Režie:
Paul GreengrassKamera:
Dariusz WolskiHudba:
James Newton HowardHrají:
Tom Hanks, Helena Zengel, Neil Sandilands, Chukwudi Iwuji, Thomas Francis Murphy, Fred Hechinger, Michael Angelo Covino, Ray McKinnon, Mare Winningham (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Veterán z americké občanské války, který jezdí po celé zemi a přináší lidem zprávy ze světa, se vydá na nebezpečnou cestu přes Texas, aby osiřelé dívce našel nový domov. (Netflix)
Videa (5)
Recenze (235)
Natočené to bolo výborne, to sa musí nechať. Problémom bol hlavne Tom Hanks, ktorého filmové postavy už pomaly začínajú nudiť. Vždy ide o ultra altruistického pánka, sršiaceho dobrácky pohľad na všetky strany a blahosklonne čeliaceho aj najmenšiemu zlu. Neochvejného ochrancu slabých, starých, detí, žien a všetkých ublížených. Vždy neohrozene na strane dobra a neobmedzenej lásky. Tomu zodpovedá aj obsahová stránka, ktorá divákovi vlastne nič nepovie. Je to len o Hanksovi a jeho moralizovaní. A samozrejme, všetko vždy vyrieši a stane sa dobráckym polobohom medzi ostatnými, pričom samozrejme ide o skromnosť samu o sebe. Akoby sa nič nestalo, veď to je povinnosťou každého. Veľmi slabý priemer. 50/100 ()
Poklidná westernová road-movie bez výraznější dramatické zápletky, ale s humanistickým srdíčkem. Prostě Hanks. Jejím cílem je ukázat zase trochu jiné kouty a postavy amerického westernového období, jeho zákonitosti a strasti. Realističtějším způsobem než Costnerův The Postman :-) Jen Greengrasse v ní moc není cítit. Režíroval ji skutečně on? Návrat Jamese N. Howarda do žánru příjemný - i když kvůli minimalistickému pojetí filmu si ho naplno užijeme až počas závěrečných titulků. ()
Pár let po občanské válce projíždí Texasem kapitán Kidd a čte lidem zprávy. Jednoho dne ale narazí na malou dívku, kterou kdysi unesli indiáni a on se rozhodne vrátit ji k jejím příbuzným. Cesta to ale jednoduchá nebude. Komorní western spoléhá na skvělou kameru, hudbu i výborného Toma Hankse v hlavní roli a nebojí se pomalejšího tempa, bohužel ale vypráví příběh, který je zoufale průhledný a nepříliš objevný. A nakonec i trošku nudný. ()
Tak tenhle neotřelý western určitě nese inovativní zápletku. Hanksovi ta role zprávaře bezvadně sedla, všechno jsem věřil, takřka bez síly krásně odehrané řemeslo. Mala Johana skvěle předvedla zmatení mysli indiánskou výchovou, následnou převýchovou od Hankse, celý její těžký úděl vyvraždění původní rodiny, ujmutí indiánů, celá ta krvavá vřava divokého západu v jejím kratičkém životě byla vepsána do její tváře. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (8)
- Není to poprvé, co Tom Hanks ztvárnil kovboje. Ve franšíze Toy Story: Příběh hraček namluvil Šerifa Woodyho. (SONY_)
- Helena Zengel (Johanna) dabovala samu sebe v italské, německé, španělské a francouzské jazykové verzi. Konkrétně místa, kde hovoří anglicky. (Jirka_Šč)
- Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte Nové Mexiko. (MikaelSVK)
