Režie:
Robert SchwentkeScénář:
Robert SchwentkeKamera:
Florian BallhausHudba:
Martin TodsharowHrají:
Max Hubacher, Milan Peschel, Frederick Lau, Bernd Hölscher, Waldemar Kobus, Alexander Fehling, Samuel Finzi, Wolfram Koch, Hendrik Arnst (více)Obsahy(1)
V posledních měsících války nachází mladý svobodník Willi Herold na útěku kapitánskou uniformu. Bez přemýšlení na sebe bere šaty vysoké šarže i roli s nimi spojenou. Brzy se kolem něj začínají sbírat vojáci rozptýlení po okolí - vděční, že nachází někoho, kdo jim bude velet. V obavách z prozrazení vklouzává Herold do role bezskrupulózního kapitána a propadá rauši z moci. (Das Filmfest)
(více)Videa (1)
Recenze (109)
Všichni si plně vybavíme snímek 'C. a k. polní maršálek' (1930), [jak známo, vedle české verze vznikla i německá], ve kterém se Vlasta Burian ve své roli oblékl důstojnickou uniformu a začal dělat pořádek. Tento německý snímek je v podstatě to samé, jen s katastrofickým dopadem brutalismu. Pronásledovaný mladý německý voják na sklonku druhé světové války náhodně nalezne odstavené auto s důstojnickou uniformou kapitána, kterou si oblékne a přesně po vzoru Vlasty Buriana si hraje na mocného, když se tu náhle objeví voják jiný. Identitu kapitána tak okamžitě vezme za své a začnou se dít věci. "Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka...", zpívali kdysi si Werich s Voskovcem a jak je opět vidět, něco na tom skutečně je. Německý snímek plně střílí do vlastních řad ukazující urputnou krutost a fanatismus fašistického idealismu. Aby to nebylo zase tak jednoduché, poukazuje se i na fakt, že i tady platila určitá pravidla. Snímek je záměrně natočený černobíle, avšak jako překvapení tu přeci jen jeden barevný záběr máme, jehož smysl je jasný. Záměrně je však použít i doslova groteskní styl poukazující právě na absurditu všeho dění. Příběh, odehrávající se v zajateckém táboře německých dezertérů, je zřejmě staven na skutečných událostech, které v takovémto zpracování mají tak nedozírnou sílu, že se mnohým slabším povahám musí z toho snad i žaludek zvedat. Po technické stránce je každá scéna natočena precizně a na vysoké úrovni. Jestli se pojatou hrůzou a násilím tento vcelku odvážný počin zařadí vedle slavného snímku Stevena Spielberga 'Schindlerův seznam' (1993) už zůstává na samotných divácích. Potenciál však k tomu má. ()
„Takže gestapo udělilo kapitánu Heroldovi právo na několikanásobný zjednodušený vojenský soud a přebírá veškerou zodpovědnost?“ Co dokáže uniforma…trochu jsem měl obavy, aby to nebyl jen táhnoucí se černobílý evropský art. Opak byl pravdou! A černobílý obraz podívané jen přidával. Hlavní „hrdina“ se prakticky hned od převléknutí začne chovat jinak. A ono mu ani nezbude nic jiného, musí totiž řadu věcí. Snažit se všechny přesvědčit o svém postavení a nehnout u toho ani brvou. Čelit silnějším osobnostem, rozpoznávat na čí stranu se má zrovna přidat a komu věnovat přízeň (groteskní sbírání si vlastní armády). Zachovávat klid a vyčkávat do poslední chvíle (zda se problém nevyřeší sám za něj), ale přitom zvládnout i rychlá a riskantní rozhodnutí. A já jen fascinovaně sledoval, kam až je schopný zajít (psychologie hlavní postavy je napsána a zahrána skvěle). Nakonec ty 2 hodinky utečou jako voda, jedinou kaňkou je pak podivných cca posledních 10 minut (včetně závěrečných titulků)…na slabších 5* to ale ještě bude. ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $108,708║Tržby Celosvetovo $345,000▐ Robert Schwentke si vybral dosť ťažkú a náročnú tému na to že holdoval niekoľko rokov skôr čisto akčným hollywoodskym projektom. Na prekvapenie mu vojnová téma v oblasti utečeneckého nemeckého tábora sadla. Téma podľa skutočných udalostí, je z jednej strany dosť drsne pojatá, na nič sa nehrá, dá sa povedať má to svoje vyhrotené napätie. Nakoľko ide plagiatorského kapitána, ktorý robí rázne rozhodnutia po svojom. Miestami z toho saje nepríjemný chlad, až zvrátenosť. /75%/ ()
Skvelá sonda do psychológie človeka, ktorý dostane do rúk moc. Navyše v atraktívnom prostredí rozpadajúcej sa Tretej Ríše. Kapitán má takmer dve hodiny, ale nudiť nestačí. Samotný záver síce film málinko strháva v kabaretnú tragikomédiu, ale možno je to potrebné, aby človek ustál predchádzajúcu silnú kávu. A ona tá kabaretná dekadencia k celému teátru vlastne patrí. Vo výsledku sú tu obnažené slabosti ľudskej mysle. Moc vo vlastných rukách skrátka nedokáže ustáť každý. Zamiloval som si hlavnú postavu, tá prejde neuveriteľným procesom premeny povahy a správania. Kapitán Herold je jedna z najlepšie napísaných hereckých postáv zo sveta 2. sv. vojny a zároveň odporúčam samotný film, kde sa tých nacistických postáv dá obľúbiť viac. Pre mňa predovšetkým Josef Sichner a Kipinski. Veľmi ťažko som sa s týmto snímkom lúčil a chcel by som proste viac. (Vďaka za odporučenie Real Tom Hardy). ()
Od černobílého vizuálu jsem čekala více, takhle je to mrhání možnostmi tohoto stále úžasného materiálu. Výborný scénář, naprosto odzbrojující hudba, vynikající herecké výkony. Vše výborně funguje, až na samotný závěr, který náhle ztrácí na dechu a ze závodního automobilu, kterým film po celou dobu byl, se náhle stává ukoptěný Velorex. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (6)
- Lebka na helmě jednoho z fallschirmjägerů se neužívala v německé armádě (WL), ale byly jí označeny helmy finských vojáků ve druhé světové válce během rusko-finské války v letech 1940–1944. (SsgtJira)
- Název filmu se objeví až ve 24. minutě. (Duoscop)
- Vůz, který používá kapitán Herold (Max Hubacher), je Mercedes-Benz W31 G4, trojnápravové vozidlo určené především pro špičky Třetí říše. Vyrobeno bylo pouze 57 kusů, přičemž jeden, který měl úpravu pro stání za jízdy, používal i Adolf Hitler. (Saur.us)
Reklama