poster

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře (TV film)

  • Česko

    Bůh s námi

  • Česko

    Defenestrace

  • Rakousko

    Universum History: Apokalypse 1618 – Die Schrecken des Dreißigjährigen Krieges

  • Německo

    Der zweite Prager Fenstersturz

  • anglický

    May the Lord Be with Us

    (festivalový název)

Historický / Drama

Česko / Rakousko / Německo, 2018, 77 min

  • anatheman
    *

    Je mi to líto, ale já prostě nemohu udělit více hvězd. Tento film je naprostou katastrofou. Vůbec nechápu, o co se tvůrci pokoušeli. To si opravdu mysleli, že s tímto počinem uspějí? Vždyť ani není možné s jistotou říci, komu je určen. Neznalec bude s obtížemi chápat, co se děje. Pro znalce nebude mít tento film žádnou hodnotu. A to se zde dokonce vyskytují hned od počátku historické nesmysly. To tvůrcům uniklo, že po Rudolfovi II. nastoupil na trůn Matyáš? Již toto byl signál nevšedního kulturního zážitku. Rovněž chci poukázat na podivné záběry v katedrále sv. Víta. Někomu jaksi nedošlo, že západní část chrámu byla dostavěna až ve 20. století. Je proto možné se dočkat zobrazení i této části. Další podivností je, že se katedrála po kalvinistickém drancování "změní" na kolínský chrám sv. Bartoloměje. Ne - při této události nedošlo k pozměnění kleneb... Co se týče scénáře, dialogy v podstatě neexistují. Pouze se komentují jednotlivé kroky aktérů. "Bitevní" scény se buď odehrávají v mlze, nebo o nich protagonisté pouze hovoří. Dále je možné zmínit jisté pseudoumělecké tendence, které zkrátka neuspěly. Jedinou kladnou vlastnost představují kostýmy a interiéry, resp. exteriéry českých zámků. A patrně i herci, kteří ale nemají co hrát. Nyní už končím. Už jsem toho napsal dost. Odmítám se dále vyjadřovat k tomuto nezdaru.(13.5.2018)

  • Karlas
    ***

    Domnívám se, že stejně jako v Marii Terezii nám už vizuální stránka jde. Teď už jen tu vodovou polévku zahustit něčím pořádným, kvalitním ... možná kusem "dobrého hovězího". Děj se přehnal celým filmem jako vítr pustým bitevním polem aniž by zanechal nějakou emoční stopu. Diváci neználí historických souvislostí či diváci ze zahraničí se pak musí dotázat, o čem to vlastně bylo? Tři za snahu natočit film z českých dějin.(13.5.2018)

  • Skuby47
    *

    Na tento film jsem se těšila, protože už je to nějaký ten pátek, co jsem chodila na hodiny dějepisu a tak jsem si říkala, že zalepím nějaké ty díry v paměti. Výsledný dojem z filmu je velmi zmatečný. Jen mě tak vůči televizní tvorbě napadá vzkaz, že když na to nemáte, tak to netočte! Slušné byly jen historické kostýmy, bitevní scény byly jen v náznacích, neznámí herci, v nichž jsem se jen obtížně orientovala, byli těžce rozpoznatelní kdo je kdo. Jen Dobrý byl dobrý. Při premiérovém vysílání jsem usnula, ale dodatečně jsem se podívala znovu a na dvakrát jsem to zvládla. K tomuto snímku, který měl být pojat spíše jako hraný dokument by slušel doprovodný odborný výklad. Myslím, že němečtí a rakouští diváci nemohli pochopit o co tam šlo. I diváci znalí historie tam našli nepřesnosti, tak vůči tvůrcům použiji parafrázi z názvu filmu .... Bůh s vámi!(3.6.2018)

  • cheyene
    ***

    Jsem rád, že čeští filmaři konečně opět sáhli po nějaké historické látce, protože tento žánr je u nás značně zanedbávaný, avšak očekával jsem výsledek mnohem lepší, takový, aby si zasloužil alespoň 60%. Bůh s námi mě de facto nezaujal kromě kamery a kostýmů ničím, tudíž hodně přivírám oči a dávám 3* za snahu.(14.5.2018)

  • Mallinali
    ***

    Pokud už se nějaký odvážný tvůrce pustí do historického tématu, základ úspěchu je v tom, aby z něj vytáhl to podstatné a nadčasové, co může něco povědět dnešnímu divákovi. A pak mu to podat stravitelným způsobem, jako zeleninu s půlkou prasete. No a tady se ta první věc nepodařila vůbec (to se panu Kosatíkovi poslední dobou stává často) a ta druhá taky žádná sláva. Vizuálně je to pěkné, hudba mi většinou taky přišla dobrá, herci vynikající, výprava a kostýmy paráda, i tu symboliku jsem občas pobral. Jenže ani jako profesionální historik jsem se s dějem někdy nechytal, voiceover s opakovanýma hláškama "To jsi chtěl? Takhle sis to představoval? Kde je Bůh teď?", na které nikdo neodpovídal...no to byl porod paterčat. Scénář je hrozný a když nemáte peníze na scénu ostřelování Vídně, tak jí prosím vás přeskočte. Většina z diváků si z toho opravdu nic neodnese a tipuju, že velká část z nich utekla už po pár voiceoverech. Přitom i dnes má tahle epizoda našich dějin řadu významů, které můžou dnešního diváka zaujmout. Už jako študáci jsme provokovali profesory tím, že kdyby nebyla Bílá Hora, rozebrali by si nás jako Poláky, protože stát by nám asi (ne)fungoval podobně a nejspíš by tu teď převažovala Němčina. Taky patřit do protestantské kultury místo katolické je slušný rozdíl v nastavení společnosti, v jejím přístupu k individualitě, státu, rodině, autoritě, disciplíně, podnikání aj. A to nemluvím o roli Habsburků pro další naše a evropské dějiny. Navíc celé České stavovské povstání je nervydrásající drama o postupně se utahující smyčce a katastrofě (včetně odstartování mimořádně ničivé třicetileté války), na jejímž počátku byly "dobré úmysly". Tři hvězdičky jsou asi moc, ale takových filmů točíme hrozně málo a nechci to úplně potopit. Schválně si spočítejte, kolik historických filmů, které nepopisují 20. století, jsme od roku 1989 natočili - navíc nějaké klady jsem tam viděl, viz výše.(13.5.2018)

  • - Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

  • - Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

  • - Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace