Režie:
Jiří MenzelKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jiří ŠustHrají:
Václav Neckář, Josef Somr, Vlastimil Brodský, Vladimír Valenta, Alois Vachek, Ferdinand Krůta, Jitka Bendová, Jitka Zelenohorská, Naďa Urbánková (více)Obsahy(1)
První celovečerní film režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky vznikl v roce 1966 podle stejnojmenné novely Bohumila Hrabala. Po povídkovém filmu Perličky na dně a krátkých hraných snímcích Fádní odpoledne a Sběrné surovosti je i tento film dokladem nesmírné obliby, jíž se Bohumil Hrabal těšil mezi mladými umělci. Přepis útlé novely se vyznačuje na svou dobu originálním spojením nepatetického líčení okupačních let, jak se projevují na malém venkovském nádražíčku, a soukromých trablů jednotlivých hrdinů. Film ve své době vzbudil mimořádnou pozornost doma i v zahraničí, hlavně pro něžný i drsný humor, který prostupoval příběh o nelehkém dospívání mladého železničáře, i pro neobvyklý pohled na válečné dění. Snímek získal mnoho domácích i mezinárodních cen, mezi nimi i druhého Oscara pro naši kinematografii. Jako jediný zástupce naší kinematografie byl zařazen i mezi sto nejlepších filmů světa. Znovu budete mít možnost posoudit míru hereckého talentu Václava Neckáře, který v tomto filmu vytvořil svou první filmovou roli. Z dalších výborných hereckých výkonů připomeneme výpravčího Hubičku v interpretaci Josefa Somra, přednostu stanice v podání neherce Vladimíra Valenty, lidsky hřejivou paní přednostovou Libuše Havelkové a Vlastimila Brodského v roli kolaborantského rady. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (484)
Co ještě zbývá napsat o životním díle Jiřího Menzela, de facto symbolu Československé nové vlny a snad nejznámějším a nejuznávanějším tuzemském filmu ve světě? Snad jen, že je poměrně škoda, že se Jiří Menzel nepokusil někdy natočit dobrodružný film, kriminálku nebo thriller. Soudě podle závěrečných deseti minut, mohlo by jít o velkolepou luxusní záležitost. 100%. ()
JEDNODUCHO TRIUMF vtedajšieho Československa... OBCHOD NA KORZE z roku 1965 s podľa mňa najlepším slovenským hercom všetkých čias pánom JOZEFOM KRONEROM a paní Idou Kamińskou priniesol zaslúžene Oscar za najlepší zahraničný film Slovensku s režisérmi,ktorí sa narodili ešte v Rakúsko-Uhorsku,t.j Elmar Klos narodený v Brne a Ján Kádar narodený v Budapešti,tak nie je to čisto slovenská zásluha,ale rád by som,aby my Slováci sme mali aspoň, ako tak jedného zástupcu... Naši českí susedia sú na tom v podstate oveľa lepšie,po rozdelení sa získal KOLJA v roku 1997 to isté,čo Obchod na Korze a ešte dávno predtým práve snímok pána MENZELA OSTRO SLEDOVANÉ VLAKY,čo chcem naznačiť,že si vystačili samostatne s vynikajúcou predlohou pána BOHUMILA HRABALA s ústrednou dvojicou pán Václav Neckář a pán Josef Somr,ktorí sú takí excelentní ako spomínaná dvojica vyššie v podstate s tou istou témou,t.j druhá svetová vojna... Venujem sa filmu,o ktorom chcem napísať to,že je určite tým najdôležitejším,čo kedy vzniklo v českej kinematografii s pamätnými scénami,ktoré na tú dobu sú provokatívne,ale prikláňam sa na stranu tvorcov,ktorí sa snažia vypovedať viac podstatných udalostí,ktoré sa odohrajú v deji,ktorý nie je obyčajný... Dvojica je rozdielna, pracujúca na jednom pracovisku s problémami opačného pohlavia,kde musia riešiť ako sa s tým vysporiadať,čo preto urobiť,len otázka je,či obidvaja nájdu spoločnú reč? O české a slovenské snímky sa zaujímam strašne málo,ale ak sa naskytne možnosť vidieť práve takéto extrémne kvalitné,tak sa nemusím dva krát prehovárať.. ()
