Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (519)

tron 

všechny recenze uživatele

Nikdy ma to nebavilo. Ridley Scott sa po filmoch Votrelec a Blade Runner rozhodol oddýchnuť si od veľkých a vizuálne náročných projektov. Paradoxne si k tomu vybral film dosť odvážny: ženskú road movie, v ktorej sú muži  nie príliš schopní policajti, devianti, násilníci, magori, v lepšom prípade sexuálne hračky. Z chlapov nakoniec najlepšie dopadol Michael Madsen v jednej z najnormálnejších rolí svojej kariéry. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér Ridley Scott v nejlepší formě, tehdy nadějná scenáristická debutantka Callie Khouri, výborná dvojice Susan Sarandon a Geena Davis, výteční představitelé vedlejších rolí (Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Brad Pitt ve své první větší filmové roli....), brutální moneyshoty Adriana Bidlea, velmi zdařilý soundtrack Hanse Zimmera a silný příběh se silnými ženskými hrdinkami. I takhle by se v kostce dal popsat film Thelma a Louise z roku 1991. Dnes možná až trochu neprávem zapadlá filmová klasika, která je v aktuálním světě možná až překvapivě aktuální a zaujme jenom nejen jako jeden z nejvýraznějších kusů z filmografie Ridleyho Scotta ale též také opravdu parádním scénářem, který má jasně plynulou cestu z bodu A do bodu B a nabídne ten nejlepší možný způsob charakterního vývoje jaká může taková průměrná filmová postava ideálně dostat. Nadále řadím Ridleyho Scotta mezi své nejoblíbenější režiséry a jako jednoho z těch nejdůležitějších režisérů, kteří (zatím) trestuhodně nebyli ocenění Oscarem. Neříkám, že jsem s některými Scottovými filmy neměl problém a že je to tvůrce, který by měl přímo až kapsu bezchybných bijáků, přesto je to režisér talentovaný s hodně pevnou rukou a především díkybohu režisér, který se nebrání tomu s herci diskutovat ať už o jejich postavách nebo rovnou průběhu děje. I díky tomu jde výsledné kvality filmu též přisuzovat právě dvojici Sarandon a Davis, protože nápadů měli mnoho a Scott rozhodně nebyl proti. I díky tomu vznikl film, který je snad tím nejlepším možným zástupcem Girl Power vlny, který skutečně předvádí silné ženské hrdinky a díky dodnes řešenému tématu ohledně dominance mužů a emancipaci žen je ten film vlastně aktuální až dodnes a vypadá to, že ještě hodně dlouho aktuální bude. Film se chystal téměř dekádu, motalo se kolem něj 40 režisérů a málem mohl být i režírovaný samotnou scénáristkou a být pojatý jako dokument. Nakonec se ale díkybohu sešel ten nejlepší tým na pravém místě a Thelma a Louise díky tomu může patřit mezi nejlepší zástupce žánru Road movie. Mezi hlavní strůjce samosebou pořád patří Ridley Scott, který dokázal, že režisér může být mužského pohlaví a přesto může důstojně prezentovat hlavní ženské hrdinky. Scott za Thelmu a Louise obdržel první nominaci na Oscara ve své kariéře a i když ten samý rok byli v kategorii Oliver Stone, Barry Levinson, John Singleton nebo vítězný Jonathan Damme za legendární Mlčení jehňátek tak se Ridley definitivně zapsal do hledačku jako režisér, který krom větších filmů jako Vetřelec nebo Blade Runner dokáže natočit i opravdu působivé drama, kde se důraz klade přece jen více na postavy. Ridley Scott i dnes tak pendluje mezi komornější a blockbusterovou filmovou tvorbou a i díky tomu patří mezi režiséry od kterých člověk může čekat snad téměř cokoliv. Ať už co se týče jeho budoucí kariéry mluvíme třeba o Gladiátorovi, Královstvím nebeském, Americkém gangsterovi nebo Marťanovi. I casting hlavních hereček mohl vypadat úplně jinak a mohli jsme tak vidět Michelle Pfeiffer s Jodie Foster nebo Goldie Hawn s Meryl Streep, finální dvojice Susan Sarandon a Geena Davis si ale spolu ve finále tak moc dobře sedla, že tu vzájemnou kamarádskou chemii nakonec nemuseli ani dvakrát moc hrát a tenhle casting je jasná trefa do černého. Obě herečky se poté za svůj výkon dostali nominace na Oscara (obě v kategorii hlavní herečka) a i když prohráli právě kvůli výkonu Jodie Foster v Mlčení jehňátek tak obě předvedli fenomenální výkony, kde se navzájem bravurně doplňují a divák jim hodně snadno fandí. Oba charaktery mají nějaký start a projdou si nějakým vývojem, charakter Davis se vyrovnává s tím, že o ní manžel tak nejeví zájem, Sarandon se zase vyrovnat se vztahem se svým milencem. Celý incident s vraždou je poté jen start dobrodružné cesty, který obě ženy někam posune, donutí je přehodnotit si pravidla života a především si uvědomí, že jedna bez druhé by na téhle nebezpečné cestě nemohli fungovat. Jejich vztah a celé jeho uchopení je nejsilnější stránka filmu a i závěr funguje výtečně. Vedlejší charaktery jsou též bravurně obsazené, především Harvey Keitel je v roli policajta co po ženách jde ale vlastně je na jejich straně bravurní. Michael Madsen se tu též předvede a bylo to ještě rok před Gaunery kdy se Madsen dokázal herecky výrazně předvést. McDonald se tu v roli despoty též dokáže slušně předvést, hlavně je tu ale skutečně parádní Brad Pitt, který už tehdy dokázal, že by mohl jako herec něco dokázat a i když se pochopitelně v záplavu těch legendárních rolí jako David Mills, Tyler Durden, Mickey O´ Neill, Benjamin Button, Aldo Raine či Cliff Booth na JB trochu zapomíná, právě tahle role Pitta dostala do hledačku a nakopla ho k jeho cestě stát se jednou z největších hvězd Hollywoodu. Už zde byl Pitt neskutečný sympaťák, to co ale předvede později snad skutečně nemohl čekat nikdo. Callie Khouri napsala Thelmu a Louise jako svůj první scénář a hned obdržela Oscara za nejlepší původní scénář a zcela právem. Thelmě a Louise bych možná přece jen vyčetl trochu delší délku než by se u tohoto filmu hodilo, tento scénář má ale parádní téma, parádní vývoje charakterů a parádní gradaci. Funguje ohledně dialogů, nemá vyloženě hluchá místa a i když nejde o komedii se přece jen objeví několik vyloženě vtipných parádních momentů. Člověk by už málem zapomněl na dvě důležité osoby- Kameramana Adrianna Biddlea a hudebního skladatele Hanse Zimmera. Kamera Biddlea je plná bravurních záběrů a Biddle se díky právem dočkal své první a zároveň poslední nominace na Oscara, kterou bohužel neproměnil. Dodnes ale díky němu vypadají nádherně nejen Thelma a Louise ale také třeba Vetřelci, Mumie z roku 1999 nebo bondovka Jeden svět nestačí. Biddle umřel ve věku 53 let a nedostal tak tolik v kariéře zase tolik šancí, přesto je ale díky práci, kterou za svůj život stihl rozhodně právem označován jako velmi kvalitní kameraman. Záběry na cesty, detaily nebo především finální záběr vypadají tak božsky kvůli němu. A soundtrack Hanse Zimmera též hodně dopomáhá kvalitní atmosféře. Zimmer byl tehdy už sice znám za soundtracky k filmům jako třeba Rain Man, vrchol své hudební slávy ho ale ještě čekal. U dnešního Zimmera se tak dá diskutovat nad tím jestli se skutečně častěji neopakuje víc a víc, minimálně u Thelmy a Louise to ale jistě neplatí a i když asi nebude soundtrack ta první věc na kterou si u filmu vzpomene, tak rozhodně nejde o špatnou práci a je skutečně poslouchatelný i sám o sobě. Thelmu a Louise jde skutečně označit za film, který funguje jako ideální film pro feministky, který ale zároveň nutně automaticky nemusí urážet muže. Právě naopak, protože Thelma a Louise je ten film, který dokáže zaujmout z několika důvodů a každý si v něm může najít své. A krom možná přece jen ždibec přetažené délky a s těmi pár spojených momentů navíc bych vlastně nenašel moc důvodu k tomu si na film stěžovat. Jde totiž skutečně o neprávem trochu zapadlý klenot, který je ale dodnes zároveň právoplatným kultovním snímkem s tou nejlépe zvolenou hereckou dvojicí. Navíc bravurní střih Thorna Nobleho, který též za film obdržel nominaci na Oscara, který nejvíc vynikne přece jen až v té legendární závěrečné scéně. Přirovnání hlavní dvojice k Bonnie a Clydeovi mi pořád přijde poněkud zvláštní, ve finále ale vlastně není zase tak nesmyslné a přece jen se sluší říct, že tohle je ten film kde ještě boj žen se sexismem fungoval a měl koule i na něco víc než na pouhé komentování o nevhodnosti. A zrovna Davis a Sarandon měli ty koule o poznání větší a jejich moment s policistou nebo cisternou jsou už jen lehké třešničky na dortu skvělého filmu o síle žen, síle přátelství a síle sebeúcty. Zcela právem kultovní klasika! () (méně) (více)

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Nádhera! Určitě nejlepší road movie, co jsem doposud viděl, a zároveň druhý nejlepší Scottův počin hned za nedostižným Vetřelcem(sorry, Gladiátore). Hlavní hrdinky utvořily úžasnou ústřední dvojici a jen sledovat jejich heroické výkony je slast, jaká se nenaskytne zrovna každý den. Scénář plný životních hořkostí, ale současně i obrovského odhodlání a entuziasmu dvou zatrpklých a energických slečen by měl být střežen jako nablýskaný klenot světové kinematografie. Protože sledovat a prožívat tento příběh je pro nás filmové fanoušky to samé, jako když zašpiněný zlatokop objeví v nekonečné důlní šachtě dvoukilový zářící drahokam- v první chvíli jen němě sedíte a všechno si zpracováváte, ovšem postupně naprosto propadáte zážitku, jenž se právě udál. Scott ten drahokam našel, a vytěžil z něj absolutní maximum.. ()

Melies

všechny recenze uživatele

? / 10 Zo všetkých filmov, ktoré som hodnotil, zo všetkých komentárov, ktoré som napísal, tento je ten najťažší. Prečo? Ešte nikdy som nevidel film tak plný protikladov, ešte nikdy som o nejakom nemal tak zmiešané pocity - a ešte nikdy som si nebol tak istý, že jedno vzhliadnutie je málo. Moje hodnotenie počas tých sto dvadsiatich deviatich minút stúpalo a klesalo ako korková zátka na rozbúrenom mori a ja som cítil v kostiach, že toto nebude jednoduché rozhodovanie. Celý snímok je Ridleyho zásluhou obalený do prekrásnemu šatu, ktorého sýte farby vyniknú hlavne pod pálivým stredoamerickým slnkom, no jeho osudový moment prišiel strašne priskoro a strašne náhle. A pritom stačilo tak málo, stačilo dať nám ešte chvíľu času, aby sme sa s postavami zžili a pochopili ich. Takto som mal pocit, akoby som začal čítať dobrú knihu, z ktorej niekto vytrhol prvých sto strán. Na druhej strane, film obsahuje niektoré tak krásne momenty, že som skoro zomrel od rozkoše - prieskumný vrtuľník úsmevne sa pohrávajúci s hustým kúdolom dymu stúpajúcim z trosiek kamiónu, spoločná fotografia pred cestou, ľudoprázdne prérie korunované panensky modrou nebeskou klenbou. Takýchto okamihov je tu toľko, že by ste ich nespočítali, no o to viac zamrzí ten prirýchli štart. Naše trápenie sa síce budú snažiť zmierniť vynikajúci herci, ale ani ich úpornému snaženiu sa nepodarí zmyť nám z jazyka pachuť premrhanej šance - šance na krásny, neopakovateľný filmový zážitok. Thelma a Luise tak pripomínajú obrovskú petardu pred výbuchom, ktorý nie a nie prísť. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Dvě oscarové herečky (Náhodný turista a Mrtvý muž přichází) se sešly ve strhující road movie, ve které v sobě jejich postavy postupně nacházejí vlastnosti, kterých si díky svým ušlápnutým životům nebyly ani trochu vědomy. Veterán Ridley Scott na co sáhne, kromě drobného výpadku v polovině 90. let (Bílá smršť, G.I. Jane), mění ve zlato!! Jeho feministické drama s kriminální zápletkou, které nadchlo nejen při prvním uvedení v Cannes, sice není tak vizuálně okázalé, jak jsme u něho zvyklí, ale má řadu zapamatování hodných momentů (zejména vypořádávání se s mužskými protivníky – policista, řidič trucku). Pokouší se o jakousi hlubší výpověď současného světa, rozdílnosti mezi opačnými pohlavími a moc dobře ví, že už není cesty zpátky!! ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Ve scéně, kdy je do vzduchu vyhozena cisterna, jsou výrazy v obličeji Susan Sarandon (Louise) i Geeny Davis (Thelma) opravdové. Ridley Scott chtěl, aby jejich výraz vypadal autenticky, proto záběr tak nastavil. Ony však poté zapomněly hrát, a tak se vše muselo točit znovu. (Kulmon)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama