Reklama

Reklama

Hudba Zdeněk Liška

(TV film)
  • angličtina Music by Zdeněk Liška (festivalový název)

Obsahy(1)

Jeden z našich nejlepších filmových hudebních skladatelů bývá často označován za génia filmové hudby. Nebál se žádných experimentů a nadčasovost jeho tvorby potvrzuje, že jeho hudbu užasle objevuje svět i generace, která ho nezažila. Hudební skladatel Zdeněk Liška je podepsán pod desítkami titulů československé kinematografie. Jeho nezaměnitelný rukopis ocenili i režiséři filmů a respektovali ho jako komplexního spoluautora díla. Při komponování jak pro symfonický orchestr, tak pro dechovku, smyčce či klavír používal všemožné kombinace nejen nástrojů, ale i elektroniky nebo zvuků. Jeho hudba provází takové filmy jako jsou Markéta Lazarová, Údolí včel, Vyšší princip, Hříšní lidé města pražského, Spalovač mrtvol, Baron Prášil a samozřejmě mnoho dalších. Dokument ukazuje Lišku geniálně různorodého a reaguje tak na současný stoupající mezinárodní zájem o jeho osobnost. To potvrzují ve svých výpovědích také londýnští filmoví tvůrci bratři Quayovi. (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Velice mě potěšilo slyšet jméno pana Lišky v jednom souvětí spolu se světovými hudebními mágy, pány Barrym a Morriconem. To byl pro mě velmi dobrý start. Chytla jsem se. A ráda bych poděkovala tvůrcům tohoto zajímavého dokumentu za přiblížení Zdeňka Lišky tak, jak jsem ho doposud neznala a ani si neuvědomovala, jak veliký a rozmanitý ten jeho hudební vesmír byl a vlastně stále je. Na druhou stranu otevřeně přiznávám, že můj sluchový párový orgán není vždy správně naladěn a experimentům příliš neholduje, tzn. občas se rozcházíme. To mi ovšem v ničem nebrání, přidávám si ZL do skladatelské rodiny svých oblíbených. I "zlobivé dítko" lze mít prostě a jednoduše ráda. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Spíše popularizační krátký film než dokument. To, že Liškovo dílo je nadčasové, že je těžce dostupné, že mu oficiální vydavatelské prameny v době vzniku věnovaly pramalou pozornost, a narozdíl od ostatních světových kapacit jeho hudba nevycházela na deskách, víme. Ale co dál? Liškově osobě se film prakticky nevěnuje, spíš po česku hraje na nejsnažší notu - v zahraničí je Liškova hudba obdivovaná a žádaná a u nás o ní nevíme nic a ani nás to nezajíma. ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Shlédnuto v rámci předpremiéry. Protože Liška je mé letité téma a zájem, píšu hned. Z tohoto od začátku do konce čouhá produkt prošlý řadou pitchingů a programových rad. Nákladný musel být už pro relativně slušné použití archivů a zahraniční lokace (ach ta dnešní doba, kdy si sami nemůžeme dovolit národní kulturu, protože nemáme peníze, abychom si zaplatili vlastním archivům dostatečné tantiémy!). A: úplně jsem viděl úvahy televizních kreativců: „najděte mi tvář toho dokumentu!“ - známé anebo alespoň zahraniční, dostatečně atraktivní osobnosti, které budou ta „mluvící hlava“ dokumentu. „Musíme mít světový přesah.“ Hezký nápad je začátek s titulky Liškova jména v různých filmech s různými druhy hudby. Zbytek je bohužel významově bezradný – udělat chronologický střihák s více ukázkami by mělo větší smysl. Oproti 15 let starému dokumentu o Liškovi se zde nedozvíme nic o něm samém (byl ve straně?). Dozvíme se něco o tom jak pracoval – že měl lepší instinkt pro střih obrazu na hudbu než většina režisérů jeho doby. Co mi zejména chybělo byl podrobnější vhled do toho PROČ je jeho hudba tak zvláštní, jak toho dociloval – ale KONKRÉTNĚ, na příkladech (a zas ten imaginární kreaticec: „hlavně nic příliš odborného, to bývá hrozná nuda!“). Nedozvíme se od nikoho chytrého ani proč s námi Liškova hudba dodnes dělá to co dělá. Byl k tomu nákrok v asi minutové sekvenci s borcem co to dnes remixuje. Bohužel neproměněný. Co by mi naopak naprosto nechybělo a co jsem se dozvědět nepotřeboval jsou ony zahraniční „slavné tváře“ - nikterak pozoruhodní současní producenti na západě vydaných nahrávek a ti jednovaječní opracovávači Lišky, kteří víceméně opakují ono „wonderfull“ – a na nich je to založené. Úlitba, klamnost, snadná vějička. Nejhlubší moment celku: Jan Švankmajer: „Nepoužívám už ve filmech hudbu, hudby je moc. Současná civilizace jakoby se rozhodla zemřít s písní na rtech.“ ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Liškova hudba je úžasná a jako připomentutí tohoto faktu ten film nějaký úkol splnil. Ale jinak je to přehlídka české malosti. Malosti jednak v tom, že jeho hudbu nevydávají domácí hudební vydavatelství, ale nadšenci v Anglii (ale dík jim za to patří), jednak, že v tomto filmu musí být Liškova velikost potvrzována koryfeji ze zahraničí, jako by Liškova hudba neobstála sama o sobě. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Těšila jsem se, že se dovím něco nového. Těšila jsem se, že dostanu možná udelený iškův životopis, který mě zajímá. Těšila jsem se, že se třeba ke slovu dostanouhudební kritici a skladatelé a poví nám k Liškově tvorbě něco ze svého pohledu. Bohužel zůstalo jen u těšení. Tak jsem potěšena, že si někdo na mistra české filmové hudby vzpomněl a rozmrzelá, že odvedl povrchní práci.Zřejmě nám slušný dokument o Zdeňku Liškovi musí natočit někde v cizině, protože jak se zdá, váží si ho tam víc než u nás doma. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama