu, je určite zaujímavá. Ale spracovanie, ktoré je podobné dokudrámam, ma príliš neoslovilo. Pritom kamera je na televíziu veľmi kvalitná, rovnako dramatizácia - napr. scéna defenestrácie na hrade je jednou z mála silných. Zlyháva však v ostatných veciach - neustále osobné monológy postáv a ich nedostatočne predstavenie - obyčajný divák, ktorý sa v danej regionálnej histórii príliš neorientuje, bude mať problém kto je kto, resp, kto patrí k jedným a kto k druhým. Nutne tak začína snímok nudiť, a nie vinou zdĺhavejších záberov, ktoré vo filme tiež sú. Škoda. ()

flanker.27 odpad!

všechny recenze uživatele

Hele, tady vlevo, to je jen pár komparsistů, ale tam vpravo, no, přesně tamhle, jak to nejvíc dýmá, tak tam fakt jako je celá armáda. Protože jako tohle bude fakt bomba, rozumíš, nejen strašně hlubokomyslný dialogy a monology, však to psal ten, no, jo, Kokosatík, ale my taky ukážeme světu, jak taková kokoprodukce má vypadat ve velkým měřítku... No, to jsme ukázali. Hlubokomyslné dialogy a monology jsou jen obsahově prázdné, mrtvé, bez kontextu pronášené věty, o kterých si někdo myslel, že nám osvětlí nejen historickou situaci, ale i rozpoložení aktérů a jejich vztahy. Ne, ve všech těchto cílech jde o selhání katastrofálních rozměrů. Hlavně když spustí Thurnová hlasem Terezy Hofové. Nepříjemnější hlas (až tak, že to zní jako skřípání skla po tabuli) snad ani nešlo najít. Historicky ani lidsky to pak nepřináší naprosto nic, pár scén, které se Kosatíkovi vylíhly v hlavě a považoval je za zajímavé, je stejně tak prázdných jako ta mlha, ve které má divák vidět císařskou a stavovskou armádu. K vysvětlení důvodů, proč se věci ubírají tím nebo oním směrem, přistupují tvůrci stejně skoupě jako ke ztvárnění osudové bitvy, to jest zahalí to do mlhy. Do toho hraje takřka neustále neposlouchatelná hudba, stále stejná jak kolovrátek bez ohledu na to, jakou scénu právě vidíme. Zkrátka Kosatík nejen že není Daněk, on vůbec není scénárista (tohle přirovnávat ke Spanilé jízdě, jak jsem tu zahlédl? To je nikoli jen troufalé, to je nesoudné). Aby v tom ovšem nebyl autor scénáře sám, režie neexistuje, o hereckých výkonech se nedá mluvit, hudbu už jsem zkritizoval. Jako kdyby nějaké produkci zbylo pár pěkných kostýmů, které jim bylo líto vyhodit, tak sehnali několik mluvících věšáků na šaty, dali jim do ruky stránku plnou vět spíchnutých někde mezi Prahou a Prčicemi, natočili a pustili do televize. Co na tom vůbec (kromě těch kostýmů) pochválit? Nic mě nenapadá. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Kostýmy skutečně krásné, lokace pěkné, kamera jak kdy, výběr herců dobrý, herci samotní dobří, Karel Dobrý- taky dobrý,... až na deklamující Zuzanu Alžbětu- oprava : deklamující- drmolící, otravnou a otřesně se tvářící Zuzanu Alžbětu, téma zajímavé, ale co dál? Dál prostě nic. Nuda, bída, diváku: přečti si ve ztichlém výrazu herce, co že nám to tenkrát dějiny přinesly. A přestože je divák historicky vcelku v obraze, nestačí se divit, kolik toho po něm tvůrce chce.... Jedna za krajkové límce. Nazdar! ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama