Hercule Poirot - Season 8 (2001) (série)
Režie:
Tom CleggScénář:
Clive ExtonKamera:
Kevin RowleyHudba:
Christopher GunningObsahy(1)
Přijel sem objevovat dávno mrtvé světy. A čekalo jej tu setkání se současným zločinem. Je jen málo míst na světě, kde by se Hercule Poirot cítil hůř. Neuvěřitelné nepohodlí, domy bez elektřiny, ubíjející horko, obtížný hmyz, a hlavně všudypřítomný písek, který se člověku dostane i pod nátělník – ne, to opravdu není nic pro toho úzkostlivě pečlivého, čistotného a puntičkářského mužíčka. Ještě štěstí, že – když už jej náhoda zavála až do daleké Mezopotámie – tu potkal alespoň svého dávného přítele Hastingse, a že spolu s ním má možnost objevovat pro sebe dosud zcela neznámý svět. Svět vykopávek. Ostatně něco mají archeologové s Poirotem společného: i oni stejně jako on oživují minulost, hledají mezi smetím stopy dávných skutků a lidí. Lidí, kteří jsou už v tuto chvíli mrtvi. Ani Poirot ovšem při své první návštěvě archeologického naleziště netuší, jak brzy a jak tragicky se oba tyto jejich světy propojí. (Česká televize)
(více)Recenze (76)
Změna Poirotovi sice rozhodně svědčí, ale znova jsem si při sledování tohoto dílu uvědomil, jak moc mi vadí rozuzlení těchto detektivek. Je jasné, že detektiv zvažuje všechny možnosti, ale proč musí u všech všudy vždycky všem sáhodlouze vypravovat, že jsou také podezřelí a proč? Samozřejmě to znamená dramatizaci děje a oddalování odhalení pachatele, ovšem protože takhle končí valná většina "Poirotů", je tohle schéma už dosti nudné. Nezlobil bych se na milé televizní adaptátory, kdyby jej sem tam nějak vynalézavě obměnili a to i za cenu odchýlení se od předlohy. Tyhle "vysvětlovačky" totiž možná dobře fungují v knize, ale ne na obrazovce při sledování šedesátého dílu... Celkový dojem: 75% ()
Jeden z mých nejoblíbenějších Poirotů. Když jsem tento díl poprvé viděl jako malý, tak jsem byl při závěrečným odhalením Poirota tak napnutý a jenom jsem žasnul. Geniální předloha, geniální zpracování, napínavé, překvapivé, kvalitní scény s maskou a z toho vyplývající netradiční způsob vraždy, povedená také úsměvná scéna s hmyzem. A opět platí pravidlo, že na vše se dá přijít logicky a zároveň je pachatelem jedna z nejnepravděpodobnějších postav. :) ()
V dalším příběhu dochází ke změně prostředí, ve kterém se Poirot pohybuje, nikoliv však ztrátu jeho šarmu, která je pro celý seriál typická. Tím čím je pro filmového Švejka Rudolf Hrušínský, je pro Poirota nesporně David Suchet. Každý kdo má rád prostředí klasické společnosti s vytříbeným chováním si příjde na své i v tomto příběhu, i když samotné rozuzlení je v tomto příběhu ještě méně uvěřitelné než v jiných, nic to nemění na faktu, že film si zaslouží nejvyšší ocenění. ()
Diel zasadený do iného prostredia nám predvádza výborne a zručne natočeného Poirota s miestami až mrazivou atmosférou a s veľmi vkusne využitým potencionálom archeologického prostredia. Tom Clegg tu zvládol réžiu s veľkým gráciou a Clive Exton už klasicky dokázal, že scenár mu vôbec nie ej cudzí. Suchet a Fraser excelujú! Bravo! 90% ()
Vražda v Mezopotámii je skvělá románová předloha s originální vraždou psaná v ich-formě (nezvykle je vypravěčem někdo jiný než Hastings, sestra Leatheranová). Filmové zpracování má tradiční podobu poirotovských příběhů s kapitánem (tady vlastně zbytečným), která táhne hlavně silný příběh a exotické prostředí, ale vadí zbytečně dodaná linie k Mercadovi. ()
Galerie (7)
Photo © Carnival Films
Zajímavosti (1)
- Pro Davida Sucheta bylo natáčení filmu dosud nejtěžším filmováním Poirota, jakého kdy zažil. Díky tehdejší politické situaci se namísto v Iráku, dřívější Mezopotámii, natáčelo ve vnitrozemí Tuniska. Exteriéry byly filmovány v římských historických sídlech, kde panovala nesnesitelná vedra a bez přestání zuřila písečná bouře. Zatímco ostatní postupně chytali hnědošedou barvu, on musel vypadat stále svěží, elegantní a bez jediné kapky potu. Asistenti se starali mimo jiné i o to, aby například jeho kalhoty nebyly zaprášené a jeho lakýrky se stále leskly. Pro toto natáčení měl vytvořený speciální oblek, který byl vybaven v zadní části kapsami vyplněnými umělým ledem. Jeho obvyklé vycpávky, jež navozovaly dojem korpulentnějšího vzhledu a jakéhosi hrbu a které sahaly od zadní části krku až k nohám, se staly v tomto případě snesitelnějšími. (avonetka)
Reklama