Režisér Paul Greengrass patří mezi nejvýraznější filmaře Hollywoodu, Tom Hanks zase nadále mezi nejlepší herce Hollywoodu. Když se tyhle dva v roce 2013 spojili, stálo to jednoduše za to. Jejich Kapitán Phillips byl byla adrenalinová thrillerová jízda u které nutně nevadilo, že jsou karty předem rozdány a Greengrassovi se veškerou tu atmosféru přesto podařilo prodat. Hanks zde navíc klasicky předvedl silný výkon a tahle dvojice si očividně sedla. Platí to i díky faktu, že jsme se dočkali jejich druhé spolupráce s názvem News of the World. Po letech dabování kovboje Woodyho v sérii Toy Story se tak Tom Hanks definitivně přesunul na Divoký západ a zahrál si hlavní roli ve stejnojmenné adaptaci knihy Paulette Jilesové. Greengrassova novinka je poté v rámci jeho kariéry něco zcela nového a natočil film, který na rozdíl od Bourneova mýtu, Letu číslo 93, Bourneova ultimáta, Kapitána Phillipse a Jasona Bournea sází na trochu pomalejší tempo a v rámci své kariéry neobvykle nevsadil na kameru z ruky, kterou tolik vynikli právě jeho Bourneové nebo Let číslo 93. Dává to ale v tomto ohledu smysl, protože kameramanem filmu se stal Dariusz Wolski a jeho obrazová kompozice a hrátky s vizuálem (kterými například tolik vynikli původní tři díly ze série Piráti z Karibiku) jsou i nadále jednoduše masáží pro oči. Nový Greengrass je tak vizuálně strhující a i přesto, že absencí ruční efektivní práce s kamerou víceméně přichází Greengrass ve svém novém filmu o to co ho dělalo v rámci Holywoodu tak specifickým a jeho filmy to dělalo tolik stylové, díky té jednoduše překrásné vizuální stránce se to dá naprosto jednoduše odpustit. A o to více zamrzí, že kvůli době COVIDOVÉ nebude mít mnoho diváků tenhle film vidět na velkém plátně. Většinu času je totiž zcela očividné, že nový Greengrass vznikl cíleně pro kina. a mohl v nich působit ještě skvostněji. James Newton Howard složil jeden ze svých nejlepších soundtracků v uplynulých 10 let. Nejenom, že dokonale sedí k atmosféře Divokého západu, zároveň ale v divákovi probouzí ty adekvátní emoce, které by v něm zrovna měli probíhat a společně se soundtrackem k Duši a Tenetu patří soundtrack tohoto filmu do TOP 3 nejlepších soundtracků uplynulého roku. Nový Greengrass nepostrádá akční pasáže, při kterých má Hanks šanci ukázat, že nehraje typický typ role ´´hodného strejdy´´, jinak jde ale skutečně o pomalu plynoucí dobrodružství při kterém se funkčně buduje vztah Hanksova Kidda a dívky Johanny. Hanks je klasicky super a zároveň mu film umožní zkusit tak trochu jinou polohu, ještě výraznější je ale Helena Zengel. Její výkon je naprosto famózní a Zengel je důkazem, že se nadále dá najít schopný dětský herec a Zengel ve finále předvádí dost možná i jeden z nejsilnějších hereckých výkonů v rámci uplynulého roku. Greengrassova novinka sází na trochu pomalejší vyprávění s pomalejším tempem. Někde uprostřed je i přes snesitelnou délku (téměř 2 hodiny) poznat, že si dramaturg možná přece jen vzal během služby pár minut šlofíka, jeho finále má ale to správný náboj a ve finále jde v rámci Greengrassovy kariéry o další trefu do černého. Na první pohled sice postrádá jeho klasické trademarky a navíc se nejedná o zásadní filmový milník, který by přepisoval zavedené pořádky, pořád je ale mnoho důvodů k tomu si nový Greengrassův film zamilovat. Je vizuálně skvostný, má velice příjemnou komorní atmosféru, sympaticky buduje vztah dvou hlavních postav a svojí myšlenku prodává se ctí. Je předvídatelný, chvílemi přece jen tempově zbrzděný, jinak jde ale skutečně o vysokou filmařinu, která svou komorností a víceméně jednoduchostí bude dost možná pro dost diváků trnem v oku. Jinak si ale jednoduše nejde nového Greengrasse (alespoň trochu) nezamilovat.......... () (méně) (více)