poster

Úsměvy letní noci

  • Švédsko

    Sommarnattens leende

  • anglický

    Smiles of a Summer Night

  • Slovensko

    Úsmevy letnej noci

Komedie / Romantický / Drama

Švédsko, 1955, 108 min

  • eraserhead666
    ***

    Má to několik velmi zajímavých scén, brilatních dialogů, výborně napsaných a ještě lépe zahraných postav (služka, herečka), ale polsepované do jednoho celku z toho pořád vychází jen příjemná, lehká a úsměvná komedie. Není to špatné, ale není to také nic výjimečného. Kromě jedné věci, samozřejmě, a tou je naprosto dokonalá Eva Dahlbeck.(7.7.2012)

  • troufalka
    *****

    Když jsem se jedné letní noci usmívala nad jednou z mála Bergmanových komedií, litovala jsem, že jich nenatočil podstatně víc. Dokázal nejen mistrně vystavět příběh, ale i každou jednotlivou scénu, kamera klouže s úžasnou elegancí, každý záběr je dokonale promyšlený a nasvícený. Fotky z filmů by mohly bez úprav sloužit jako obrazy, plnohodnotné ozdoby našich domovů. Rozehrává příběh jednotlivých postav, které jsou velmi dobře zvolené i zahrané. Bergman zvládá skvěle psychologii postav, komičnost je postavena na vkusné stylizaci, skvěle napsaných dialozích, kde nepadne zbytečné slovo, z tváří vyčteme nevyřčené, často výmluvnější než sama slova. Letní noc je zadána ženám, ovládají celou scénu i své mužské protějšky. Vidíme všem do karet, což umožňuje soucítění s každým jedincem tohoto milého lidského propletence. Pokud by někdo nevěděl, se kterým Bergmanovým filmem začít, zde je vhodný adept!(27.8.2015)

  • GilEstel
    ****

    Jeden ze střípků Bergmanova cyklu letních komedií, kam můžeme řadit i LEKCE V LÁSCE, LÉTO S MONIKOU, ČEKAJÍCÍ ŽENY. Děj filmu je vystavěn na tradičním kontrastu mužského a ženského světa. Zároveň se úspěšně vyhýbá sociální kritice a satiře, pro kterou je zde prostor. Tradiční přístup romantických komedií založený na mezilidském citu a poblouznění láskou je zde pouze zdánlivý. Též chybí čistě záporné postavy. Filosofický základ je vystavěn na hledání existenciální podstaty v subjektivním světě, což připomíná Antonioniho dramata. Existenciální určení člověka je i u Bergmana častým leitmotivem. V tomto filmu se režisér jednoznačně kloní na stranu spontánního života a citu, naproti vypočítavému rozumu. Zároveň ukazuje, že tyto nemusí být nutně v protikladu. Nechává prožívat momentální štěstí a dává mu zdání věčného vítězství. Připouští možnost vzniku světa, ve kterém nikdo netrpí. Tímto přístupem dává Bergman filmu růžovou nálepku. Erotická rovina je bagatelizována, příp. ironizována a odsunuta na druhou kolej. Ve výsledku tak hrají ženy v příběhu dominantní roli. Naopak muži, kteří si ve filmu jsou svou dominantní rolí jisti, jsou zde nenápadně parodováni. Historické pozadí, ve kterém se příběh odehrává, nechává dobovým bontonem vykrystalizovat projevy citu a lásky v té nejčistší podobě, což nechává tušit Bergmanovu nostalgickou fascinaci dobami minulými. 75%(17.10.2011)

  • Sarkastic
    ****

    Kdyby mi před tímto filmem někdo tvrdil, že Bergman mimo jiné natočil kvalitní komedii, podezříval bych ho z ironie. Teď už však vím, že to režisér opravdu zvládl! Sice mi chvíli trvalo, než jsem se na humor Úsměvů dokázal plně naladit, ale pak jsem si ho užíval a opravdu se bavil. Není to komedie postavená na hláškách (utkvěla mi v paměti jenom jedna jediná), staví na spoustě groteskních a komických situacích (kterým nechybí nadhled), z nichž vás některé upřímně rozesmějí, u jiných se alespoň musíte usmívat. Člověka baví i postavy, nejvíc se mi asi do paměti vryla služebná Petra v podání Harriet Andersson, která svým sex-appealem, živelností a komediálním umem čněla nad ostatní, a to hrála vedlejší roli. Intriky a pletichy, jako nutné pozadí, mě bavily, ale jen do té doby, než začalo „kouzlení“, pak nějak humor začal postupně upadat (s čestnou výjimkou „ruské rulety“) a pousmál jsem se až nad závěrečnou hláškou. Každopádně hodnotím silnými 4*, milé překvapení. „Ale blázni si zajdou do kuchyně na kafe.“(6.11.2013)

  • Cimr
    ****

    Když točí komedii Bergman, samozřejmě nespadnete smíchy pod stůl; to se snad ani od nejdepresivnějšího režiséra 20. století nedá čekat. Co tedy od Úsměvů letní noci naopak čekat můžete? Především skvělý happy end, který vám tvář roztáhne do širokého úsměvu, dodá naději (jaký nezvyk u I.B.!) a dá vzpomenout na krásné promilované letní chvíle. Zpočátku (tj. asi první hodinu) jsem si říkal, že tentokrát jsem se s Ingmarem opravdu minul, protože tyhle laskavé kostýmní komédie, kde lidi očekávají mdloby s rukou na čele, opravdu nejsou mým šálkem čaje. Přestože jsem cítil satirické podtóny, musím přiznat, že příběh mě nejdřív nijak zvlášť nezajímal. Nicméně pokud to máte stejně, opravdu radím dokoukat film do konce, protože jakmile se všichni hosté potkají společně na honosném sídle a film směřuje do finiše, je to prostě kouzelné...(26.3.2013)

  • - Film byl nominován na Zlatou Palmu v roce 1956. (panKubík)

  • - Ingmar Bergman v době vzniku tohoto filmu uvažoval o sebevraždě. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Ingmar Bergman natočil tuto komedii i proto, aby mohl financovat své další filmy. Pokud by snímek u diváků podobně jako některé předchozí režisérovy filmy neměly dostatečnou návštěvnost, Bergman by měl s financováním svých dalších projektů vážné problémy. (Zdroj: ČSFD.cz)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace