Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Spike Lee (nar. 20. 3. 1957, Atlanta, Georgia) je nejstarším z pěti dětí jazzového basisty a skladatele Billa Leeho a vyrůstal v Brooklynu. Absolvoval Morehouse College v Atlantě (1979) a v letech 1980–82 studoval filmovou produkci na Tischově umělecké škole při Newyorské univerzitě. Jeho absolventský snímek Joeovo holičství: Řežeme hlavy získal studentského Oscara a přinesl mu nabídky z Hollywoodu. Místo toho si Lee sehnal 175 tisíc dolarů na celovečerní prvotinu Ona to musí mít (1986), jež vzbudila značný rozruch na MFF v Cannes (Cena pro nejlepšího nového režiséra) a slavila také úspěch v americké distribuci. Jeho následující tvorba, charakterizovaná nekompromisním viděním rozhněvaného mladého muže, volbou kontroverzních témat, filmařskou bravurou, ale také neskrývanou arogancí a přezíravostí, mu přinesla uznání větší části odborné kritiky a pověst „obtížného tvůrce“ u šéfů hollywoodských studií. Jeho nejlepším snímkem zůstává drama jednoho horkého dne v Brooklynu Jednej správně (1989, mj. nominace na Oscara za scénář, nominace na Zlatý glóbus za scénář a režii). Lee je průkopnickou osobností mezi afroamerickými filmaři. V rámci vlastní společnosti Forty Acres and a Mule Filmworks, jejíž název odkazuje k výnosu americké vlády z 19. století zaručující bývalým otrokům čtyřicet akrů půdy a jednoho mezka, natáčí rovněž dokumenty a podporuje začínající tvůrce.Ve filmu Crooklyn (složenina slova "crook", tedy křivák, a názvu newyorské čtvrti, v níž vyrůstal) čerpá z vlastního dětství a líčí osudy černé rodiny v Brooklynu sedmdesátých let. Na scénáři s ním spolupracovali jeho sourozenci, bratr Cinqué a sestra Joie, jejíž postava (Troy v přesvědčivém podání debutující Zeldy Harrisové) je pozorovatelem a vypravěčem bouřlivého života rodiny nepříliš úspěšného hudebníka (Delroy Lindo), jeho obětavé manželky učitelky (Alfre Woodardová) a pěti dětí, z nichž čtyři jsou nezvedení kluci. Atmosféru zdařile dokreslují skladby dobových interpretů (Sly and the Family Stone, The Jackson Five, Curtis Mayfield, The Staple Singers, The Chambers Brothers). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (14)

Lestat 

všechny recenze uživatele

Crooklyn se na rozdíl například od Do the right thing nezaměřuje primárně soužití různých komunit v New Yorku (i když i tato problematika je, tak jako ve většině filmu Spika Lee akcentována, tentokrát v postavě podivínského hispánského souseda), ale zejména na soužití v rámci jediné afroamerické rodiny žijící v Brooklynu. Od prvních záběrů je patrné, že se jedná o malý, komorní film, který je sestaven z drobných, nedramaticky prezentovaných událostí života rodičů a jejich pěti dospívajících dětí (pokus o krádež v obchodě, rozhodování syna o tom, zda upřednostnit otcův koncert nebo zápas zbožňovaných NY Knicks, hádky rodičů o rodinný rozpočet aj.). Režisér na scénáři spolupracoval se svými sourozenci, a ačkoliv se dle jeho slov nejedná o autobiografii, dá se ze způsobu, jakým jsou jednotlivé události, od drobných sotva postřehnutelných momentů, po zlomové, určující životní okamžiky prezentovány usuzovat, že nemluví tak úplně pravdu. Diváky, které zajímá krom obsahové, i formální stránka filmu pak jistě zaujmou scény, kdy dcera Troy tráví prázdniny na venkově u příbuzných, ve kterých je obraz za účelem vyjádření jejích pocitů (zřejmě z pobytu v neznámém prostředí nebo snad z důvodu umístění (velko)městského dítěte do volných plenérů venkova) deformován do nepřirozeného vertikálně nataženého formátu (nejde tedy o chybu DVD, jak jsem si nejprve myslel). Sám Spike Lee se ve filmu objeví v „sympatické“ roli věčně sjetého a občas létajícího čichače lepidla. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Spike Lee presne vie, ako to chodí v domácnosti bežnej afroamerickej rodiny v americkom veľkomeste. Pokiaľ vás to zaujíma, film vás bude baviť, pokiaľ nie, tak omnoho viac po obsahovej stránke Crooklyn neponúka. Ja jeho osobnému filmu nemám čo vyčítať a oceňujem "vervu", s akou sa svojich rolí zhostili všetci herci a hlavne Leeovu prácu s deťmi. Všetko pôsobí prirodzene a uveriteľne a chcel by som vidieť podobný film nejakého slovenského režiséra rómskeho pôvodu, ktorý by niečo podobné dokázal nakrútiť o svojej komunite. To sa mi ale asi už v mojom živote nesplní. Objektívne by malo byť moje hodnotenie vyššie, ale napriek svojim kvalitám ma film až tak neupútal a predsa len mám radšej od Leeho hranie na trochu drsnejšiu nôtu. 70%. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Laťka lacinosti a intenzity, na které Lee balancuje vždy, už je ke konci v tomhle filmu překročena špatným směrem, jak se dá asi u něčeho se silnými autobiografickými prvky pochopit. Největší problém je zbytečná stopáž, se kterou se později naučil pracovat, ale ze začátku mu ty dvě hodiny moc nesedly. Kdyby to byl jediný jeho podobný film, asi dám čtyři, ale tahle témata a motivy rozpracoval mnohem lépe později (i dřív). ()

gotham 

všechny recenze uživatele

Spike Lee je vynikající režisér, jeho pohled na pouliční americký život je jedinečný, nenapodobitelný, ale Crooklyn byl pro mě nudný nezáživný film, ve kterém se nic nedělo na začátku, v průběhu filmu ani na konci. Jediné plus spatřuji v již zmíněné americké pouliční atmosféře a ve výkonu Delroye Linda, který čněl nade všemi. 40% ()

Lamprea 

všechny recenze uživatele

Díky těm pár komentářům a o něco více hodnocení jsem byl připravenej na cokoli. O to víc mě film překvapil, nic extra, samozřejmě, Spike Lee natočil už lepší filmy, přesto jsem se 2 hodiny docela dobře bavil. Pravda je, že je to neuvěřitelně ukecaný a párkrát jsem se přistihl, že u některých dialogů jsem už ztratil nit. Jo a abych nezapomněl, skvěle vybraná muzika, i proto mám teď po dokoukání, z filmu pěknej pocit. **** ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama