poster

Hosté Večeře Páně

  • Švédsko

    Nattvardsgästerna

  • anglický

    Winter Light

Drama

Švédsko, 1963, 81 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Producenti:

Allan Ekelund

Scénografie:

P.A. Lundgren

Kostýmy:

Mago
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Festival lidských slabin a slabostí, anatomie individuálních bezmocí, svátek tragicky nešťastných lidských třtin. Zhruba tak lze označit toto silné Bergmanovo dílo, jeden z mnoha šperků až nekonečného řetězce jeho stabilně skvělé tvorby. Je těžké říci, natož odhadnout, nakolik se tu podepisuje deprese dlouhých nocí švédského severu nebo naopak tíseň jejich lét, nakolik naopak pro nás nepředstavitelná řídkost osídlení švédského venkova. Děj se důvtipně, až nenásilně prolíná s filozofickou reflexí (jinak nelze např. vyložit útěchu, kterou farář poskytne námořníkovi, o němž ví, že uvažuje o dobrovolném ukončení života). Upoutala mne i až neuvěřitelná proměna krásné Ingrid Thulinové do zoufalého staropanenství se propadající vesnické učitelky. O odvrácených stránkách skandinávského hodnotového světa i jeho životního stylu a jejich základech a východiscích vypovídá film snad vše. Jeho zažívání nekončí v žádném případě prvním či druhým zhlédnutím. To je jeden z největších možných komplimentů, který lze i v tomto případě dnes již zesnulému Skandinávci udělit.(14.2.2010)

  • Hejtmy
    **

    {404/1001} Už úvodní asi patnáctiminutová scéna svatého přijímání mi napověděla, že tento Bergmanův film nebude pro mě. A skutečně nebyl. Několik veledlouhých scén buď beze slov (po nalezení těla), nebo se slovy bez významu (čtení dopisu) se vystřídalo s pár poměrně zajímavými dialogy. Jako celek na mě film nijak nezapůsobil, na rozdíl od jiných Bergmanových filmů. Nejspíše to bude tím, že náboženství a obecně víra v cokoliv nejsou témata, která by dokázala přilákat mou pozornost. 35 %(17.9.2015)

  • Mariin
    ***

    Filmové umění to je vysoké (kamera, herci - zvláště Ingrid Thulinová), ale Bergman, který sám ztratil víru, si libuje v ukazování beznaděje až příliš. Jakoby se stal apoštolem zmaru. Všechny ty jeho filmy jsou beznadějné a v podstatě depresivní. Navíc mi ani nepřipadá, že by film sděloval nějaké originální myšlenky. Bergmana jednou viděti, atraktivní a zajímavé - avšak se zálibou a opakovaně se dívati: -pro mne naprosto nepochopitelné. A ještě si neodpustím poznámku, že luterská mše, která je tu poměrně detailně ukázána, působí v úseku přijímání "katoličtějším" dojmem než ta nová, pokoncilní (NOM).(21.1.2010)

  • Ajantis
    *****

    Na jedné přednášce jsem vyslechl, že vztah severských národů k Bohu byl po dlouhou dobu významně ovlivněn velkým chladem v kostelích. Krajina tohoto filmu je chladem prostoupena a jediným zdrojem tepla, dávajícím pocítit přítomnost Boha ve světě, je láska. Hosté večeře Páně náležejí do významově a symbolicky průzračnější části Bergmanovy tvorby, odehrávají se v několika málo precizně vystavěných a nasnímaných scénách, prodchnutých chladem a tichem, v nichž lidský hlas zazní jen občas, avšak s o to větší výmluvností a působivostí.(24.8.2014)

  • Elyssea
    ***

    Bergmanova dramata na mě mají ten zcela záhadný účinek, že mě ve své strohosti nechávají zcela chladnou. Nevyvolávají otázky, chuť k diskuzi či výrazné emoce. S čestnou výjimkou Tváře prostě jsou. Pomalu plynou jako cesta vlakem. Paradoxně nejvíc dojmů mám z komedií, které Ingmar točil jen z toho důvodu, aby si pak zaplatil tvorbu náročnějších kusů. Tudíž Hosté Večeře Páně vstupovali do mého zorného pole už trochu diskvalifikováni. Na jednu stranu ráda vidím Björnstranda (báječný chameleon, třeba ve srovnání s Úsměvy letní noci), Sydowa (být mlád dneska, tak je považován za stejný symbol jako Cumberbatch) i Thulinovou (moje nejoblíbenější Bergmanovská žena), ale co je to platné, když celé tohle pastorovo pozdní odpoledne nevzbuzuje žádné pochyby. A nebylo to celé o nich?(10.12.2013)

  • - Značné množství scén muselo být kvůli technickým problémům se zvukem natočeno znovu. (Kulmon)

  • - Tehdejší Bergmanova žena svému manželu o filmu řekla, že to je mistrovské dílo, ale trochu pochmurné. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace