Nastala chyba při přehrávání videa.
  • politbyro
    odpad!

    Ti zlí komunisti byli ale hrozně oškliví na tu hodnou církev. Vždyť ta chce přece jenom to dobro, lásku, víru a žádné hmotné statky ji nezajímají. Nene, kdepak, tady jde o něco duchovně velkého a nikoli o ideovou přípravu k vrácení nakradeného majetku. A aby bylo jasno, tak já v Boha v rámci možností věřím, ale nehodlám se kvůli tomu stát členem na pokyn bučícího stáda.(25.3.2013)

  • sportovec
    ****

    Závěrečná slova hlavní postavy o skutečné podstatě a vlastním smyslu víry jakoby redukující boha na odlesk boží duše, který není než vírou v dobro, jsou srozumitelná i pro ateistu. Lidská mravnost je totiž jen jedna. Příběh, který ve své literární předloze byl zřejmě dějově i psychologicky zjitřenější a samozřejmě posunutý do času Demlova života, svou šťastnou aktualizací - posunem do posledních měsíců komunistického režimu - jen získal. Vše, co bylo v složitém a nesnadném Demlově životě skutečně životné a pozitivní, bylo soustředěno do hlavní postavy filmu, role, která patří k vrcholům Polívkovy početné filmografie. Stejně zdařile vyznělo i zachycení novodobé madony ztělesněné umírající matkou zčásti již vzrostlých dětí pohorské vesnice na východním okraji Jablonecka; i o výkonu Žilkové, její ztělesnitelky, lze říci, že byl jedinečný. Roprachtice-Albrechtice jsou také východiskem pro přesný, nezkreslený výraz předností i limitů pozdní normalizace; obraz, který možná nepřekračuje limity šedi, určitě zachovává rozmanitost té doby. Do zdánlivě všedního příběhu se v dobrém slova smysu podařilo "propašovat" věčné a všelidské, aniž se rozplynulo v mlžině povšechných dogmatickotezovitých frází. SVĚTLO tak víc než čestně obstojí nejen v českém měřítku - o tom nemůže být nejmenších pochyb - , ale i v mezinárodním; v tomto případě mám na mysli např. srovnatelné, zaměřením i směřováním SVĚTLU blízké dílo prominentního režiséra polského hraného filmu ŽIVOT ZA ŽIVOT / MAXMILIAN KOLBE. Silou výrazu a nepatetického enthusianismu se tato Michálkova práce zařadila k nesporným vrcholům české polistopadové kinematografie hraného filmu.(10.3.2009)

  • Pohrobek
    ****

    Něco úplně jiného než Demlova "předloha". Nejedná se však o přepis, nýbrž volnou interpretaci a své kvality film bezesporu má. Polívkův kněz nebojuje ani tak sám se sebou, jako s nepříznivým okolím a těžkými podmínkami pastýřského povolání ve společnosti, která o jeho církev ani poslání a touhu rozdat se příliš nestojí.(1.10.2004)

  • kobejn
    ***

    Zapomenuté světlo je film hezký, plný ušlechtilých hnutí a slov, jakž takž se mu daří ukázat konflikt faráře s komunistickou byrokracií i s vlastní bezmocností...přesto je to celé velmi ploché a klouže to jen po povrchu, místo silného dramatu, kterým mohl tento příběh být, je tak jen solidní televizní inscenací s načrtnutými tématy, která příliš diváka nevzruší, ale jen ho nechává při tom, aby chápavě pokyvoval hlavou a naslouchal odříkávaným "pravdám", jsou to ale jen slova a fráze, sice možná hezky vypadající, ale papírové. Skutečnou bolest, ani jiné silné emoce tento film nedokáže vzbudit. Tento výtvor bych celkově zhodnotil jako film pro střední školy, poučné, nenáročné, nezávadné. Co se týče hereckých výkonů, tak byl velmi chválen Polívka za roli faráře Holého. Po pravdě mám spíš dojem, že ocenili Lvem spíše fakt, že byl Polívka obsazen proti svému obyvklému klaunskému typu. Polívka se tu skutečně chová ukázněně, ale to ještě není zárukou skutečně silného hereckého výkonu, často sem měl pocit, že jen trpně odříkává předepsané ušlechtilé fráze a jeho ztvárnění kněze je takové hodně krotké, skutéčné vnitřní síly, jakou měl mít farář, mu Polívka nevtiskl. Polívka není velký dramatický herec, nehodí se pro tento typ rolí, nepůsobí v nich přirozeně. Žilková je sice přirozenější, živelnější, ale i její role je velmi mělká. Její postava sice ve filmu umírá, ale opět to není dost dramatické, ale takové opatrné, v podstatě nemá co hrát, celé to na mě působilo, jako by se "všichni" báli rozjet něco skutečně velkého a silného, místo toho je to jen taková opatrná, ukázněná inscenace, která se drží v mantinelech slušnosti, ale velké filmy se nikdy nedrží jen nějaké šablony a opatrného středu, naopak musí se vždy snažit z vyjetých kolejí vybočovat a něčím překvapit...zde běží vše "tak, jak se očekává".(26.5.2011)

  • salahadin
    *****

    Nádherný film. Jestli jste znali Bolka Polívku jako buranského Bohuša z Kurvahošigutntag, tak vám možná - stejně jako mně - spadla čelist. Protože on zahrál kněze dokonale, nebyla to černobílá postava, co věčně bublá jakási moudra (tak, jak to filmaři umí), ale skutečný člověk, který svou víru v Boha žil, snažil se pomáhat lidem a zachránit rozpadající se kostel. Stejně jako kostel působí v té komunistické blamáži plné krabicovitých betonových staveb jako zjevení, tenhle film je v české kinematografii podobný - poetický, citlivý a nutí k zamyšlení. Existuje Bůh? Může o tom rozhodnout nějaká...komise!? Nádherný film.(2.10.2008)

  • - Režisér hledal vhodný kostel na Šumavě, v Novohradských, Krušných a Orlických horách i v Krkonoších. Nakonec jej našel v Roprachticích, pouhých 15 km od jeho chalupy. (jenik71)

  • - Roli hraběte Kinského ztvárnil neherec, byl jím skutečný hrabě Antonín Kinský z Vchynic a Tetova. (Mijagi)

  • - Český lev 1996 za Zvuk (R.Hladík jr.), Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (B. Polívka), Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli (V. Žilková). (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace