Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Emotivní drama o devítileté dívce s problémovým chováním a tváří anděla natočila jako svůj debut německá režisérka Nora Fingscheidt. Strhující příběh dítěte, jehož matka nezvládá péči o něj a rady si nevědí ani sociální pracovníci, je dechberoucím svědectvím o neutišitelném vzteku i touze po lásce. V hlavní roli filmu ubíhajícím v tempu podobně intenzivním jako hrdinčiny emoce podává autentický výkon Helena Zengel. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (145)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jakožto člověk, kterému lezou děti na nervy, se asi neudržím a použiji zde pár (pro někoho) silných výrazů, takže pokud jste citlivé dušičky a máte rádi dětičky (jako v lásce rodičovské, ne té trestné a zvrácené, abychom si rozuměli), radši dál nečtěte. Zprvu musím pochválit, jak mistrně je to natočené. Když je Benni v klidu, je kamera v klidu. Když jí hrábne, střídají se za sebou záběry strašně rychle. Když řve, kamera je hektická. Fakt, tady po téhle stránce klobouk dolů. Zahrané je to skvěle a i když jsem nikdy nechápal všeobecné chválení dětských herců v uměleckých filmech, tady se musím přidat, protože kdybych někdy Helenu Zengel potkal, asi bych se jí obloukem vyhnul, aby se na mě náhodou nevrhla. Co tím chci říct, zahrála to skvěle. Každopádně skvěle zde hrají i všichni ostatní, tudíž i po téhle stránce Narušitel systému funguje. Příběh člověka zaujme a i když pár scén je podle mě delších než by mělo být, ani mě to nenudilo. Ani to není špatně vedené, ale má to dvě zásadní chyby. Tou první je hodně nedostatečné představení Benni po psychologické stránce. Já jsem ji a její jednání za celý film vůbec nepochopil, proč třeba řve na cizí lidi, proč každého hnedka začne mlátit, proč pořád řve... Takhle se chovala jako fakan, který prostě když nedostane všechno co chce, začne řvát a rozbije půlku věcí, co okolo ní je (a když už není co, vychčije se na podlahu). Takhle si prostě zaslouží leda tak přes držku a být to moje dítě, neudržím se a klidně jí něčím tu držku rozflákám na kaši. Sama se ale ovládat vůbec nedokáže a i když se jí někteří snaží pomoct, nic si z toho nevezme. Pravdu měl ten chlap, když jí řekl (není to přesně, ale v tom smyslu): Tím, že pořád utíkáš, se propadáš do stále větších sraček. Benni si z toho ale vůbec nic nevzala a já nechápu proč. Ten film mi to neřekl a ani trochu nenaznačil. Čímž volně přecházím k tomu druhému problému - o tom, co se té holce dělo v minulosti, se nic nedozvíme. Ano, zjistíme, že jí někdo z rodiny mačkal použité pleny k obličeji (Zpočátku to vypadá na biologického otce - o kterém btw nic nevíme - ale pak se prokecne, že ji máma nemá ráda. Asi to řekla kvůli tomu, že si ji nechce vzít domů, ale... jak to teda bylo?), proto řve vždycky, když jí někdo sáhne na obličej, ale víc se nedozvíme. A to je právě špatně, protože právě tady je možná zakopaný pes, možná tady se skrývá ten důvod, proč se ta holka chová tak, jak se chová. Třeba byla biologickým otcem brutálně týraná, ale ne, to se nedozvíme, ať si to divák domyslí sám. Ano, má nějaké noční můry, občas se v noci pochčije, ale proč? Diváku, domysli si. Jenže s takovým přístupem po mě režisérka nemůže prostě chtít, abych k Benni měl nějaké sympatie. Navíc mě celou dobu přišla jako antihrdinka, potrat (nebo malá holka, jak chcete), který se asi neměl narodit, ale prostě se tak stalo a teď těžko říct, co s ní, jelikož ji jako dítě zabít nemůžou. Tak to z filmu vyznělo a tady jsou právě znát následky nepředstavené Bennini minulosti. Takhle si můžu myslet, že je to antikrist, i když třeba není a skutečně je zdeptaná z dětství. Ale to se nedozvíme, jak to bylo. Pak i ten konec je poněkud divný a bylo by podle mě lepší to zakončit tím, loučením na letišti. Ten její další útěk s nadšeným výrazem na tváři a následným skokem z... střechy? by jenom potvrzoval moji teorii, že ta holka je čiré zlo, které doslova žije z týrání lidí okolo ní. No jo, jenže pak by to nebylo drama, ale hodně divný horor. I když je ten film jinak dost povedený, tyhle dvě obrovské chyby ho dost shazují dolů a tak je z Narušitele systému skvěle natočená,podmanivá, psychicky náročná a uřvaná záležitost, která právě na psychice hlavní postavy strašně pokulhává. Stejně mě víc zajímaly životy vedlejších postav, než Benni, té jsem upřímně přál, no... domyslete si sami. A přitom bych té holce mohl částečně rozumět, já se taky občas chovám jak vůl. Ale já si to na rozdíl od ní dříve či později uvědomím... Btw, taky musím v hodnocení zohlednit to, že je to debut, ale pokud příště Fingscheidt zamaká na scénáři, mohla by natočit skvělý film. Tak snad se poučí a nezblbne z toho, že její debut byl většinou přijat hodně pozitivně. Slabé 4* () (méně) (více)

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Na svůj hlas má zbrojní pas.“ Helena Zengel excelovala. Roli nezvladatelné zvládla na jedničku a být to na mně, tak jí Zlatý medvěd v zubech přinese Oskara. O to víc zamrzí, jaká manipulativní inkluzivní sračka se z filmu vyklubala. Naštěstí to vyvážily humorné komentáře těch, kteří tomu napálili 5 hvězd, ale současně píší, že holčička „byla na pěst“, tedy jim zcela uniklo humanistické poselství: „Nefackovat! Zahrnovat láskou a vono to s ní pude.“ Což o to, zahrnování láskou zní líp než zahrnování psychofarmaky, ale... Kam se, doprdelepráce, poděla vaše empatie... s jejími oběťmi?! Jaké jí měl Micha stanovit hranice? „Maximálně jedno zmlácené dítě denně, když do krve zmlátíš dvě, tři, tak večer půjdeš spinkat bez objímání?“ I dobroserská inkluze musí mít nějaké hranice aneb SVOBODA mojí, po LÁSCE toužící pěstičky končí u cizího nosu! Společenská pravidla nejsou „absurdní“ (© JitkaCardova) a dávat chudáky děti (imho taky zasluhující lásku a pocit bezpečí!) do jedné třídy s psychicky narušenou, agresivní, nezvladatelnou a naprosto nevypočitatelnou fretkou, je možná velice humánní vůči té pacientce, ale čiré zlo a velké bezpráví vůči jejím obětem. EMPATICKÉ OKÉNKO: [][] Co na to moje máma, moudrá a láskyplná žena? ♥ „Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění.“ ♥ „Tak dlouho se se džbánem chodí pro vodu, až... “ ♥ „Kdo chce kam, pomozme mu tam.[][] A závěrem tip pro sluníčkářské rodiče. Adoptujte si nějakou psychicky narušenou agresivní holku, je to ideální au pair. Hlavně k miminku. Zejména pokud rádi experimentujete, ale už vám došly tarantule a krysy se vzteklinou. ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, jestli mě víc překvapila Nora Fingsheidt v roli režisérky, nebo Helena Zengel v hlavní roli ukřičené dívky, které jsem měl sto chutí několikrát při sledování filmu dát jednu pěstí. Virtuálně, samozřejmě, děti nebiju a moc dobře vím, že bez toho by to bylo celkem o ničem. Celkem depresivní a neradostné, ale jednou za čas, nic proti. Uvidíme, kam se obě výše uvedené dámy posunou, zatím je to poctivá plichta. Moje maličkost je bude bedlivě sledovat. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Takový další a asi poslední letošní KVIFF rest. Filmová událost od německých sousedů, kteří by se k nám asi jen tak nedostalo. Zde máme příběh, kde sledujeme neúplně klasickou situaci s neúplně klasickým příběhem obecně. Máme zde něco nového a dost uřvaného. Což je věc, která by nejednomu člověku včetně mě vadila. Zde jde ale o dost specifický filmový případ něčeho skvělého, co se jen tak neobjeví. Nádherná souhra sociálních vztahů mezi postavami, které mají svůj silný charakter. Dokáží vás potěšit, šokovat, rozbrečet, na co si jenom vzpomenete. Autentický a přirozený Albrecht Schuch. Dokonalá Helena Zengel. Jednoduchá a skvělá hudba. Mohli bychom pokračovat. Prostě nádhera. Film, kde si člověk nedokáže představit konec. Musí to jet prostě dál. ()

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Hutné drama o desetileté holce s agresivními záchvaty vzteku, které se její vlastní matka bojí, a sociální zařízení si ji předávají jako Černého Petra. S přehledem nejukřičenější snímek roku, jenž obstojí i jako celovečerní reklama na antikoncepci, se skvělými herci a empatickým náhledem do starostí sociálních pracovníků, jejichž pocit bezvýchodnosti, ohrožení a neustálého teroru se zdařile přenáší i na diváky. Film exceluje v budování obav z dalšího hrdinčina záchvatu a nabízí řadu překvapivě mrazivých scén, ve své druhé polovině se však příliš dlouho motá v kruhu, mírně bezradný to trápení nějak uspokojivě ukončit. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (3)

  • Titul filmu je neoficiálním označením pro děti, které z nějakého důvodu nejsou zařaditelné do žádné existující sociální struktury. (ČSFD)
  • Celosvětová premiéra proběhla 8. února 2019 na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (ČSFD)
  • Zástupcovia Nemecka zvolili snímku ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na 92. ročník Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2020. (MikaelSVK)

Související novinky

McQuarrie a Sandra Bullock na Netflixu

McQuarrie a Sandra Bullock na Netflixu

05.11.2019

Režisér posledních Mission: Impossible Christopher McQuarrie a herečka Sandra Bullock (Bird Box) teď spojí síly, aby natočili nové drama pro Netflix. Zatím nepojmenovaný snímek bude vyprávět o životě… (více)

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

25.09.2019

Zlatý medvěd a oba držitelé hereckých cen z letošního Berlinale, cena za režii a cena poroty z Cannes a mnoho dalšího představí 6. ročník přehlídky Be2Can. Letos se koná od 2. do 8. října v pražských… (více)

Reklama

Reklama