Reklama

Reklama

VOD (1)

Mandalorian přijímá nabídku ke smíru s nadějí, že zamezí dalšímu krveprolévání. (Disney+)

Recenze (57)

dennykr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pardon, trvalo to dlouho, ale Mandalorian potřebuje specifický prostředí, rozpoložení, horkou čokoládu a Warm Desert Wind Yankee Candle. // Fantastické The Reckoning přináší výrazný strukturní obrat v přístupu k vyprávění. Dominantně vertikálně orientované epizodní světy (Sanctuary, Gunslinger a Prisoner) nabývají retrospektivně funkcí kompozičních a první část osmého dílu je horizontálně sjednotí. Takže jednotlivá narativní vlákna, jež fungovala v omezeném rozsahu 20-30 minut, se zapojují do těch transkompozičních - Kuiil, Cara Dune a posléze i IG-11 vstoupí do širšího rámce s Klientem a Greefem Kargou. I když, jak teď za pochodu přemýšlím, ono to pracovalo trošku jinak. Epizodní světy týkající se zmíněných postav sice fungovaly dominantně samostatně, avšak byly determinovány transkompoziční zápletkou – Mando, operující v horizontální narativní rovině s dlouhodobým cílem, sestoupil na úroveň vertikální, splnit nějaký krátkodobý cíl, v němž hrál někdo z trojice významnou roli. To znamená, že vedlejší postavy se dostávaly do střetu s Kargou a Klientem nepřímo, pouze s důsledky jejích konání. Až sedmá epizoda je konfrontuje explicitně. Teď už jsou součástí dlouhodobě budované narativní linky. // V mnoha recenzích a komentářích jsem četl, že Reckoning je také epizoda, která podruhé naznačuje, že by Dítě mohlo být zlé. Za to může jeho využití Force Choke, základní schopnosti temné strany Síly. Dokonce se do hry vrací teorie paralely s Anakinem – oba se narodili 41BBY a z původně pozitivních charakterů se začaly klubat záporné. Jenže taková interpretace může být reduktivní. Nosnější je paralela postavená na jejich ryzí síle, chaotickém chápání hodnotového řádu Jedi a jeho kolize s vlastní emocionalitou. Anakin představoval extrémně silného a nadějného padawana, byla to právě jeho citová iracionalita, která zabránila plnému oddání se řádu. Tedy, Anakin reprezentoval relativně kladnou figuru, jíž okolnosti donutily stoupnout tam, kam by Jedi vstoupit neměl. Hrozba ztráty Padmé otevřela cestu k zakázaným schopnostem, jež kolidují se světlou stranou. Dítě funguje podobně. Je citově vázané k Mandovi, pročež jej chrání nejen před Mudhornem, ale i před nevinou hrou páky s Carou. Neopracované zosobnění síly, jímž zmítá vlastní emocionalita. Ne nutně zlo. // Konečně se objevují Scout Troopers! Moji oblíbení imperiálové z Návratu Jediho se speedery a puškami na velikou vzdálenost teď hlídají vstup do města. Což je nečekaně zajímavý a odhaluje to ruptury v post-imperiálním "impériu". Scouti totiž obvykle pracují v pohybu, prozkoumávají. Proto mají lehčí zbroj a odstřelovací pušku. Jejich umístění ke vstupu do města odhaluje, že Nový řád nemá natolik pevnou organizační strukturu či dostatek mužů k tomu, aby všichni využívali svých specializací. Obyčejně vstupy hlídají Stormtroopeři. Mj. je samozřejmě důležité mít speedery z hlediska kompoziční motivace – někdo u vstupu musí rychle dojet pro Dítě, což by tradiční pěšák nezvládl. Svou funkci pak dokonale plní navrátivší se Death Troopers, naposledy vidění v Rogue One. // Force Heal! Tradičně videoherní schopnost, především z Knights of the Old Republic, hlásí první účast v hraných Star Wars. Vynikající! // Klient také zmíní “kouzelný dotek Impéria” a historii jejich dobývání planety Mandalore. To jsou všechno události ze seriálů Rebels a Clone Wars, takže není třeba se tomu více věnovat. Jen je fantastické, že je Mandalorian reflektuje. // Kuill také zmíní genetickou farmu Cytocaves of Nora, pro SW úplně nové místo. Ale hypotéza, že Dítě by mohlo být klonem či geneticky vytvořenou bytostí, se vrací. // Nakonec Moff Gideon, brilantní nová postava, která by mohla být klíčem ke zrození Prvního řádu. O poznání důležitější je existence titulu Moff. Ten patřil dvaceti imperiálním guvernérům jednotlivých sektorů a tím nejznámějším byl Moff Tarkin, posléze jmenovaný Grand Moffem. Znamená to, že pozůstatky imperiálních struktur ve světě zůstávají o poznání organizovanější, než se doposud zdálo. Ne však nutně s pevnou inklinací k minulosti, protože Gideon v žádném záběru – pokud se nepletu – nemá tradiční odznak pěti modrých čtverců nad třemi červenými a dvěma žlutými. () (méně) (více)

BROKEN_ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Prozatím nejlepší epizoda! Úžasný díl, ve kterém se vrací postavy z předešlých dílů, takže tohle byl nejspíš důvod, proč jsme dostaly celkem zbytečné díly, ale teď to do sebe skvěle zapadá, že mi nic z toho nevadí. Baby Yoda neskutečný! To jak s ním tvůrci pracují je bomba! Závěr? Nedejchal jsem. Očekávám skvělé finále. Gus z Breaking bad is here! :-D ()

Reklama

Wyrdas 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Energo paprsek, který má vlastnosti provazu? Tohle mi hlava nebere. Ale pohled na to, jak se baby Yoda tvářil, když po vzoru velkého Vadera škrtil republikovou super vojandu, ten zachránil všechno. Tohle je scéna, která vévodí nejen dílu, ale rozhodně celé sérii. Další útok ve stylu Riddicka, tentokrát černočerná tma. Mandalorian si skutečně bere inspiraci ze všech možných filmů a seriálů - tedy z těch úspěšných. Baby Yoda opět předvedl, jak moc OP je. Brzy z něj bude ještě větší a univerzálnější silák, než byl Revan. Co se konce dílu týče. Na jednu stranu velmi oceňuji benevolenci k zabití "jedné ze známých hodných postav, ke které si divák vybuduje vztah". Na stranu druhou, nebál bych se ještě víc pohrát si s city diváka a ukázat, jak surově umírá. Kromě toho energo lana dokonalý díl. Tleskám. ()

Grizzlac 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdyby dalo Disney do scénáře nové trilogie alespoň polovinu všeho, co do teď nabízí Mandalorian, mohli se všichni Star Wars fanoušci tetelit blahem. Naštěstí mi zatím zklamání z filmových Star Wars Mando nahrazuje vše, o co jsem byl ochuzen. Tohle je prostě dokonalá práce ve všech řemeslných směrech. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nejlepší epizoda. Zpětně jsem musel plně docenit i předchozí dějové odbočky, díky kterým všechny postavy dostaly dostatek prostoru pro představení i jednoduchou charakteristiku, příběh i vesmír, ve kterém se odehrává, získal na rozměru a Mando a dítě měli dost času na postupné rozvíjení vztahu i odhalování náznaků budoucích věcí (v případě dítěte bylo důležité také množství neskutečně roztomilých momentů, kdo by proti tomu něco měl). Tato epizoda z toho hodně těží, postavy mají mezi sebou vybudovanou důvěru, případně respekt a jejich interakce jsou rozvíjeny logickým směrem; vše stojí na základech, které vytvořily předchozí epizody. Malý zelený přítel si tentokrát krade momenty jiným, pro vesmír a pro jeho malinkatou postavu mnohem zajímavějším způsobem (zůstává zábavnost i roztomilost). A ústřední zápletka přinese výbornou, napínavou a dobře napsanou cestu až k výbušnému a překvapivě emotivnímu finále, dialogy jsou tentokrát zcela bezproblémové (někde jsou přímo skvělé) a nemusel jsem ani nikde přivírat oči nad divnými rozhodnutími postav. V neposlední řadě dojde na doposud asi nejlépe vybudované momenty a situace (včetně skvělého flashbacku, jehož význam je větší než by se na první pohled mohlo zdát), které ztělesňují to, co na tomto vesmíru milujeme. Člověk si v takových chvílích říká, že ani v Disney éře není ještě esence SW úplně ztracena. Celkovému silně pozitivnímu dojmu z této epizody nakonec napomáhá i sebevědomá, pevná režie Debory Chow. Ze tří nejlepších epizod Mandaloriana natočila dvě. Obi-Wan je v dobrých rukou. ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama