poster

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře (TV film)

  • Česko

    Bůh s námi

  • Česko

    Defenestrace

  • Rakousko

    Universum History: Apokalypse 1618 – Die Schrecken des Dreißigjährigen Krieges

  • Německo

    Der zweite Prager Fenstersturz

  • anglický

    May the Lord Be with Us

    (festivalový název)

Historický / Drama

Česko / Rakousko / Německo, 2018, 77 min

  • mchnk
    ***

    Ve filmu V Tichu režisérův osobitý, pro mě velmi povedený, artový styl vyprávění fungoval až neuvěřitelně silně, i když film sám nemá u širšího publika vetší odezvu. Zde tento styl naráží dost tvrdě. Mně osobně se opět líbil, skvělé prolínání scén i jakýsi obraz vnitřní psychologie postav, kterému se např. Vávra, krom samotného Husa, zcela vyhýbal. Současní herci mě také bavili, toto rozhodně považuji za herectví vyšší úrovně, nicméně počáteční skvělé tempo se po chvilce nějak vytratilo a přece jen televizní film, který nemá ani osmdesát minut, svižnost nutně potřebuje. Celovečerní zpracování a minimálně pět set komparzistů by, dle mého, zajistilo velkolepou podívanou, jež naznačuje např. závěrečná, velice povedená poprava, i tak ale budu režisérovu tvorbu nadále sledovat.(19.5.2018)

  • lubospoti
    **

    Že jsem se na tenhle snímek těšil.. Akorát jsem zklamaný. Navnadilo mě herecké obsazení a zajímavé téma. Téma je uchopeno naprosto prazvláštním způsobem. Film působí jako polohraný dokument, ale místo odborného výkladu je použito rádoby hlubokomyslných vnitřních monologů. Navíc je celá atmosféra taková divně éterická. A výše zmíněné herecké obsazení bylo vlastně zbytečné - herci neměli absolutně co hrát. Ať už to bylo scénářem nebo režijním vedením - ve výsledku je to úplně jedno.(13.5.2018)

  • honajz
    *

    Neměl jsem tušení, že koukám na sci-fi. Žena hovořící s mužem telepaticky! Má to i mystickou hudbu, takže se to celé tváří jako nějaký Tarkovského Stalker, jen v historických kulisách. Také minimum dialogů, pokusy čarovat s kamerou, ale jen pokusy, a do toho ten věčný a časem otravný voice over. Jak nás učila Milena Jelinek na FAMU, voice over použije jen zoufalý scenárista, který neví, jak věc vyjádřit obrazem. Ani dějově mi to moc nesedělo. Pod okny Pražského hradu byl takový nános nepořádku a hnoje, že defenestrovaným se nic nestalo a odbelhali se k nejbližšímu mastičkáři nebo felčarovi. O tom nám ale historický (!) film nic neřekne. Takže za mne jde o historizující sci-fi mdlého a unylého provedení, schopné uspat i hyperaktivní dítě.(14.5.2018)

  • blackrain
    odpad!

    Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla.(30.5.2018)

  • Slarque
    ***

    Vida, český televizní historický film, ze kterého je cítit, jaká ta doba byla. Zdeněk Jiráský navíc vypráví více obrazem, než komentářem a dialogy, jak u nás bývá většinou zvykem. Scénář samozřejmě trochu zjednodušuje, ale jak jinak narvat tenhle konflikt do hodiny a čtvrt. Herecké obsazení velmi dobré (včetně spousty herců, které vůbec neznám). Sice si vůbec nejsem jistý z kolika různých dopisů zní ten komentář paní Thurnové, ale to je jen drobný detail, jinak veskrze příjemné překvapení (70%).(15.5.2018)

  • - Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

  • - Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)

  • - Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)