Režie:
Hynek BočanKamera:
Jiří ŠámalHudba:
Vladimír KlusákHrají:
Ivan Vyskočil, Jiří Krampol, Václav Sloup, Vilém Besser, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Krška, Jiří Smutný, Dana Hlaváčová, František Kovářík (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)
Recenze (160)
"Pasťáku" nejvíce uškodil fakt, že přes dvacet let nebyl filmem, ale jen změtí metrů celuloidové pásky s jednotlivými scénami a záběry, ležící kdesi v trezoru. Po konečném sestřihání tak vyznívá příliš chaoticky. To však nic nemění na věci, že se jedná o skvělý psychothriller s dusně nevydýchatelnou atmosférou, přesvědčivým Ivanem Vyskočilem (trochu mi jeho role připomněla Redfordova Brubakera) a vynikajícím Jiřím Krampolem v roli, která mu byla psaná snad přímo na tělo. 85%. ()
Velice příjemné nahlednutí do instituce zvané Pasťák. Tohoto pojmu jsem ještě já jako malé dítě slíchal jako hrozbu. Šlo o místo kam údajně posílali zlobivá a neposlušná děcka. V dnešní době již zařízení podobného typu dá se říci není, protože školství prošlo jistou reformou a žáci jsou rozřazovány do škol podle příslušné mentální úrovně a pro žáky s poruchami chování jsou pak vyhrazeny samostatné zařízení. Zde je zřejmé, že dříve tomu tak nebylo a žáci s různými typy postižení (samozřejmě spíše lehčí) končili z důvodu nedostatečné a nesprávné výchovné a vzdělávací péče ve stejném zařízení jako žáci s poruchami chování, s neústou k autoritám a se špatným hodnotovým systemem. Taková zařízení tudíž měla velice problematickou klientelu dětí a od vzdělávání a výchovy se opouštělo a vše se řešilo prací. Taková malá exkurze do toho jak to dříve chodilo s dokonce velice pro mě šokujícím koncem. (Předchůdce filmu Bastardi) ZA zmínku stojí i hvězdné obsazení a asi nejlepší role Jiřího Krampola! ()
Velmi drsný a syrový snímek ukazující bez příkras život v pasťáku v šedesátých letech. Upřímně by mě zajímalo, jak by snímek vypadal bez následných úprav s vidinou promítání v roce vzniku, která se beztak neodehrála a film putoval na dlouhá léta do trezoru, jelikož i v této podobě se jedná o neskutečně depresivní snímek s výbornými hereckými výkony, který kazí pouze ukvapený konec. Moje hodnocení 75%. ()
Depresivní sonda do systému tzv. detenčních ústavů pro mládež nastavující zrcadlo celé tehdejší lhostejné společnosti. Mladý učitel a vlastně bezdomovec přechází z vcelku poklidného místa na venkově do Prahy, kde je však umístěn místo normální školy jako učitel do detenčního ústavu. Jeho předchůdce tam sice chovanci zramovali, ředitel mu nebude nic zastírat, ale na výběr stejně nemá. Má dělat to či ono a hlídat si záda. Všem je de facto u prdele, ostatně jako všechno ostatní, včetně toho, že nemá v Praze kde bydlet. Z původního strachu se přese všechno postupně otrká a rád by něco změnil. Ale jak se říká, svatá prostoto... Krutý závěr vlastně nepřekvapil, byť se jiskřička naděje na chvíli i zatřpytila a naznačila cestu k nápravě, šance na ni ale nebyla. Celkový dojem pak trochu kazili třicátníci v roli adolescentů hlavně Václav Sloup, jemuž prostě ten přerostlý puberťák šel ze všech nejhůř a já si chvíli myslel, že spíš patří i k zaměstnancům ústavu. To samé platí i pro Krampola, byť jeho kápo ústavu byl přece jen o fous lepší. Ale na celkovém obrazu jsou to jen ignorovatelné šmouhy. ()
Na svou dobu dozajista kontroverzní snímek. Jeho vyjímečnost leží v depresivní, syrové atmosféře a Ivanovi Vyskočilovi, který zvládl svou roli dokonale. Ještě mladý Krampol stojí za zmínku. Hynek Bočan se zkrátka vytáhl a já se pánům soudruhům nedivím, že film zavřeli do trezoru... ve své době mohl totiž udělat pěkný průvan... ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (11)
- Když sedí učitel se svou dívkou v hospodě, tak v pozadí hraje píseň „Ach, ta láska nebeská“ od Evy Pilarové a Waldemara Matušky. (Duoscop)
- Film byl tehdejšími normalizátory zařazen do tzv. černých filmů, což byly snímky, u kterých podle jejich názoru převládalo negativní líčení současnosti a jednotlivých aspektů společenského i politického života. (raininface)
- Ivan Vyskočil si nechal od lékaře zavést do nosní trubice skrz pusu prezervativ napuštěný filmovou krví, takže když ho udeřil Jiří Krampol pěstí, jazykem stiskl prezervativ a z nosu mu začala téct krev. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)
Reklama