Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Jeho hra s formou a honba za efektností byla patrná už tehdy, nesmírně zajímavý autor kriminálních thrillerů Michael Mann přišel se „zlodějským“ nahořklým dramatem, kde už se mohl opřít nejen o slušné herce, atmosféru a solidní dialogy, ale i o to, že si prosadil své. Dočkáme se tak všudypřítomné unikající páry, záběrů na město hrající nočními neony, netradičních úhlů kamery.. prostě toho, co zdobí i jeho slavnější kusy. Charisma Jamese Caana je pak příjemnou třešničkou na dortu. ()
Neobvyklý „heist movie“, který staví hlavně na brilantně napsaných dialozích a charismatu Jamese Caana. Dlouhé dialogy nenudí, mnohdy jsou dokonce napínavější než ústřední zlodějská scéna. Ta je jakýmsi katalyzátorem této nahořklé story o unaveném kovbojovi, který chce sfouknout poslední fušku, zapomenout na minulost a začít žít normální život. A nechce čekat. Finální, peckinpahovsky brutální zúčtování nejlépe demonstruje mačistické zaměření filmu. Ženské postavy, vlastně jediná ženská postava je odstavena na vedlejší kolej coby jeden z mnoha elementů vedoucích k Frankově vnitřní spokojenosti. Jak naznačuje „přesvědčovací“ rozhovor v bistru (kde Mannovi hrdinové často projednávají zásadní záležitosti, viz třeba Nelítostný souboj), možná jde o element důležitější než hromada peněz a naprostá neexistence závazků. 80% Zajímavé komentáře: mm13, DonPedro ()
0/10 Tak ti nevim Mano, ale ja jsem asi videl zcela jiny film nez vschni ostatni tady. Totalni sragora a nuda. Diry ve scenari, banalni repliky hercu jako vystrizene z pornofilmu, prepalena stopaz, nesymapticti a absolutne neverohodni herci - vcetne tupe policije. No hruza. Opravdu neco takovehoto jsem necekal. I kdyz Caana nemam rad a Mann toci jak co, rozhodne bych kohokoli varoval pred timto opravdovym ZLODEJEM CASU. Odpad jak vysity a toto ze bylo v nominaci na Zlatou palmu??? NTP! Kam se to hrabe na podobneho Ridice/Driver ()
Najlepší Mann, najlepší Caan, najlepší soundtrack od Tangerine Dream (spolu s muzikou pre Friedkinovu Mzdu strachu). Toto je poctivá stará škola, ktorá smelo natrhne prdel digitálnym odvarom, ktorými nás pán direktor v posledných rokoch zásobuje. Deštruktívne finále nemá chybu. Čistokrvný masterpiece! ()
Natočeno s podstatně skromnějšími prostředky než pozdější a mnohem slavnější filmy Michaela Manna, přesto velmi dobré. Především charakter hlavní postavy skvěle prokreslený - i s touhou po kvalitní partnerce a po dítěti bez ohledu na barvu pleti ( ten rozruch na adopčním úřadě byl moc dobrý) - a Jamesem Caanem výborně zahraný. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Dlouhá "prskavka" použitá k tavení velkého trezoru je skutečný nástroj, známý jako kyslíkové kopí. (c.tucker)
- Mann uviedol, že ho počas písania scenára inšpiroval jeho predchádzajúci počin, televízny film Míľa do Jericha (1979). (Real Tom Hardy)
- Frankov bar The Green Mill Lounge sa v skutočnosti volá The Green Mill, nachádza sa v Chicagu a funguje dodnes. (Real Tom Hardy)
Reklama