Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Mike GioulakisHudba:
Michael AbelsHrají:
Lupita Nyong'o, Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Duke Nicholson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Adelaide Wilsonová (Lupita Nyong'o) přijíždí s manželem a dvěma dětmi na prázdninový pobyt na chatu na kalifornském pobřeží, kde jako malá trávila léto. Na první pohled vyrovnaná a spokojená žena v sobě skrývá velké trauma z dětství a hned po příjezdu v ní řetězec zdánlivě nevinných událostí vyvolává silnou paranoiu a pocit, že rodinná idyla brzy skončí. Předtucha se promění v realitu, když se uprostřed noci na příjezdové cestě k domu objeví čtveřice podivínů, kteří na rodinu záhy zaútočí. Děsivá noční můra je o to strašlivější, že ti útočníci vypadají úplně stejně jako Wilsonovi. Jen mají v rukou zbraně. A neváhají je použít. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (499)
Jordan Peele a jeho scénáře. To je přímo přírodní úkaz. Stejně jako u Get Out si nedovolím říct, že se jedná o horror, i když Us k němu má dle mého názoru mnohem blíže. Film celou dobu dobře hraje na znepokojivou notu a s vlezlou arogancí se vám dostává pod kůži. Navíc v něm dost zajímavě funguje humor, který v mnohých situacích sází na dost absurdní látku. Dával jsem si po přečtení místních komentářů pozor na to, jestli vtipně působí i scény, které tak původně být neměly. Musím však konstatovat, že po celou dobu mi přišlo, že herci i Peele moc dobře vědí, co zrovna dělají. Ve své podstatě jde o hodně ujetou záležitost, která je ale hodně kvalitně natočená. Největším problémem pak je, že závěrečný twist sice dává smysl a vysvětluje hlavní poslání filmu, jenže ve chvíli, kdy se dvě zásadní věci rozklíčují, přestává dávat smysl většina dialogů a jiných situací. Chci věřit tomu, že to bylo směrem od tvůrců takto opravdu zamýšlené. Neubráním se ale dojmu, že kvůli 5-ti minutám se celý scénář zhroutil jako domeček z karet... Za všechno ostatní ale nejsem schopný dát méně, než čtyři hvězdy. ()
Jelikož Uteč mě zklamalo tak, že jsem se probouzela s brekem ještě dva měsíce po filmu, tak jsem byla k novýmu počinu Džordna Pýla mnohem skeptičtější. Jenže mám toho dacana ráda a tak jsem se utěšovala tím, že když od toho čekám hovno, sračka mě nevykolejí a nebo, že mě mile překvapí. Trailer byl parádní (alespoń to každej říkal, já na trailery nečumim) a tak sem směle doufala v malej, černej zázrak. Mno...černý to bylo. Peele je rasista jak svině (s tím problém nemám já osobně nejsem považována za rasistku jen proto, že nesnáším úplně všechny včetně ťamanů), takže v jeho filmech je černý všechno od herců přes humor až po hudební doprovody. To by mi nevadilo, co mě ale celkem obstojně sralo byl fakt, že jak to je a bylo s hlavní hrdinkou bylo průhledný jak jednovrstvej toaleťák, film neví jestli je horor nebo komedie (štěkající negr na loďce, na kterýho štěkal negr na pevnině mě v kině poslal smíchy pod sedačku, scéna se nesnažila být vtipná...brala se smrtelně vážně) dále mě srala tuna píčovin - Pochopíte cca 270 milionů amíků co se v podzemí krmí králíkama a kopírujou každej pohyb svýho pozemskýho obrazu, aby najednou nekopírovali vůbec nic, vzali si červený pyžamo, nůžky, sejmuli ameriku a chytili se za ruce, zírajíc do píči? Pro Buddhu živýho proč měli ty nemožný pyžama, tvářili se jak Babiš když mu prošlo EET a znovu opakuju, proč se pak retardovaně sekli a drželi se za ruce napříč amerikou? Velká černá/červená zeď bo co jako? Proč malej bubu kopíruje malýho bubu a zahraje si na Palacha, zatímco ostatní už nekopírujou? Byl retard? A proč scéna - jedeme na pláž, pláž, jedeme z pláže - trvá skoro čtvrtku filmu? Prostě a jednoduše Pýl to zmrdal i napodruhý a jediný, co tenhle kolosální průser exkrementně vvrcholilo nahoru je hereckej výkon Lupito Šupito a její dcerky. Z těch kund šel strach, až jsem regulérně uchcávala, jenže pak začne negr štěkat na lodi a.....no do prdele s tim. PS: Bílá rodina byla vyobrazená jak banda největších vypatlanejch hovad, co kdy dejchala na Zemi kyslík. Alespoň že Pýl nechal na pokoji nás už vidím svý pekelný já v podzemní večerce jak si mastí 5x denně píču šmirglpapírem, aby trpěla když mně je dobře.... ()
Jordan Peele se vrací! Z tohohle bývalého komika se před 2 roky pomocí jeho režijního debutu Uteč stal šikovný režisér a talentovaný scénárista z jehož Uteč se nejenom vyklubal povedený film ale především finanční hit, který si při 4-milionovém rozpočtu došel pro 254 milionů dolarů celosvětově a před rokem získal Oscara za nejlepší originální scénář (kromě scénáře snímek dostal i nominaci za nejlepší herecký výkon v hlavní roli- Daniel Kaluuya-, nejlepší režii- Jordan Peele- a nejlepší film). Na originální horror neskutečná palba, která to navíc dotáhla na Oscary a tak bylo jasné, že se z Jordana Peela dost pravděpodobně v Hollywoodu stane žádané zboží A taky, že jo.... Jordan Peele krátce poté oznámil novinku My, přičemž prohlásil, že se chce držet nízkorozpočtových filmů (rozpočet u My se vyšplhal na 20 mega) a spíše než aby šlo o sociální horror jako to bylo v případě Uteč, půjde spíše o klasičtější horror ve kterém ale pořád bude myšlenka. Do hlavní role navíc byla obsazená vždycky výborná Lupita Nyong'o a postupně z předložených materiálů bylo více a více dáváno najevo, že půjde o filmové žrádlo. A.... je to stejně super jako Uteč. Není to film pro každého, pro klasického diváka (nejen) horrových mainstreamových filmů pravděpodobně půjde o horkou sprchu a film si jen tak neužije, člověk, který ale chce trochu více než jen tupou vyvražďovačku by měl být spokojený. My je filmový zážitek! Obrazovej, příběhovej a vizuálně strhující. Peele si ukousl trochu většího sousta než tomu bylo u Uteč, na druhou stranu ale prodává mnohem komplexnější, děsivější a celkově zajímavější zážitek. Uteč především cílil na afroamerickou komunitu, která se mohla děsit toho, že je opravdu unesou zlí běloši a udělají jim ošklivě věci. U My se ale ve finále budou moci bát všechny rasy. Peele se snaží svým příběhem naznačit, že naším největším nepřítelem jsme mi sami a prodává to velice zajímavým, na první pohled nenápadným pohledem. Celkově je My procpané různými myšlenkami, která se snaží odkázat na věci jako, že je Amerika v současnosti rozdělena a všichni by měli táhnout za jeden provaz a podává je takovou nenásilnou formou, že vlastně vůbec nevadí, když to člověka během promítání nenapadne. My dokáže fungovat i bez zaplého mozku, s ním ale dodává celému filmu velice zajímavější rozměr. Nebál bych se My označit skoro až za téměř mistrovské dílo, které skvěle komentuje sociální situaci Ameriky a kromě děsu donutí se člověka nad sebou samotným zamyslet. Stejně jako Uteč jsou My nepředvídatelní a film se vydává směry, které diváka šokují, protože je prostě nenapadnou. Detaily radši rozebírat nebudu, trochu více se o geniálnosti zvratů (které nevyzradím) rozkecám později. Skoro každý záběr je naplněný detaily, které odkazují nejen na možné odkazy, ale zároveň nastrkují detaily, které můžou napovědět kam se film vydá v dalším vyprávění. I kdyby ale My sledoval sebechytřejší divák, takhle geniální detaily ho prostě stejně nenavedou.... Hudba Michaela Abelse je jinak božská a už úvodní motiv nazvaný Anthem je božská pochoutka pro uši. Po Sikiliza Kwa Wahenga z Uteč se jedná o další boží skladbu od Abelse, kterou si divák může pouštět pořád dokola. Postavy jsou parádní a je vidět krásný vývoj postav. Například hlavní sourozenci se ze začátku úplně nemusí, během filmu se ale mezi nimi naváže pouto a skončí to tím, že už si společně hrdě plácnou a fungují jako rodina. Zvraty jsou opravdu šokující, celkově nepředvídatelný a trailer jej výrazně ignoruje a nevyzrazuje. A herecký výkony... Bože! Každý herec je tak perfektně obsazený, nikdo ale nedokáže překonat Lupitu Nyong'o! Tahle herecká bohyně ve své dvojroli naprosto válí a tipuji, že do konce roku bude těžké najít zajímavější ženský herecký výkon. Lupita už má sice Oscara za 12 let v řetězech, celá Akademie by ale musela být definitivně mimo, kdyby si na Nyong'o za rok nevzpomněli. A dále tipuji fakt, že kromě To 2 se neobjeví žádný horror, který by mohl My vykopnout z trůnu horroru roku 2019. Je pecka prodaná audivovizuálem, božskými hereckými výkony a skvělým myšlenkovým podtextem, která je jen o ždibec slabší než Uteč. Film po kterém si můžete s přáteli sednout a několik hodin celý film rozebírat. Palec hore, Jordan Peele míří na seznam nejvyhledávanějších režisérů současnosti! () (méně) (více)
Peele nadobudol po jednom jemne nadpiemernom filme dojem, ze je filmarsky a socialno kriticky genius. No...nie je. Us je ako horor nudny, ako film hlupy ako pribeh sialene roztriesteny a ako alegoria malo podnetny. Ostalo tak ambiciozne becko s vynikajucim hudobnym motivom, zaujimavym nametom a niekolkymi fajn scenami. 5/10 ()
Jordan Peele bohužel vypustil víc králíků, než jich stačil pochytat. Nevím, jestli to někdo psal tady, nebo jinde, ale taky mi tenhle film připomíná shyamalanovskou snahu o hutný hororový příběh se společenským přesahem a spoustou nápadů. Jenže logika hapruje, s velkými myšlenkami tlačí autor příliš na pilu a tak se po zhlédnutí filmu přistihnete, že přemýšlíte, jestli je to válka černých proti bílým, utlačovaných proti privilegovaným, nebo všech proti všem. Na druhé straně vraždění jsem si užil a v mnoha ohledech Peele prokládá tento svůj horor srandou, což je oživující. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (21)
- O svém premiérovém víkendu v USA film vydělal 71 milionů amerických dolarů, což je dosud nejúspěšnější filmová premiéra pro hororový film. (hansel97)
- V domě sousedů se pokusí jeden z členů rodiny prostřednictvím hlasového ovládaní zavolat policii a spustí skladbu „Fuck the Police“ od N.W.A. (Yoshimitsu)
- Ústřední rodina se jmenuje Wilsonovi. Spisovatel Edgar Allan Poe napsal v roce 1839 povídku „William Wilson“, kde titulní postavu pronásleduje jeho dvojník. (Amras)
Reklama