Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

honajz 

všechny recenze uživatele

Neměl jsem tušení, že koukám na sci-fi. Žena hovořící s mužem telepaticky! Má to i mystickou hudbu, takže se to celé tváří jako nějaký Tarkovského Stalker, jen v historických kulisách. Také minimum dialogů, pokusy čarovat s kamerou, ale jen pokusy, a do toho ten věčný a časem otravný voice over. Jak nás učila Milena Jelinek na FAMU, voice over použije jen zoufalý scenárista, který neví, jak věc vyjádřit obrazem. Ani dějově mi to moc nesedělo. Pod okny Pražského hradu byl takový nános nepořádku a hnoje, že defenestrovaným se nic nestalo a odbelhali se k nejbližšímu mastičkáři nebo felčarovi. O tom nám ale historický (!) film nic neřekne. Takže za mne jde o historizující sci-fi mdlého a unylého provedení, schopné uspat i hyperaktivní dítě. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Výpravné televizní drama o událostech Stavovského povstání, který ovšem není nějakým základním shrnutím událostí, které vedly českou šlechtu k defenestraci, až po exekuci na Staroměstském náměstí. Většina uživatelů píše nuda a nebo, že museli googlit události, které film popisuje. To ovšem není chyba poměrně nedynamického výpravného filmu, ale chyba lidí, kteří nemají pokročilou znalost této doby a od každého filmu čekají velkolepý akční válečný film, které jim servírují zahraniční televize. Všechny historické filmy takové být prostě nemusí a tento film je toho důkazem, myslím, že Česká televize a její produkce odvedla dobrou práci v mapování nepříliš známých událostí z období před konfesní válkou tímto televizním snímkem, který nedlouho po skončení většina negramotné populace zkoupala svou neznalostí a touhou po akčních scénách, kterými tento snímek, už čistě z podstaty ani disponovat nemůže. Za mě čtyři hvězdičky a víra ve více takových filmů, které mají lid v Čechách učit vlastní historii. ()

Reklama

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla. ()

Malarkey odpad!

všechny recenze uživatele

To je tak, když v duši cítíte nedostatek historických filmů na poli české kinematografie a tak se těšíte na každý nový film, který by tady s kvalitou mohl zacloumat. V tomto případě ale ne. V tomto případě opravdu ne. Od začátku jsem nevěděl čí jsem. Sice jsem měl nějaké hrubé znalosti ze základky na téma defenestrace, ale to, co tvůrci předvedli zde, to opravdu nemá obdoby. Příběh neexistující. Před kamerou se promenáduje série herců, kde každý předvádí nějakou historickou postavu. Chodí sem a tam, tam a sem a ve výsledku se neděje vůbec nic. Maximálně tak střih, který nás přesune na Jižní Moravu. V tu chvíli, ale kdyby místo Jižní Morava bylo napsané Jižní Osetie, nebudu vůbec proti, protože jsem vůbec nechápal, co se to vlastně děje. Nehledě na to, že herci se tu tvářej, jak kdyby jim pomocnej kameraman podkuřoval nějakým durmanem. No a pomyslnou třešničkou je hudba, která je v tomto případě úplně šílená. Jak kdyby nechtěla skončit. Ostatně jako celý film. Děs, běs. Nechápu, jak mě po výborných Poupatech pan režisér mohl tak zklamat. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Tak toto se vůbec nepovedlo. A vypadalo to tak zajímavě. Rozhodně, co se kostýmů týče a kamery. Bohužel, repliky byly jak pro mateřskou školku, střih nepřehledný a způsob vyprávění nicneříkající. Sám jsem příznivec toho, když postavy mohou mluvit aniž by cokoli říkali. Třeba formou chování, očního pohledu a dýchání. Jenže tady to byl spíše pletenec různých scén. Epické bitvy byly řešené detaily na části bojujícího vojáka či vojáků a off monology postav tomu dávaly až absurdní náboj. Navíc kdybych historii III. pražské defenestrace a jejích následků neznal, vůbec bych neměl šanci se uchytit. Postavy jsou mimo vzhledu od sebe nerozeznatelné, Kryštof Harant například nemá jediný specifický rys, díky kterému bych si ho nějak zapamatoval. Pokud si tento komentář náhodou čtou tvůrci, tak ať klidně napíší a já jim dám dohromady daleko lepší příběhovou kostru i klidně pro televizní poměry. Zde se ukázalo, jak zlá dokáže u filmu být nepřehlednost. Méně příběhových linek a více jedné hlavní postavy. Alespoň to by zvedlo hodnocení o jednu či dvě hvězdy. 35% ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama