Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
To není film, ale v podstatě hraný dokument. Absenci děje nahrazuje perfekcionistická snaha o vystižení ducha doby - zaujaly mě například fantastické kostýmy, kamera a výprava, jakož i vynikající hudba Alexandra Desplata. Podoba Scarlett Johansson v roli uťáplé služtičky s dívkou na Vermeerově obrazu je fascinující, stejně jako sledování vzniku tohoto ikonického plátna (kterému však mohlo být ve filmu dle mého soudu věnováno více prostoru). Colin Firth v děsivé paruce mě nijak nenadchnul, totéž bych řek o ostatních hercích, kteří tam stejně ani neměli v podstatě co hrát. "Dívka se perlou" je nudnou, leč devótní oslavou Vermeera, a tento spíše televizní snímek bych doporučil především fandům výtvarného umění. ()
Jen málokdy se vám naskytne příležitost vidět vizuálně tak silný film, ve kterém není jediný dialog zbytečný, ale vlastně by tu nebylo potřeba žádných dialogů, protože všechno je skvěle vyjádřeno jednotlivými obrazy. Již tak perfektní atmosféru, která na vás dýchne z plátna a vy jako byste se přenesli do 17. století, výborně podtrhuje hudba Alexandre Desplata. O hereckém výkonu hlavní představitelky S. Johansson je snad úplně zbytečné mluvit, neboť kvalitní herectví se u ní stává samozřejmostí. Nemohu jinak než za pět :) ()
Pokud toužíte vidět zase jednou výtvarnou lahůdku, a film Vám, jako mě, v kinech unikl či jste jeho vznik vůbec nezaznamenali, pak rozhodně doporučuji .Mistrná kamera snímku ve vás vyvolá pocit, že si, z bezprostřední blízkosti, prohlížíte malířovy obrazy. Film není nijak nabitý dějem, ale o to tvůrcům snímku nešlo. Ve filmu jde především o atmosféru malířova světa. Film je tedy sérií obrazů, kde se jednotlivé záběry výtvarným laděním zcela přizpůsobují barevnosti a legendárnímu světlu Vermeerových obrazů, takže jakoby tyto skvosty světového uměleckého pokladu před vámi na plátně přímo ožily. Pro záměrně pomalý rytmus filmu máte navíc možnost si tyto obrazy přímo vychutnat. Tedy žádný divoký střih krátkých záběrů zde nenajdete. Film Dívka s perlou byl nominován v roce 2003 na tři Oskary, a to za kameru, kostýmy a výpravu. Nevím proč film nakonec nedosáhl ani na jedno ocenění. Zřejmě byla toho roku příliš velká konkurence. ()
Výjimečně film, kterému by oproti většině trocha narace prospěla. Režisér totiž na plátno není schopen přenést niterní pohnutky hlavní postavy oproti knize a Scarlett Johansson sice hraje skvěle, ale dost často působí "prázdné." 60% ()
Příběh jednoho obrazu. Loudavý, skromný, leč nesmírně působivý. Talentovaný pan Vermeer měl doma asi slušnej Saigon. Hysterická manželka, železná tchýně, rozmazlení fakani a slizký mecenáš. A mezi těmito mlýnskými kameny mistr a jeho bledá múza. […] Webber si skvostně pohrál s vizuálem a díky jeho citlivé režii s důrazem na detail, dokonalé kameře a vnímavým hercům vypadá výsledek, jakoby do něj kus sebe otiskli sami barokní velikáni. Už jen ta úvodní scéna krájení zeleniny. A navrch cizelovaný, tak trochu po „elfmanovsku“ poskládaný Desplatův soundtrack. Krása. Jako bych stál v galerii a zároveň vnímal pach delftského tržiště i každý sluneční paprsek dopadající skrze umyté okno na plátna v Janově ateliéru. Tam jistě vznikly hezčí kousky, žádný ale nemá tak zajímavě pohnutou historii jako „Operlená děvčica“. 80% ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Film je vyprávěný především pomocí obrazů, dialogů je poměrně málo. Což se představiteli Johannese Vermeera Colinu Firthovi zamlouvalo: "Nemluvit je dobré. Myslím, že vám to dává příležitost lépe vyjádřit, co se ve vás opravdu děje. Když musíte pracovat se slovy, která vymyslel někdo jiý, musíte se usilovně snažit, aby působila, jako že jsou vaše. Dobře napsané dialogy můžou látce hodně pomoct, ale když nejsou dobré, stávají se obrovskými překážkami. Bylo zajímavé, že dokud mi všichni nezačali říkat, jak málo se v Dívce s perlou mluví, vůbec jsem si toho nevšiml. (...) Kdykoli jsme měli příležitost, ještě jsme dialogy vyhazovali. Lidé si myslí, že je to skoro němý film. Já si myslím, že je ještě trochu moc užvaněný." (NIRO)
- Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
- Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)
Reklama