Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)

(více)

Recenze (309)

waits 

všechny recenze uživatele

Další z výtečných (amerických) filmů z let cca 1965-1975 s neopakovatelnou atmosférou. Hořké putování "kovboje" Joea a podvodníka Ritze za štěstím v kulisách New Yorku člověka sevře, dostane a nepustí. Voight i Hoffman maji charismatu každý za deset, Schlesinger umístil scénář Waldo Salta neomylně správně do syrových exteriérů a nad tím vším se vznáší Everybodys Talking od Harryho Nilssona. Jediný mládeži nepřístupný film, který dostal Oscara (film, režie a adaptovaný scénář). Tleskám. ()

Greg25 

všechny recenze uživatele

Místy velmi psychodelický film, který vás ani na chvilku nepustí, protože John Schlesinger je skvělý vypravěč. A ta neuvěřitelná atmosféra. S některými scénami, jejichž emoční hloubka se vám dostane pod kůži. Zlatý fond světové kinematografie.100% ()

bolan 

všechny recenze uživatele

5 hvězdová klasika, tady neni co řešit. Věřim, že tehdejší socialistický režim musel být nadšen z filmu, který ukazuje Ameriku jako stoku ztroskotanců a prapodivných individuí, podobně jako My děti ze stanice Zoo vykresloval Západní Německo. ()

Chudobka 

všechny recenze uživatele

Opravdu zlatá šedesátá! Kolik mi mohlo být, když jsem ho viděla poprvé?Tak sedmnáct, možná i o rok míň. Tehdy neuvěřitelný zážitek. A co je důležité, po letech stále působí, ten film nikdy nezestárne. Některé filmy viděné po letech mě trochu zklamaly . Jindy mě překvapilo, že si z filmu nepamatuju téměř nic, i když vím jistě, že se mi kdysi líbil. Ale z tohoto silného příběhu jsem měla některé scény před očima řadu let po zhlédnutí. Nejlepší film mého mládí. Naprostá bomba. ()

Jaroslaf 

všechny recenze uživatele

Je to skvělej film, ale je tu jedna chyba. Jon Voight. Asi jsem nikdy neviděl film, kde by hlavní postava hrála tak příšerným způsobem a dělala tak hrozné grimasy. Voightův výraz při domnělém orgasmu mě bude v nočních můrách strašit ještě dlouho. Škoda že kovboje nehrál Paul Newman nebo Robert Redford. ()

Chevees 

všechny recenze uživatele

Přesvědčivé zpacování americké části společnosti koncem šedesátých let - sex, drogy, vysoké cíle a špatné konce... ()

Grafito 

všechny recenze uživatele

Půlnočního kovboje jsem viděl se čtyřicítkama horečkama.. a vím, že se mi po něm značně přitížilo.. už jsem pomalu čekal, že skončím jako Dustin Hoffman.. :-) .. skvělá titulní píseň.. originální zápletka a skvělá atmosféra.. proč nedám pět hvězd sám nevím.. ()

IBBY 

všechny recenze uživatele

...Půlnočního kovboje jsem poprvé viděla v době kdy jakýkoliv americký film znamenal podívat se tzv.za oponu a dovědět se něco o čem se tady nemluvilo ani nepsalo (podobně to bylo s angloamerickou moderní literaturou)...doba ve které se přímo hltaly informace a tak je až s podivem že dojem z filmu nám tenkrát nijak nenarušil naše báječné (a moje ještě téměř dětské) představy o báječném životě v Americe kde je svoboda všeho dostatek a tolik zajímavých věcí co tady nemáme...protože jestli něčím tenhle film není tak oslavou Ameriky...ještě štěstí že moje okouzlení se postupem času profiltrovalo usměrnilo a zklidnilo ale "outsiderovské" příběhy zůstaly středem zájmu... a mimochodem...vidět J.V během pár dní (a to se mi zcela náhodně povedlo) v tak odlišných rolích jako je Luke v Návratu domů a Joe v Kovbojovi...to byl opravdový zmatek v hlavě...do prvního by se člověk zamiloval (vozík nevozík) a ten druhý...brr ani pomyslet...asi takhle má vypadat herectví... ()

Aere 

všechny recenze uživatele

Nemohu si pomoci, ale tenhle film mě prostě chytá za srdce. Optimistický, idealistický začátek postupně vklouzne do skutečně depresivní a temné atmosféry bezútěšnosti, špíny, bezmoci. A první vidina úspěchu je obětována příteli, i když ve výsledku to nic neznamená. Nebo to právě znamená nejvíc? Naprosto úžasní Jon Voight a Dustin Hoffman a přenádherná ústřední píseň Harryho Nilssona, Everybody's Talkin', pro mne dělají tento film nezapomenutelným zážitkem. ()

edie sedgwic 

všechny recenze uživatele

Bola to teda riadna depkarina. Takto to vyzera ked si myslite ze cely svet caka len na vas a zrazu padnete tak na hubu ze si vybijete aj zuby mudrosti. Jon Voighta som doteraz vnimala ako velmi zvlastnu postavu, ktora sa mi nikdy tak uplne nehodila do roli, co hral. Po tomto filme si ale ziskal nejake tie moje sympatie. O tom, ze Dustin exceluje, snad netreba ani diskutovat. ()

zahadum 

všechny recenze uživatele

Jedno z prelomových filmových diel ktoré ma zlomilo a vždy zlomí keď si znova a znova film pripomínam..už dlhé roky....klenot svetovej filmografie ! ()

jiri.twist 

všechny recenze uživatele

K tomuto filmu, tak starému, známému a kvalitnímu po všech stránkách s cz dabingem, jsem se po čase vrátil. Kromě toho všeho oceňuji i výbornou kvalitu barevné kopie, kdy "mimo příběh" vtrhnete do kosmopolitního New Yorku roku 1969, kdy toto stále moderní a jiné město žilo, užívalo si svobody, kdežto v tehdejším Československu zřejmě právě nastupovala normalizace a stály se fronty na maso, banány a toaletní papír (nebo se stály fronty i na něco jiného?) 4x10 ()

tragos 

všechny recenze uživatele

Až se bude konat hlasování o nejhodnějšího ňoumu, Joe Buck v podání Jona Voighta nesmí chybět. Někdy to chce pevné nervy, abyste s ním dokázali vydržet, ovšem když se dá dohromady s Ratsem (Dustin Hofman), který živoří a parazituje na svém okolí, je to nejen snesitelné, ale navíc uvěřitelné a neobyčejně silné. Ti dva se spolu prokousávají každodenním životem velkoměsta, které jim víc bere než dává. Nejsou peníze, není kde bydlet, čím topit, co jíst. Jsou jen sny, stejně vzdálené jako město v němž žijí a z něhož není úniku. Škodolibé světýlko naděje jakoby vždycky vysvitlo jen proto, aby byl dopad na hubu bolestnější a nezvratnější. A přesto, možná, někde v dálce stále svítí... ### Půlnoční kovboj Johna Schlesingera bez debat patří do zlatého fongu světové kinematografie. ()

zeres 

všechny recenze uživatele

Priznám sa, že film som nedopozeral ani do konca. V bežnom živote neznesiem ľudskú naivitu, a v tom to filme som naivitu pánovi Voighovi tak žral, že som sa rozčúlil po prvej pol hodine. Nejaký naivný debilko z vidieku si zaumieni, že svojím penisom dobije veľkomesto. No išlo ma od jedu roztrhúť!!!! Ale aj napriek subjektívnej neznášanlivosti k hlavného hrdinu, musím uznať, že film je veľmi dobrý. Film sa stal legendou a legendy si treba ctiť. Tradične výborný Hoffman ako aj Voight. Je len málo filmov, ktoré ma dokázali skutočne vykoľajiť, a tomuto sa to podarilo na 100%!!! gratulujem!!! ()

Akana 

všechny recenze uživatele

John Schlesinger přispívá do bohaté kolekce filmů bořících mýtus o americkém snu. Jeho charakteristický sociálně kritický osten ale nijak nepřebíjí obyčejně dojemný příběh o přátelství a životním zrání, na čemž mají lví podíl skvělé výkony Dustina Hoffmanna i Johna Voighta. Výborně prokreslený je postupný pád původně naivního (i když on nějaké ty ošklivé šrámy na duši měl už před příchodem do New Yorku) mladíka z venkova do bahna beznaděje. Moment, kdy je okolnostmi donucený k homosexuální prostituci, je jedním z nejsilnějších. Zajímavou pasáží je taky psychedelická party, na níž se Jack s Rizzem spíš nedopatřením ocitnou. K působivé atmosféře přispívá hořkosladká melodie Everybody's Talkin'. I když se tu najdou i zbytečně doslovné pasáže (přepínání programů při milování Jacka s jeho prvním "úlovkem"), Půlnoční kovboj si dodneška uchoval svůj provokativní náboj. 90% ()

Pooli 

všechny recenze uživatele

Sny, naivita a hlúposť verzus drsná realita života 60tych rokov. Joe je ako srnec oslnený diaľkovými svetlami rútiaceho sa auta v podobe New Yorku. Kam môže človek padnúť aby sa zbavil sebaklamu a ilúzii? Na samé dno. Tam Joe našiel zrkadlo menom Ratso. Cesta von z bahna však nemusí vždy končiť na slnečnej Floride. Výborne herecké výkony a strih. ()

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Reklama

Reklama