Reklama

Reklama

Geniální přítelkyně

(seriál)
  • Itálie L'amica geniale (více)
Trailer
Drama
Itálie / USA, (2018–2022), 22 h 46 min (Minutáž: 43–74 min)

Série(3) / Epizody(24)

Obsahy(1)

Když nejdůležitější přítelkyně v jejím životě jednoho dne beze stopy zmizí, Elena Grecová, nyní již postarší žena ponořená v domě plném knih, zapne počítač a začne sepisovat příběh jejich přátelství. Raffaellau Cerullovou, které vždycky říkala Lila, potkala v prvním ročníku základní školy v roce 1950. Jejich příběh, odehrávající se v nebezpečné a fascinující Neapoli, pokrývá více než 60 let jejich života. Elena se pokouší popsat tajemství Lilliny osoby, své geniální přítelkyně, která je pro ni svým způsobem nejlepší kamarádkou i nejhorším nepřítelem. Osmidílný seriál Geniální přítelkyně je inspirován stejnojmenným mezinárodním bestsellerem z pera Eleny Ferranteové. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (49)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborná hudba, solidní námět, ale i velice nápadité a živé kulisy spolu s dobrými hereckými výkony neudělají nutně geniální seriál, když je příběh tak precizně italský, až to hezký není. Od začátku příběhu tu na sebe všichni strašně řvou. Do toho se k sobě chovají hůř, než bachaři k vězňům v té nejhrůznější jihoamerické věznici. Opravdu jsem měl dlouho co dělat, abych si na to prostředí, ve kterém ty dvě kamarádky jsou, zvykl. A vlastně ani nevím, jestli jsem si zvykl. Určitě tu jsou momenty, které ve spojení s hudbou opravdu stojí za to slyšet a vidět. Max Richter se zde hudebně opravdu vyřádil. Těch momentů tu ale není tolik, abych byl po těch osmi dílech scénáristicky úplně na kaši. A nepodpořil to ani poměrně razantně utípnutej konec. Osobně mám pocit, že takový seriál má víc váhu pro Itala, než pro Evropana, ale třeba se mílím. ()

tron 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čo nás formuje? Čo sa postará o to, akí sa z nás stanú dospelí? Zatrpknutosť prameniaca z toho, že nám z rôznych príčin (napr. zlá finančná alebo sociálna situácia rodičov) nie je umožnené venovať sa od útleho detstva tomu, na čo máme predpoklady? Môže sa z talentovaného dieťaťa stať zatrpknutý netvor „len“ preto, že mu spoločnosť nedovolí rozprestrieť krídla? Čo je viac: talent, alebo to, ak aj niekto nie je prenikavo nadaný, zato je trpezlivý, vzdelaný a neustále na sebe pracuje? Geniálna priateľka je skvelá v okamihoch, kedy je o oboch kamarátkach. To, že ich spoznávame už ako malé deti, má za následok, že s nimi intenzívnejšie prežívame dospelé problémy. Azda ako keby to svojím spôsobom boli i naše priateľky. Skvelá je dobová výprava a atmosféra. Tvorcovia sa nevyhýbajú politickej situácii, ktorá v daných dobách a v danej krajine neznamenala len to, že vám niekto s opačnými názormi vynadal do blbcov, ale vtrhol k vám do obchodu tesne pred záverečnou, napálil vám tri guľky do hrude a aby ste nepovedali, pridal ešte bonus v podobe rany istoty medzi oči. Ak by tvorcovia chceli, pokojne z toho mohli urobiť novú Chobotnicu. Ale nechceli. Toto je civilný príbeh dvoch priateliek, ktoré vlastne možno priateľky nikdy neboli. Kasting sa vydaril. Samozrejme najmä obe hlavné hrdinky, ale aj vedľajšie postavy (mama, učiteľka). Problémy vidím tri. V nie všetkých epizódach sú Lila, aj Lenu. Niekedy len Lila a Lenu má cameo (alebo ani to nie), inokedy naopak. Druhý problém je, že s pribúdajúcimi časťami sa z Lily stáva záporná postava, ktorú vystihol manžel Lenu tvrdiaci, že to nielenže nemá s priateľstvom nič spoločné, ale že je to dokonca nenávisť. Lila sa k svojej priateľke správa skutočne hnusne, tak, ako by sa žiadny normálny priateľ nikdy nesprával. V duchu nadávame Lenu, že sa Lilou nechá manipulovať, aj keď je nám jasné, že vo „vzťahoch“ s manipulujúcimi psychopatmi to tak chodí. Ono je pravda, že niekedy sa priateľstvá vyvinú týmto smerom, ale pozerať sa na to je nepríjemné (dvojnásobne, keď som seriál začal pozerať s tým, že je to príbeh dvoch najlepších priateliek). No a tretí problém: tvoriť atmosféru a dať si prácu s tvorbou vzťahov je síce pekné, ale ak je to na úkor tempa, tak to tiež nie je OK. Miestami sa tu toho deje fakt strašne málo a dostavuje sa tým pádom nuda. S prižmúrenými očami 4*, ale tretia séria robí všetko pre to, aby to stiahla k trom. Každopádne, hudba v úvodných titulkoch od Maxa Richtera (Ad Astra, Taboo) geniálna. ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Můj komentář by se podobal tomu, co zde už napsali uživatelé Malarkey a Aky. Navíc mně děvčata místy psychicky svým chováním deptaly. Například Elena, která byla věčně uslzená, zírající nekonečně dlouho do bodu "A" a nedokázala se při své inteligenci rozhodovat. Nutně k tomu potřebovala kámošku, rebelku, která si zase věděla rady skoro ve všem, zkrátka ta byla geniální. No nevím, druhou sérii sice dám, tam se snad dá Elena trochu do kupy, ale tohle bylo pro mě velké zklamání...…... ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Řemeslné zpracování snad po všech stránkách od hudby přes kulisy po herce. S každým přibývajícím dílem je to ale víc a víc neustálá recyklace vlastního příběhu, která se začíná podobat kdejaké telenovele, kde se neřeší nic jiného, než kdo s kým a genialita se vytrácí z hrdinek už s nástupem puberty. Takže ve výsledku mám pocit, že sleduji něco, co se snaží schovat svou dějovou lacinost za umění. Třetí série už můj zájem nebudí a s velkou pravděpodobností si ji nechám utéct. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Profesně tomu lze stěží něco vytknout, všechny superlativy napsané zde nebo i někde jinde platí. Jen je to utahané, mnohdy se z ničeho dělá tajemství a věda, navíc je to skrz naskrz italské, až to pro Neitala přestává být zajímavé. Po čase jsem se začal při těch dlouhých záběrech z očí do očí, jež měly sdělovat bůhví co, nudit. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (8)

  • Seriál natočila italská veřejnoprávní televize RAI a americká kabelová televize HBO. Je to jejich první velká spolupráce, ale ne úplně jediná. V minulosti se RAI podílela produkčně na seriálu Řím (od r. 2005) od HBO. (ČSFD)
  • Autorka Elena Ferrante píše pod pseudonymom a jej osoba zostáva v utajení. Aj napriek tomu, že patrí medzi najúspešnejších súčasných autorov Talianska, jej identitu nepoznal ani režisér seriálu Saverio Costanzo. Spisovateľka sa aktívne podieľala na TV spracovaní knihy, ale s režisérom komunikovala výhradne prostredníctvom emailu a mobilných správ. Ich komunikácia trvala približne 2,5 roka a výrazne dopomohla k autenticite a atmosfére seriálu. [Zdroj: HNonline.sk] (krasomama)
  • Celú štvrť, v ktorej sa odohráva príbeh, postavili filmári v priestoroch opustenej továrne 35 km severne od Neapolu. Filmovacia plocha zaberala 20 000 metrov štvorcových. [Zdroj: HNonline.sk] (krasomama)

Reklama

Reklama