Reklama

Reklama

Obsahy(1)

První celovečerní film režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky vznikl v roce 1966 podle stejnojmenné novely Bohumila Hrabala. Po povídkovém filmu Perličky na dně a krátkých hraných snímcích Fádní odpoledne a Sběrné surovosti je i tento film dokladem nesmírné obliby, jíž se Bohumil Hrabal těšil mezi mladými umělci. Přepis útlé novely se vyznačuje na svou dobu originálním spojením nepatetického líčení okupačních let, jak se projevují na malém venkovském nádražíčku, a soukromých trablů jednotlivých hrdinů. Film ve své době vzbudil mimořádnou pozornost doma i v zahraničí, hlavně pro něžný i drsný humor, který prostupoval příběh o nelehkém dospívání mladého železničáře, i pro neobvyklý pohled na válečné dění. Snímek získal mnoho domácích i mezinárodních cen, mezi nimi i druhého Oscara pro naši kinematografii. Jako jediný zástupce naší kinematografie byl zařazen i mezi sto nejlepších filmů světa. Znovu budete mít možnost posoudit míru hereckého talentu Václava Neckáře, který v tomto filmu vytvořil svou první filmovou roli. Z dalších výborných hereckých výkonů připomeneme výpravčího Hubičku v interpretaci Josefa Somra, přednostu stanice v podání neherce Vladimíra Valenty, lidsky hřejivou paní přednostovou Libuše Havelkové a Vlastimila Brodského v roli kolaborantského rady. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (484)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Již při prvním uvedení tento výrazný film hrabalovského a vančurovského režiséra-mistra ve mně zanechal hluboký dojem. Odvrácená, propagandisticky chválabohu nikdy nezneužitá tvář všedního dne "protentokrátu" Čechy a Morava, v níž, nezávisle na vůli protagonistů nejen tohoto tragického, a přece i úsměvného příběhu, zbýval - a zbývat prostě musel, protože život je vždy, nezávisle na naší vůli, žit se vším, co k tomu patří - i prostor na mezní životní situace vlastně mírového života, je nejsilnějším místem tohoto oskarového díla. Řada scén doslova zlidověla, tou razítkovací počínaje a tou mrazivou, připomínající Moravcovo kolaborantské běsnění, konče. Humor, který prochází celým scénářem, zůstává na stříbrném plátně nedotčen. Mám zato, že hloubka a plnost zážitku krátkého života Miloše Hrmy, který viditelně nese zřejmě řadu autobiografických prvků života tragického konkrétního jedince, musí oslovovat i dnešní mladou generaci. A účinně prostředkovat poselství nejdrsnější doby našich dějin minulého století. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Film úsměvný i vážný..tyto dvě složky nejsou vůbec separovány, ve snímku podle novely Bohumila Hrabala dochází k jejich fúzi, a to tím nejlepším možným způsobem. Jiří Menzel s citem natočil dílko, které ukazuje, že i na pozadí války probíhá normální život..život se všemi radostmi a strastmi všedních dnů. Herecké výkony v popředí s Václavem Neckářem, Josefem Somrem a Vlastimilem Brodským jsou..nepopsatelné, přirozené. Jakoby to sami herci ani nehráli. Ve filmu se nachází tolik úchvatných momentů, že jedno oko nemůže zůstat suché. Od "razítkování zadečku" až po "sabotáž". Získání sošky Oscara byla snad jen formalita. Vždyť se jedná o jeden z nejlepších filmů nejen české kinematografie. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ostře sledované vlaky jsou společně s Obchodem na korze a Koljou jediným českým filmem, který kdy získal Oscara za nejlepší zahraniční film, který po roce 1966 učinil Jiřího Menzela jedním z nejvyhlášenějších českých režisérů, jehož pověst ho bude provázet ještě hodně dlouho po jeho smrti. Menzelův víceméně režisérský celovečerní debut (předtím měl na kontě pouze spolurežie povídkových filmů a studentské krátké filmy) položil základy jeho dlouhodobému adaptování a především dlouhodobé spolupráci se spisovatelem Bohumilem Hrabalem, kteří si společně velmi výrazně sedli a Menzel do konce své režijní kariéry stihl zadaptovat celkem 5 Hrabalových knih. Tím startem, který vše odstartoval je ale právě adaptace Ostře sledovaných vlaků, která se povedla až tak moc, že autor předlohy Hrabal upřednostňoval film před knihou! Menzel a Hrabal společně stáli za scénářem této adaptace a natočili něco skutečně působivého. Sám Menzel těsně po získání Oscara na otázku co americké diváky na filmu zaujalo odpověděl takto: ´´ Co je na něm zaujalo? O tom jsem také přemýšlel, protože to je film natočenej pro čechy, pro český diváky. Ale jsem rád, že se jim to líbilo a hrozně rád bych kdyby jim ten film trochu přiblížil pana Hrabala, pan Hrabal si totiž zaslouží aby to byl takovej světovej autor´´. Už zde jde poznat, že si tihle dva velmi sedli ať už co se týče podobné poetiky či Menzelovy očividné fascinace díly Hrabala. Já sám jsem měl osobně většinou s poetikou Hrabalových děl, společně se Skřivánky na niti jsou ale Ostře sledované vlaky bezpochyby jeho nejlepším filmem, který je právem brán jako jeden z nejlegendárnějších českých filmů všech dob. Ostře sledované vlaky vynikají svým velmi originálním pohledem na protektorátní Čechy za 2. světové války. Je to film odehrávající se na válečném pozadí, který zároveň má velmi bravurní humor a velmi dobře vyvažuje momenty odlehčené s momenty zcela vážnými. Právě zde Jiří Menzel odstartoval svou dlouholetou spolupráci s kameramanem Jaromírem Šofrem, která následně přetrvala do většiny ostatních Menzelových celovečerních filmů (a všech ostatních Menzelových adaptací Hrabalových novel kromě Slavností sněženek). Už zde Jaromír Šofr velmi výrazně nakročil k tomu aby se stal jedním z nejpamětihodnějších českých kameramanů všech dob. Ostře sledované vlaky představují mnoho překrásných záběrů a jsou velmi pravděpodobně Menzelovým vizuálně nejkrásnějším filmem. Film má zároveň naprosto bravurní obsazení- Václav Neckář je v hlavní roli sexuálně frustrovaného mladíka Miloše Hrmy přirozený a tahle role jako by byla již dopředu psána Hrabalem přímo na tělo, dále je tu opravdu parádní Josef Somr ve své první výrazné roli, která následně stala i jednou z jeho nejslavnějších, velmi dobrý Vladimír Valenta nebo přímo strhující Vladimír Brodský v roli kolaboranta Zedníčka, jehož přednes je prostě neskutečně strhující. Ostře sledované vlaky jsou skutečně parádní tragikomedií kde jsou i vážnější motivy brány tak lehce a přesto bravurně, že se tohle dodnes daří jen málo tvůrcům. Zároveň je tu kopec parádních hlášek a především památných scén jako scéna orazítkování zadnice, která dodnes neztratila nic na svém kouzlu, ale to vlastně stejně jako celý film. U Ostře sledovaných vlaků je zcela diskutabilní zda se na nich tak trochu nepodepsal zub času. Já ale rovnou říkám nikoliv a stojím si za tím, že ještě za několik let půjde bez problémů o tak velkou a především výraznou klasiku a i díky tomu se na Jiřího Menzela bude vzpomínat i po letech. Především i kvůli nečekanému a silnému závěru při kterém skončí inspektorská zahrádka v prdeli a hlavní hrdina na konci své poutě udělá definitivně něco záslužného i přesto, že ho předtím víceméně zajímali jenom jeho osobní problémy. Možná se sice stane hrdinou tak trochu náhodou, přesto si ale stihne Miloš Hrma projít nějakým vývojem a menším zocelením. Film, který položil spolupráci Jiřího Menzela s Bohumilem Hrabalem a spolupráci Jiřího Menzela s Jaromírem Šofrem je skutečně výborný český klenot, který je i právem umisťován i na světové seznamy nejlepších filmů všech dob a z Jiřího Menzela ve své době udělal filmaře, který by se nejenom neztratil i ve zbytku Evropy ale dost možná by se zvládl stát výrazným filmařem i v Americe. Menzel ale nakonec zůstal českým filmařem duší i tělem a i když za mně vrchol jeho mistrovství v éře po Skřiváncích na niti lehce upadl a jeho a s tím spojená Hrabalova poetika už na mně v jejich dalších filmech nepůsobí tak výrazně dobře, Jiří Menzel pro mně pořád byl, je a bude jedním z největších českých filmařů, který se sice ve své kariéře neobešel bez omylů, které vrhají tak trochu stín na jeho předchozí klasiky (Obsluhoval jsem anglického krále, Donšajni), přesto ale zůstává českou filmovou legendou, kterou se stihl stát už právě Ostře sledovanými vlaky...... () (méně) (více)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Pro mě osobně dost netradiční film. K hereckým výkonům nemám nejmenší výhrady, stejně tak ke kameře, či hudbě; několikrát jsem se od srdce zasmál a konec se mi přišel opravdu povedenej, ale...přestože film trval jen 92 min., bylo zde několik momentů, kdy jsem se fakt nudil, takže hodnotím "pouze" 4*. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Co ještě zbývá napsat o životním díle Jiřího Menzela, de facto symbolu Československé nové vlny a snad nejznámějším a nejuznávanějším tuzemském filmu ve světě? Snad jen, že je poměrně škoda, že se Jiří Menzel nepokusil někdy natočit dobrodružný film, kriminálku nebo thriller. Soudě podle závěrečných deseti minut, mohlo by jít o velkolepou luxusní záležitost. 100%. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (73)

  • Režisér Jiří Menzel ve své autobiografii "Rozmarná léta" vzpomínal, že "natáčení nám šlo docela lehce. Je to jako s milováním. Když máte opravdu rádi a nemáte potřebu něco předstírat, jde to samo. A když jste navíc zcela neopeřený, bez zkušeností, netušíte, co se všechno může zvrtnout, nemáte strach a tu ukrutnou obavu, že se vám něco nepovede. Děláte věci třeba nešikovně, ale s nadšením, které, ať chcete, nebo nechcete, s přibývajícím věkem nepozorovaně začíná nahrazovat rutina. Je to zase jako s milováním. Dokud jste mladý, můžete být neohrabaný, ale skutečná láska, vášeň, vaši nešikovnost bohatě nahradí. Později v dospělosti ovládáte techniku. Možná i dokonale, ale skutečnou vášeň to nenahradí. Tehdy jsem natáčení skutečně prožíval, myslel na každý záběr, stavěl pečlivě kameru, střežil úhel a velikost záběru a pak utáhl všechny kliky, aby mi švenkr (asistent kameramana) s kamerou nehýbal. Měl jsem rád statické záběry, kde se pohybují pouze herci a kamera se nehýbe. Pohyb kamery, vzácně používaný, má pak emocionální účin. Po odjezdu z natáčení jsem v autě už v duchu stříhal natočené, v noci beze spánku jsem domýšlel, co budu natáčet v příštích dnech. Byly to opravdu šťastné, i když ne bezstarostné chvíle." (NIRO)
  • Automobil, ktorý bol prispôsobený na pohyb po koľajniciach, ktorým na železničnú stanicu prišiel kolaborant Zedníček (Vlastimil Brodský), bola Tatra typu 15/52 z roku 1945. (Raccoon.city)
  • Natáčení probíhalo od konce února do konce dubna v roce 1966. (kapsomut)

Související novinky

Zemřel herec Josef Somr

Zemřel herec Josef Somr

16.10.2022

Česká kinematografie v neděli přišla o jedno z velkých hereckých jmen, ve věku osmaosmdesáti let totiž odešel známý český filmový a divadelní herec Josef Somr. Mnozí diváci si na něj vzpomenou jako… (více)

Zemřel herec Jiří Hálek

Zemřel herec Jiří Hálek

19.12.2020

Ve věku 90 let nás včera opustil český filmový, televizní a divadelní herec Jiří Hálek. Rodným jménem Hugo Frischmann vystudoval pražskou DAMU a ve filmu se poprvé objevil v roce 1948 v kraťasu… (více)

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama