Režie:
Petr KolihaScénář:
Václav ŠašekKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Miki JelínekHrají:
Ondřej Pavelka, Aňa Geislerová, Milan Lasica, Jan Kačer, Alois Švehlík, Jana Švandová, Vilma Cibulková, Kristýna Badinková Nováková, Jan Lepšík (více)Obsahy(1)
Román M. Viewegha Výchova dívek v Čechách je vlastně prvním porevolučním (a po revoluci i napsaným) původním českým literárním bestsellerem. V jeho textu se umně slučuje humor, politika, sex, autorská sebereflexe i existenciální metafyzika. Stal se předlohou ke stejnojmennému filmu, který vypráví příběh Oskara, českého učitele a začínajícího spisovatele (O. Pavelka). Oskar dostane od místního zbohatlíka (M. Lasica) nabídku a těžko jí dokáže odolat: za peníze, několikanásobně převyšující jeho měsíční plat, má v kurzu tvůrčího psaní doučovat milionářovu dceru (A. Geislerová), která s ním zpočátku naprosto odmítá komunikovat. Do tvrdohlavé dívky se posléze zamiluje, nedokáže však kvůli ní opustit svou ženu a dceru a už jen zpovzdálí sleduje svou vyprahlou lásku, jak se řítí k neodvratnému konci… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Nebola by to Aňa, keby výchova neprebiehala sčasti hore bez a nestvárnila pritom nejakú aspoň mierne narušenú osobnosť. Našťastie sa odpudivosť po krátkej výchove celkom vytratí a absurdný príbeh naberie obrátky. Všetko je v poriadku, lebo je to prezentované ako spisovateľov výmysel, kde vystupuje ako Kráľovsky platený gigolo s kráľovsky chápavou a milujúcou manželkou. Ja som sa bavil, a aj na tých jeho nedomyslených obratoch. –––– To budou těžce vydělaný peníze. – No to si teda piš! –––– Zbabělče! ()
E-e, nějak mi to nesedlo. První skoro hodina budiž, i když Beáta je od prvního okamžiku na obrazovce napřesdržku (mmch celkem věrný obraz A. Geislerové, kterou od jistý doby fakt nemusím, s první půlkou svojí role jistě problém neměla), ale někde od poloviny, kdy se jako mávnutím kouzelného proutku stane z Beáty zcela milé, komunikativní děvče, hotovej zázrak, už to šlo jen do kytek. Nedostudovaná vysokoškolačka náhle nastupuje na místo učitelky ve škole, kde učí pan Oskar, kterej jí píchá? To je ale náhodička, která mohla dopadnout jediným možným způsobem - průserem. Nakonec se Aňa vystřídá i v pozici nějaké ekologické aktivistky, korunu tomu nasadí její výstup ve jménu Ježíše, no a konec? Stalo se to nebo se to nestalo? Co vlastně byla pravda, co vize spisovatelova? Zabila se nebo ne? Mmch podruhé, nevím, jestli by ten krám dokázal jet 180 a kdyby jo, asi by toho z něj zůstalo mnohem míň, ale to už je celkem jedno. A proč se ten nabouranej kabriolet objevil už někde před první půlkou filmu, jsem taky nějak nepochopil. ()
Michal Viewegh je spisovatel - živnostník.. Zaníceně o své práci hovoří v televizních talk show, kde líčí průběh svého pracovního dne, jako kdyby chodil do kolbenky. Viewegh žije a píše o jiném světě, než je ten můj a pakliže nikdy nebudu jeho čtenář, sotva přijmu i jakoukoliv filmovou adaptaci jeho románu. A sotva s tím něco udělá sebelepší režisér a tím Petr Koliha rozhodně není. Absenci hlubší myšlenky pod povrchním dějem je nutné nahradit citáty slavných, na které vybral neznámý grafik to nejhorší písmo, jaké mohl. Václav Šašek učinil předlohu svým scénářem aspoň trochu koukatelnou a páni akademici nominovali Vilmu Cibulkovou na Českého lva ve vedlejší roli, s čímž se zcela ztotožňuji. Aňa Geislerová totiž hraje ve všech filmech...- Aňu Geislerovou! ()
"Šlo to skvěle. Mám si políbit prdel." Kdyby mě nějakej bohatej mafián požádal, abych doučoval jeho nafrněnou dcerku, tak by měl smůlu. Já mám totiž charakter a ten se koupit nedá. Ale v rámci zachování mejch životních funkcí bych to možná vzal. Takže jsem tam, kde je spisovatel Oskar a mám takovej dojem, že kdybych měl funkční rodinu, tak mě ani nenapadne zasouvat tam, kde je z toho problém. No prostě v tomhle jsem Oskarovi nerozuměl, tu posedlost jsem mu nevěřil a dost mě tím štval. Jenže pak tu byly citáty. Mraky citátů a vesměs skvělejch citátů. Ty to dost zachránily, což je velkej paradox. Z knihy o ničem totiž udělaly citáty jiných autorů celkem zábavný dílo. ()
Anna Geislerová už za svoji hereckou karíéru jasně dokázala, že patří mezi nejlepší české herečky. Ve Výchově dívek v čechách předvedla dobrý výkon a výborně tak doplnila sympatického Pavelku. Film má poměrně dobrý děj, i když se z velké části skládá z milostných pasáží dvou hlavních postav. Možná že kdyby jich tam bylo o trochu méně, filmu by to rozhodně neuškodilo. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (4)
- Oskar (Ondřej Pavelka) podepisuje na autogramiádě knihu „Názory na vraždu“, což je literární prvotina Michala Viewegha. (sator)
- Milionářská vila je na adrese Hejnická 311, Raspenava. Točilo se také v Chorvatsku v Umagu. Lom se jmenuje Kujalův a nachází se v Hřiměždicích. (sator)
Reklama