Sic je situace ohledně lehčích žen v okolí železničářského eléva Hrmy kromobyčejně příznivá, provést průnik na frontě zdá se věcí přetěžkou.. Panická topornost, sexuální frustrace a výbušné opojení v kontextu protektorátní deky. Když se zapískáním výpravčího znemožní polibek, ze stanice couvá auto-drezína či tetina Ježková ukazuje orgánům důkazy razítkové aféry, člověka napadne, jestli by při nejnižší rychlosti přetáčení obrazu z toho nebyla i docela dobrá němá groteska.. ()
Světově nejproslulejší filmová adaptace textu Bohumila Hrabala coby první ryze český držitel Oskara za neanglicky mluvený film, to jsou Ostře sledované vlaky režiséra Jiřího Menzela, komorní tragikomedie o civilním rozměru války. Menzelova těsná propojenost s osobou i dílem Bohumila Hrabala se odrážela nejenom v tom, že byli blízcí a dobří přátelé, ale především v tom, že Menzel jako jeden z mála byl schopen proniknout k podstatě Hrabalovského textu, uchopit ho a volně ho po svém interpretovat. Byla tak zachována jemná a tolik osobitá atmosféra Hrabalových knih, ale navíc vznikla i zcela nová kvalita umělecká a filmová. Jiří Menzel se v tomhle filmu asi nejvíce vzdálil původní poetice adaptované knihy, ana má vždy dvě roviny - rovinu jazykovou a rovinu strukturální. V Ostře sledovaných vlacích Menzel charakteristicky Hrabolovské téměř ,,automatické" volné asociativní plynutí textu vzácně nerespektuje a rozbijí monolit složitě strukturovaných předlouhých souvětí, postavy mluví spíše civilněji a jejich řeč není tolik příznaková (čestnou výjimku tvoří postava Vlastimila Brodského). Rovina strukturální je ovšem zachována více - charakteristické Hrabalovské ,,figurkaření", postavy vždy svým způsobem bizarní, výjimečné, mnohdy stojící na okraji společnosti... Nejinak je tomu i tady - mladý elév Miloš Hrma - psychicky dosti labilní introvert, notorický sukničkář výpravčí Hubička (příznačný nomen omen), podivínský pan přednosta, vášnivý chovatel holubů a pokrytec, který má ústa plné vysoké morálky, ovšem tělo lačnící po radostech chtíče, nacistickou ideologií pobláznění drážní inspektor... Potlačen je ovšem pábitelský rys, není tu žádná dominantní postava ztotožňující se s vypravěčem... To, co se ovšem podařilo Menzelovi především, je dostat do příběhu dramatický oblouk, film má spád a stojí na kontrastu dvou činů a protikladných charakterových rysů - zbabělosti Miloše v otázkách nesmělých ozvěn erotiky vrcholící v pokusu o sebevraždu a občansky příkladného hrdinství v závěru filmu, kdy se obě linie protnou ve finální katarzi - břity vjíždějící do kolejiště zápěstí, kteréžto samo nakonec ostrým řezem dynamitu přetne kolejiště poklidného a ospalého maloměstského nádraží... ()
Možná jsem na monitor civěl stejně blbě, jako civěl Neckář z monitoru na mě, ale zkrátka jsem nemohl pochopit, co na tomhle filmu strýček Oskar z Ameriky viděl tak zajímavého, nevšedního, když vlastně celý film je zcela všední. Až na ten nevšední mužský problém ostrý jak břitva. Většinou mají muži opačné problémy. Přemýšlet při "tom" o fotbale a kor o tom českém, zvadne i Robert Rosenberg... ()
Galerie (30)
Photo © Filmové studio Barrandov
![Ostře sledované vlaky - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/434/162434529_36b3b0.jpg)
Zajímavosti (73)
- Scéna, v níž jde Miloš Hrma (Václav Neckář) za paní přednostovou do sklepa, se natáčela dvakrát. (kapsomut)
- Režisér Jiří Menzel si ve filmu zahrál malou epizodní roli lékaře. (SeanBean)
- Inspektorská drezína TATRA Dm6-52-004 je zachována a k vidění je v muzeu Zastávka Zubrniště-Týniště. (sator)
Reklama