Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Portorický král Fernando XXIII. požádá slavného detektiva Holmese, aby mu sehnal dvojníka, neboť se obává atentátu. Holmes najde v moravském Brodku notorického dlužníka Františka Lelíčka, který je králi podobný jako vejce vejci. Lelíček, pronásledovaný věřiteli, nabídku přijímá. Krásná a mladá královna odmítla se svým zbabělým manželem odjet do bezpečí v exilu. Lelíček se energicky ujímá své role. Královnu okouzlí temperamentním chováním na býčích zápasech i tím, jak chladně čelí atentátu. Mezi nic netušící královnou a mazaným Lelíčkem vznikne vášnivý vztah. Zrádní ministři chystají další atentát. Pekelný stroj, nastražený v gramofonu, má být spuštěn po přehrání nové státní hymny. Holmes unikne na poslední chvíli ze sklepení, kam byl zavřen atentátníky, a zachrání Lelíčka i královnu. Fernando v azylu zemřel. Lelíček, zamilovaný do královny a spokojený ve své roli krále, odmítá výpověď. Pohrozí mezinárodní ostudou, kdyby vše oznámil veřejnosti, a tak je nakonec ve své funkci ponechán. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Rozhovor  - Pavel Taussig

Recenze (124)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Několik společných let, strávených po boku zkušeného přítele, připravilo tehdy třicetiletého Martina Friče, Lamačova oddaného žáka, k prvním samostatným režijním výkonům. A i když se zpočátku zdálo, že uchopit neovladatelný gejzír improvizace a poťouchlosti v osobě Vlasty Buriana nebude jednoduché, dokázal si Frič záhy získat nejen výsadní postavení mezi domácími tvůrci, ale zejména navázat úzké osobní přátelství s králem komiků. Výměna stráží, kdy se před kameru postavil Frič a za ní naopak opět usedl Lamač, nebyla nijak častá, oběma režisérům ovšem poskytovala určitý pocit sounáležitosti. Fričova holmesovská etuda, prosta nepostradatelného Watsona, je navíc výrazně satirickým výjevem, utahujícím si tak trochu z obecně formulovaných představ o tomto světoznámém detektivovi. Burianova triumfální cesta napříč falešnými identitami a nevyčerpatelným fondem filmových kostýmů zde ovšem našla stoprocentního uplatnění jak v postavách energického portorického krále a jeho ustrašeného předchůdce, tak v roli dluhy pronásledovaného moravského občánka s poněkud komickým příjmením. Obsazení Lídy Baarové bylo jakousi mediální vějičkou, na niž se ostatně nachytal jak Lamač, tak Burian. Začínající herečka, tehdy sotva osmnáctiletá, okouzlila svým půvabem jindy sebejistého krále komiků a i když z tohoto chvilkového poblouznění dnes zbylo jen několik hezkých vzpomínek a nevinných polibků, erotický náboj ve společných scénách z královské ložnice má až magickou sílu. Jistý formální přesah lze ve filmu vnímat také prostřednictvím neustále připravovaného odstranění fiktivního španělského panovníka, souvisejícího až příliš s reálnou situací ve Španělsku o šest let později, kdy se k moci dostal diktátor Franco. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem třeskutou Burianovskou veselohru, ale čekání mě příslo nekonečné, nakonec se pamětihodné scény vyskytly, ale spíše až ke konci filmu. Scénář je dost slabý a hluchý a Lída Baarová je tu neuvěřitelně krásná, ale co je to platné, když tady hraje jako beznadějná ochotnice a její role je tak patetická, až se člověk stydí. Nebýt její dvojnice, myslel bych si, že je tak "stupidní" jako jí hraná postava královny. ()

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Rozhodně jedna z nejlepších komedií Vlasty Buriana, které se mi líbí víc než úředničtí Hadimrškové, Ducháčci či Bormani. Lelíčka miluji od nejranějšího dětství, vždycky jsem se mu hodně nasmál. Jednu z prvních svých rolí tu zahrála mladičká Lída Baarová, kromě Martina Friče stáli ostatní herci jen v pozadí příběhu. Vtíravou melodii portorické státní hymny si člověk musí prozpěvovat ještě dlouhé hodiny podobně jako Hadimršku nebo C. a k. polního maršálka. Prostě příběh o náhradním králi Portorika je českou komediální klasikou z počátků zvukového filmu. ()

Véronique 

všechny recenze uživatele

Tímto filmem jsem byla velmi mile překvapena. Ačkoli ničím nevyniká, najde se v něm spoustu okamžiků, které stojí za to. Ať už to je počítání Lelíčkových účtů, píseň o Rositě (či Maryšce?!), Vlasta Burián v krátké, ale neobvyklé roli pravého krále, ubožáčka Ferdinanda XXIII. či pro mě poprvé okouzlující Lída Baarová jako věrně milující královna. Na filmu jde určitě díky grimasám herců poznat, že se jedná o přechod mezi němým a zvukovým filmem. To však neberu jako negativum, ale spíše naopak. Pohled na ministry v podání Čeňka Šlégla či Theodora Pištěka je neodolatelný! Za ojedinělé považuji i samotný konec filmu, ta romantika není pro Vlastu Buriana vskutku obvyklá! 75% ()

Chřástal 

všechny recenze uživatele

Překvapivě největší atrakcí není Burian, ale Martin Frič v úloze Sherlocka Holmese (tedy Holmesa) a jeho kombinace charismatu, suché věcnosti a britského klidu, občas narušeného Lelíčkovou osobností. Burian tentokrát v dvojroli idiota a ...idiota, ale našeho, který se s vervou a praktičností chopí role monarchy a zanedbávané královny. Baarová umí smyslně ležet na lůžku. Vyskytují se dobré i nucené fóry včetně několika hluchých míst, kde se film zasekne a scéna se bezdůvodně protahuje (i když tehdy to tak asi diváci nevnímali), ale i tak je tu dost skvělých nebo zábavně ujetých momentů: Úvodní počítání splátek („Dvě stě devadesát sedm ...a kolik je padesát? ...a nic je padesát.“), jízda vlakem, tanec ženy pod balkónem a strhující akce, kdy Holmes drží v šachu protivníky dvěma pistolemi a další při tom likviduje „zadovkou“ (viz Rychlé šípy), či napínák s posledním nábojem. *** a půl ()

Galerie (11)

Zajímavosti (29)

  • Úplne prvý záber vo filme bol na Západoindické doky na ostrove Isle of Dogs v Londýne a hneď nato sme mohli vidieť Bank Underground Station na ulici Threadneedle v Londýne. (Raccoon.city)
  • Realizáciou filmu boli poverení scenárista Karol Poláček a režisér Gustáv Machatý, ale počas hereckých skúšok Vlasta Burian prehlásil, že scenár a réžia nevyhovujú jeho druhu komiky a odmietol s nimi spolupracovať. (Raccoon.city)
  • K filmu vyšiel aj takzvaný "Ilustrovaný Filmový kurýr", ktorý mal osem strán. Obsahoval stručný obsah filmu, fotografie z filmu (koláže) a refrén pesničiek: "Rosita, Rosita" a "Hymna" (Portorica). (Raccoon.city)

Reklama

Reklama