poster

Pahorek

  • Velká Británie

    The Hill

  • Slovensko

    Pahorok

Drama / Válečný

Velká Británie, 1965, 121 min

Režie:

Sidney Lumet

Scénář:

Ray Rigby (scénář, divadelní hra)

Kamera:

Oswald Morris

Producenti:

Kenneth Hyman

Střih:

Thelma Connell
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • D.Moore
    *****

    „Vy blbče blbej, vy byste postavil do latě mrtvýho, kdybyste na to měl rozkaz!“ Pahorek je naprosto výjimečný film, na který (nejen díky konci) jen tak nezapomenu. Sidney Lumet si s Rigbyho předlohou poradil skvěle a za sebe musím říct, že znepokojující kritický román, který jsem četl jedním dechem, posunul na stupnici "strhujícnosti" ještě o příčku výš. Povedlo se mu to samozřejmě i díky hercům. Sean Connery tady předvádí jednu z nejlepších, ne-li úplně nejlepší roli jeho kariéry, a Harry "major Wilson" Andrews nemá taky nejmenší chybu a zásadového psychopata hraje obdivuhodným způsobem, který zaplaťpámbu nesklouzává k laciné karikatuře. Nutno podotknout, že k mému diváckém zážitku jistojistě přispěl i československý dabing z roku 1978. Seana Conneryho namluvil Jiří Adamíra, Harryho Andrewse nařval Josef Větrovec, který podal tak úchvatný výkon, že Pahorek už jinak než dabovaný vidět nechci. „Strážný Burton!“ – „Zde!“ – „Stevens vstal z mrtvejch, největší zázrak století. Dejte ho zpátky do márnice!“ – „Do márnice?“ – „Ano, ale přes Pahorek. Dejte mu ještě zabrat, než ho pohřbíme!“(3.2.2012)

  • Cubinho
    *****

    Jeden z nejlepších vězeňských filmů, co jsem kdy viděl a dost možná také vůbec nejlepší film o vězeňské vzpouře! Výborné výkony (od Conneryho Robertse až po Harryho Andrewse v roli praporčíka Wilsona) podpořené fantastickou kamerou dávají filmu tu pravou realistickou atmosféru. Dokonce, kdo by to při tomto žánru čekal, jsem dostal záchvat smíchu - to když jde King za velitelem:-) Třetí setkání s Lumetem končí opět velkým filmovým zážitkem! 9,5/10(3.1.2011)

  • lamps
    ****

    Opravdu silný zážitek umocněný hlavně ponurou minimalistickou výpravou a oblíbeným prostředím nápravného zařízení, kde se role automaticky mění a z vězňů se stávají velcí hrdinové. A přestože jsem byl přesvědčen, že tahle rovnice už byla zpracována všemi možnými způsoby a nemůže mě tedy ničím překvapit, Lumet vytvořil natolik oslovující a osobitý snímek, že jsem nestačil zírat. Deprimující a myšlenkově rozmáchlé vyprávění, které si vzhledem ke svému stáří sice nedovoluje zajít tak daleko, jak by možná bylo potřeba, ale přesto dokáže diváka nevybíravým znázorněním lidské krutosti i dnes dokonale pohltit. Kdyby se Lumet rozhodl pro barevnou výpravu a zkrátil stopáž o nějakých 15 minut, byla by to jasná pětihvězdičková záležitost.(23.7.2013)

  • Gilmour93
    ****

    Dejte britským vojákům s kárnými prohřešky vybrat, jestli dosáhnout vrcholu poblíž Venušina pahorku, nebo denně zdolávat ten písečný uprostřed žhavé Libye. Schválně, čemu dají přednost.. Lumetova klasika poukazující na to, že není nic opojnějšího, než moc nad jedincem, obzvláště v nepravých rukou.. Buzerace, řev, poklus a zase buzerace - atributy pozvolna gradujícího snímku s překvapivou pointou a nádechem absurdna, kdy kárný tábor zaměřený na utužení disciplíny připomíná s blížícím se koncem cirkus bez principála i subordinace. Mimochodem, přes obrazovku to lepkavé vedro na člověka úplně sálá - ani se Connerymu nedivím, že chodil s pískem jen 1 x denně..(2.5.2012)

  • Matty
    ****

    Tohle je kárný tábor, tohle je pahorek a jestli nechcete vypustit duši na jeho vrcholu, koukejte poslouchat! Jasné?! JASNÉ?!!! ___ Poslouchat rozkazy. Poslouchat rozkazy a nehledět na jejich nesplnitelnost. Dezertéři, zloději, zbabělci a slaboši – pěkná sebranka. Co se z nich stane během následujících dní? Zocelení muži, zcela věrní své vlasti či pološílené trosky?___ Z lidí, kteří mají plnou hubu keců a přitom si nevidí na špičku nosu, mi vstávají chlupy na zátylku. V Pahorku jsou hned dva takoví a co je na nich nejhorší – mají pravomoc buzerovat své podřízené. Ty oslovují výhradně zvýšeným hlasem plným pohrdání. Copak na to mají právo, takhle deptat muže, kteří se prohřešili pouze snahou nezcvoknout z na hlavu postavené války? Jistěže ne, ale koho to zajímá? Kdo je vyslyší, kdo ví, k čemu dochází „za zdí“?___ Pahorek nemá zápletku v obvyklém slova smyslu. Vychází z faktu, že britské kárné tábory strašily své svěřence hromadou písku. Asi pětimetrovou hromadou písku, jejíž zdolání vypadá jako hračka. Nikoliv, běháte-li nahoru a dolů s plnou výzbrojí, v tom největším vedru, kdy vám slunce seškvařuje kůži. Člověk si až říká – raději schytat kulku na frontě než tohle. Lumetovi se za vydatné pomoci kamery Oswalda Morrise a herců, jež si jistě vytrpěli své, daří přenést na diváka část z nepředstavitelné fyzické a psychické zátěže. Nelidské zacházení s vězni a po většinu filmu ani náznak naděje ve změnu k lepšímu u mne vyvolávalo krajně nepříjemné pocity, o pár řádů převyšující zážitek z jiných, subtilněji zaměřených „vězeňských“ dramat. Scénář (nepřekvapivě podle divadelní hry) slovy neplýtvá. Buď jde o monolog kódového označení „buzerace“, či o dialogy, jež stejně nic neřeší a prohlubují celkovou beznaděj. Potěšující je snaha nekritizovat armádu jako instituci (neboť ta občas slouží svému účelu), nýbrž jednotlivce. Na Pahorku mě mrzí jenom tři věci. Bohužel právě ony tvoří neproniknutelnou bariéru mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. 1. Až do absurdně vypjatého finále jsem se nemohl zbavit dojmu, že by celý snímek bylo možné zhustit do nějakých osmdesáti minut. 2. Nepříjemnost neúnosných teplot by lépe vynikla v barevném formátu. 3. Vzniknout Pahorek o dva roky později a nebýt vázán původní divadelní hrou, mohly by být hrany některých již tak nepříjemných buzerkeců výrazně přiostřeny (po Kdo se bojí Virginie Wolfoové padla v této oblasti spousta tabu). 85% Zajímavé komentáře: Radek99, genetique(17.2.2009)

  • - Ačkoli se natáčelo v Gabo de Gata uprostřed pouště, tak tam přesto muselo být dopraveno 100 tun písku, dále pak 9 tisíc litrů vody pro vytvoření minioázy a dalších 80 tisíc metrů fošen a 500 tun štuku pro vytvoření strážních baráků a vězení. Dokonce byly dovezeny i jediné dvě palmy, které v táboře byly. (Locksley)

  • - Sidney Lumet chtěl záměrně při detailních záběrech pokřivit tváře protagonistů. Použil tedy pro natáčení celkem tři širokoúhlé čočky, konkrétně 24mm, 21mm a 18mm. (Komiks)

  • - V německy mluvících zemích, ve Francii a v Brazílii byl snímek uváděn pod názvem, který lze přeložit jako "Pahorek ztracených mužů", v Itálii a v Mexiku pak jako "Pahorek potupy". (Komiks)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace