Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové  Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)

(více)

Recenze (28)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Film, v němž by nebylo nouzi o humor a přitom by hrál na jemnou strunu lidských citů, patřil k profilovým záležitostem distribučních společností, zaštiťujících výrobu takových příběhů. A byl-li takový film krátce předtím dostatečně prověřen například publikováním v populárním, zpravidla ženském týdeníku, měl veškeré předpoklady, že zaujme širokou veřejnost i v biografu. S těmito předpoklady operovali i tvůrci filmu Manželství na úvěr pod vedením režiséra Oldřicha Kmínka. Scénář byl do jisté míry limitován původní předlohou, v tomto případě ryze nenáročným románem Marie Blažkové, nicméně se podařilo do filmu vměstnat řadu komických scén, které měly především za úkol vytvářet vedlejší rámec pro hlavní dějovou linii. MANŽELSTVÍ je zároveň filmem nových hvězd, nových objevů, které si režisér Kmínek prosadil jak do titulních, tak do vedlejších rolí. Zita Kabátová se po nevídaném úspěchu Kubáskova předchozího snímku Světlo jeho očí stala vyhledávanou představitelkou pro podobný typ rolí, kterým je i její Lea Pohlová, pohybující se v nevyrovnaném milostném trojúhelníku. Pro teprve šestnáctiletou Evu Gerovou znamenala role mladší sestry titulní hrdinky její první vystoupení před filmovou kamerou, ale stejně jako Kabátová, i ona se záhy stala populární herečkou a protagonistkou především v komediích Vladimíra Slavínského. Pro komediální účely byla do filmu angažována Věra Ferbasová, jejíž temperament a smysl pro ženské klaunství našli uplatnění v roli nezbedné středoškolačky Kristýny. Mezi nepomíjející stálice lze zcela bezpochyby zařadit Theodora Pištěka, který si ve filmu vystřihnul komický typ domácího fotbalového fanouška anebo Františka Smolíka, atypicky obsazeného do role netradičního milovníka. MANŽELSTVÍ rozhodně nepatří k zásadním dílům české kinematografie třicátých let, nicméně v rámci žánru funguje na svých nepsaných standardních pravidlech, díky čemuž dokáže současnému divákovi i dnes vyloudit na tváři lehký úsměv a decentní slzu. A koneckonců takový byl jistě původní záměr tvůrců. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Oddechová prvorepubliková limonáda, která možná měla být vztahovým dramatem, ale díky Věře Ferbasové se lehce a neplánovaně nachýlila ke komedii. Navzdory plytké zápletce a lehce toporným hereckým výkonům je to vcelku milá podívaná, která sice nenadchne, ale neurazí a člověk se s ní rád na chvíli ponoří do iluze idylických starých časů. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Po obrovské kampani Hvězdy se Světlem jeho očí bylo jasné, že další podobné filmy se Zitou Kabátovou na sebe nenechají dlouho čekat. Nicméně další román, tentokrát z pera Marie Blažkové - Spodní tony - neměl už tak atraktivní ceny v soutěži, jakými byly dívčí role ve filmové adaptaci. Osvědčenou Zitu tak doplnila rok od roku lepší Věra Ferbasová a debutující Eva Gerová. Výběr to byl šťastný, protože Věra i Eva brzy rozkvetly jako výtečné komičky. Na jistotu pokračovala spolupráce Stelibského v interpretaci R. A. Dvorského. Zápletka je sice možná až příliš moderní a pesimistická, přesto není důvodu nad Manželstvím na úvěr ohrnovat nos. Kromě hlavního ženského tria film oslní záběry tehdejší Prahy a ty nejlepší frky dostaneme od Pištěka, který má lepší vyřídilku než trio klepavých bab Kysilkové, Balek-Brodské a Nollové. Tu a tam mám chuť i na Bělu Tringlerovou, leč byla koč, ale neměla na růžích ustláno. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, co bylo pro českou/československou kinematografii horší. Jestli Zdeněk Troška, budovatelské filmy o traktorech nebo Olda Kmínek. Btw. říká se, že sledováním filmů velkých mistrů se mladý filmař hodně naučí. Já bych řekla, že snad i víc se naučí sledováním špatných filmů. Toto je učebnicový příklad totálního failu - scénář, režie, herectví, střih (!!!) - můj pes má lepší cit pro kontinuitu záběrů. Věrka zachraňovala. "Ty jsi ten nejpitomější velbloudek, který kdy běhal v Evropě.“ ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se také na nádraží v Nymburce. (M.B)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)
  • V jedné scéně jede spolu kabrioletem Z. Kabátová a F. Smolík po silnici podél Vltavy. Ale Smolík neuměl řídit, tak režisér kladl na srdce Kabátové, ať ho hlídá, aby nešlapal na plyn nebo netočil volantem. Auto pro jistotu táhl jiný vůz na laně. Ale Zita hlídala špatně. V jednom okamžiku Smolík říká: "Podívej se, jak to slunce krásně za tu vodu zapadá!" A udělal gesto, strhl volant a scházelo pár centimetrů, aby se nezřítili do vody. (Elisebah)

Reklama

Reklama