• Mlle
    ***

    Téma skvělé, snaha byla, ALE… Provedení je přetažené, intenzivně černobílé a zejména v Berlíně jde spíš o slepenec rozličných bizarně nedůvěryhodných situací, které z dobrého záměru nakonec tvarují nesmyslnou komedii. Nemyslím si, že je za účelem zobrazení problémů mladých lidí vyrůstajících u chasidů či v jiných, extrémně konzervativních až autoritářských společenstvích, nutno vykreslovat naši společnost jako tu, ve které je vše pro každého tak úžasně jednoduché. Druhá polovina připomíná spíš důmyslně budovanou propagandu pro školní účely. Na stejném místě si divák mohl užít hluboce emočně vyladěnou sociální a psychologickou sondu – ta se ovšem nekoná. Těžko říct, jestli to Maria Schrader nemá v rejstříku, nebo to bylo na objednávku. Uvidíme třeba příště :)(8.12.2020)

  • Matty
    ***

    Nosný příběh vykoupení a emancipace, leč poskládaný z nepřesvědčivých modelových situací a popostrkovaný vpřed rušivými náhodami (náhodné setkání s přátelským hudebníkem v kavárně, náhodné setkání s přátelským ředitelem konzervatoře, náhodná setkání mnoha jiných postav, která se nacházejí ve skoro čtyřmilionovém Berlíně...). Proti ultraortodoxní komunitě chasidských židů, kteří optikou seriálu žijí černobílé životy plné trápení a bez špetky radosti (a jde o pokrytce oddávající se alkoholu či hazardu), stojí ultraliberální, multikulturní, barvami hýřící Berlín, kde hlavní hrdinku, cizí osobu s neznámou minulostí, všichni hned přijímají s otevřenou náručí. Prakticky ze dne na den se stává velkou kamarádkou pestré party konzervatistů. Mezi Berlíňany není negativní, neempatické, nepřející postavy, která by mladé ženě nepodala pomocnou ruku. V New Yorku jsou naopak všichni proti ní. Na obou stranách stojí vesměs jen karikatury. Protagonistka je enigmatická figura. Říká o sobě, že je jiná, ale nemáme možnost poznat, v čem její odlišnost spočívá. Vidíme ji buď během židovských rituálů a v manželství, kdy sama sebou být nemůže, případně ve zcela novém prostředí, kde sama sebou zatím být nedokáže. Poměry, před nimiž utíká, jsou exponovány příliš pozdě. Prvním epizodám tak chybí naléhavost. Není zřejmé, co je v sázce a co jí hrozí. Její pronásledovatelé spíš jen zoufale bloumají po Berlíně, než aby se k ní postupně blížili. Činí tak v množství vatových scén bez napětí nebo valné vypovídací hodnoty. Vyprávění je přes množství nahodile začleňovaných flashbacků přímočaré a ubírá se bez překvapení předvídatelným směrem. Dokážu si z toho představit hutné dvouhodinové drama, které se bude věnovat citlivému tématu a dopředu jej potáhne herecké zaujetí Shiry Haas. Ve stávající podobě jde o natahovanou, těžko uvěřitelnou pohádku.(1.9.2020)

  • Morholt
    *****

    Čekal jsem tendenční odsudek chasidské komunity, ale v tomto ohledu jsem byl příjemně překvapen. Samozřejmě je to příběh dívky, která se snaží vyvázat z života plného striktních pravidel, která jsou pro většinovou společnost nepřijatelná, ale pokud to srovnám s podobně laděnými "muslimskými" filmy, vycházejí z toho chasidé jako tolerantní společnost. Série se dává stejný prostor dvěma časovým liniím. Ta první popisuje život v ortodoxním brooklynském Wiliamsburgu a sleduje hlavní hrdinku od námluv až po rozhodnutí utéct. Věnuje se jak rodinným poměrům, tak každodennímu životu či rituálům. Druhá linie se odehrává v Berlíně, kde se hlavní hrdinaḱa de facto poprvé v životě střetává s civilizací, snaží se odhodit léta pěstované zábrany a najít sama sebe. To vše je parádně natočené a ještě lépe zahrané. Je znát, že obsazení dominují izraelští herci, takže jidiš, které je tu vlastně hlavním jazykem, působí v jejich podání přirozeně a všichni vědí, co říkají. Co do výkonu pak všem dominuje Shira Haas, která by za tohle měla sbírat jednu cenu za druhou. Stejně jako celý seriál. 100%(15.4.2020)

  • bart_
    ****

    Kuriózní minisérie portrétující interní konflikt tužby po nespoutané svobodě jedné chasidské židovky vůči konzervativním ideálům ortodoxního judaismu. Tentýž ustavičný zádumčivě skličující xicht Esthe ztvárněnou Shirou Haas, které je ve skutečnosti pětadvacet ale vypadá max na třináct, mi neustále skřípal s nervama, o to víc herecky excelovala - její 'groteskní' scéna s ochutnávkou šunky rozhodnopádně pobaví. A přestože je Unorthodox oním typologickým hraným dokumentárním mikrodramatem ze stáje Netflixu s patrným precedentem kýče, nabízí neméně interesantní autentické momenty - pasáž s židovskou svatbou, sexuální praktiky v rámci náboženství či čtení pradávných pranostik z Tóry určitě stojí za zmínku. Z hlediska narativu je paralelní retrospektiva perfektně ukočírována, byť závěr samotný u mě evokoval ambivalentní rozpaky. Kvituji i relevantní minutáž o poskrovných čtyřech epizodách, čímž se výrazně bilancuje stravitelnost oné prizmatické tématiky, ač tak absentuje jakákoliv komplexnost. Letos ovšem takových výjimečných titulů uvidíme sporadicky, ne-li vůbec.... Verdikt: 8,1 jarmulek z 10.(30.4.2020)

  • jedna_vrana
    ****

    Vo svete žijú ľudia v rôznych spoločenstvách, s rôznymi tradíciami a pravidlami. Nemusíme im rozumieť, dokonca môžeme nechápavo krútiť hlavou, ako môžu takto žiť. Väčšinou z presvedčenia, iný svet ani nepoznajú a mnohí sa vôbec necítia akokoľvek obmedzovaní či obmedzení, kvôli tomu, že žijú inak, ako zbytok Zemegule. Príbeh dievčaťa, ktoré sa však v prostredí, v ktorom je „doma“ cíti nešťastne. Ako budeme sledovať jej kroky, pochopíme prečo. Príbeh nekončí prekvapujúco, silným momentom je pieseň, ktorú sme si vypočuli v poslednej časti - spôsobila ozajstné zimomriavky. Zaujímavá herečka v roli Esther, svojej úlohy sa zhostila statočne a uveriteľne. Z mínusov - prekážala séria udalostí v Berlíne, boli zmesou až neuveriteľných náhod. Ale o to v príbehu nešlo.(7.3.2021)

  • - Spousta scén, které jsou z Williamsburgu, se natáčela v Berlíně. (zuzu1056)

  • - Eli Rosen pomáhal všem ostatním hercům s jazykem jidiš. (zuzu1056)

  • - Shira Haas (Esty) si byla nucena první natáčecí den oholit hlavu. Od té doby používala k natáčení scén z různých období života Esty paruky. (zuzu1056)