Reklama

Reklama

Epizody(4)

Obsahy(1)

Chasidská Židovka opustí domluvené manželství a uteče z Brooklynu do Berlína, kde se jí ujme skupina muzikantů. Ale minulosti jen tak snadno neunikne. (Netflix)

Recenze (84)

Matty 

všechny recenze uživatele

Nosný příběh vykoupení a emancipace, leč poskládaný z nepřesvědčivých modelových situací a popostrkovaný vpřed rušivými náhodami (náhodné setkání s přátelským hudebníkem v kavárně, náhodné setkání s přátelským ředitelem konzervatoře, náhodná setkání mnoha jiných postav, která se nacházejí ve skoro čtyřmilionovém Berlíně...). Proti ultraortodoxní komunitě chasidských židů, kteří optikou seriálu žijí černobílé životy plné trápení a bez špetky radosti (a jde o pokrytce oddávající se alkoholu či hazardu), stojí ultraliberální, multikulturní, barvami hýřící Berlín, kde hlavní hrdinku, cizí osobu s neznámou minulostí, všichni hned přijímají s otevřenou náručí. Prakticky ze dne na den se stává velkou kamarádkou pestré party konzervatistů. Mezi Berlíňany není negativní, neempatické, nepřející postavy, která by mladé ženě nepodala pomocnou ruku. V New Yorku jsou naopak všichni proti ní. Na obou stranách stojí vesměs jen karikatury. Protagonistka je enigmatická figura. Říká o sobě, že je jiná, ale nemáme možnost poznat, v čem její odlišnost spočívá. Vidíme ji buď během židovských rituálů a v manželství, kdy sama sebou být nemůže, případně ve zcela novém prostředí, kde sama sebou zatím být nedokáže. Poměry, před nimiž utíká, jsou exponovány příliš pozdě. Prvním epizodám tak chybí naléhavost. Není zřejmé, co je v sázce a co jí hrozí. Její pronásledovatelé spíš jen zoufale bloumají po Berlíně, než aby se k ní postupně blížili. Činí tak v množství vatových scén bez napětí nebo valné vypovídací hodnoty. Vyprávění je přes množství nahodile začleňovaných flashbacků přímočaré a ubírá se bez překvapení předvídatelným směrem. Dokážu si z toho představit hutné dvouhodinové drama, které se bude věnovat citlivému tématu a dopředu jej potáhne herecké zaujetí Shiry Haas. Ve stávající podobě jde o natahovanou, těžko uvěřitelnou pohádku. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Hlavní hrdinka Esther se zmítá mezi ortodoxním světem svázaným tradicemi a množstvím zkostnatělých pravidel v jedné z newyorkských židovských čtvrtí na jedné straně a svobodným světem umělců v Berlíně plným neomezených možností na straně druhé. Líbilo se mi dějové rozvrstvení minisérie, v níž sledujeme osudy Esti ve dvou časoprostorových rovinách, jež se na konci spolu protnou. O židech a jejich kultuře má člověk nějaké základní povědomí, nicméně bylo poučné si o něco víc rozšířit obzory a nahlédnout pod pokličku tradičního světa a jeho zvyklostí, které byly chvílemi až mírně šokující. Vedle dramatické linie nabízí minisérie i několik úsměvných momentů - viz židovská sexuální výchova a židé vs. technologie. Ve výsledku obohacující a velice záživné tři a půl hodiny. ()

Reklama

Botič 

všechny recenze uživatele

Neortodoxní místy působí jako dokument, který staví na kontrastu konzervativnosti a diversity. Projekt, který po sobě zanechává hodně výrazný "statement", u kterého mám ale jeden otazník. Příběh ukazuje ženám v podobné situaci určitou cestu a inspiraci, ale do jaké míry tyto ženy budou mít přístup k Netflixu, když nemají pomalu přístup ani k internetu? ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jedním z (mnoha) paradoxů židovského náboženství je to, že chasidské židovství, které považujeme za "echt" ultraortodoxní pojetí víry, je vlastně v židovské historii relativně moderní fenomén, protože vzniklo až v 1. třetině 18. století, tedy má cirka 300letou historii. Příběh se nemusí vztahovat jenom k radikálně konzervativnímu židovskému hnutí, podobný seriál by se dal snadno natočit v muslimském nebo konzervativně fundamentalistickém křesťanském prostředí, nemluvě o stovkách nejrůznějších náboženských sekt. Tématicky silné, ale vidím tam několik výrazných háčků, které mě nutí zůstat při zemi. Zajímavá je americká linie, která popisuje bizarní vztah členů chasidské komunity k okolnímu světu i sobě navzájem. Dala se ale rozvinout ještě výrazněji, protože jakkoliv je čtyřdílná série vlastně krátká k tomu, aby obsáhla pro diváka tak atraktivní prostředí, tempo je víc než vlažné a především v obou prostředních dílech máte pocit, že by měly přijít na řadu nůžky. Naproti tomu evropská linie už je vyloženě naivní a zkratkovitá, procesy, kterými musela hrdinka příběhu ve skutečnosti projít, trvaly reálně roky a tady vidíte úžasnou proměnu během několika dní pobytu v Berlíně. V takovém případě totiž nebojujete s právníky nebo nenávistnými členy komunity, ale s tím, co se vám od dětství ukládalo v hlavě a co vás formovalo. Tabu jsou ve skutečnosti ve vás a je nesmírně těžké je překročit. To se podle mě Neortodoxní přiblížit nepodařilo. Osobně myslím, že kdyby se seriál natočil skutečně podle povídky a nedošlo ke zbytečným úpravám, byl by zajímavější a hlavně pravdivější. Trochu rušivě na mě působila i představitelka hlavní role, která jako kdyby si odskočila z natáčení tragického příběhu umírající na leukémii nebo tuberkulózu, případně z prostředí koncentračního tábora. Poslední výhrada směřuje k uchopení vedlejších rolí coby karikatur. To se týká především manžela a jeho nezdárného bratrance. Celkový dojem: 55 %. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Moc zajímavá sonda do uzavřené komunity, kterou nijak nedémonizuje, ale prostě ukazuje, jak její členové žijí. Svazující pravidla jsou pro inteligentní a sebevědomou hlavní hrdinku příliš málo, a proto se rozhodne utéct do Berlína. Kvituji, že to má jen čtyři díly a drama je díky tomu funkční. Žádná vata, jen flashbacky z NY a postupné oťukávání svobody v Berlíně. Hlavní herečce jsem to žral i s navijákem a její zpěv na konci mě opravdu dojal. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (8)

  • Letadlo Eurowings v čase 08:20, které prolétá nad silnicí, je Airbus A319, které patřilo společnosti ČSA (viz důkaz na ocasní části letadla). Ta ho v tu dobu pronajímala i s posádkou. (deedeefan)
  • Když si Esty (Shira Haas) kupuje rtěnku, tak v pozadí obchodu můžeme zahlédnout ženu v lososové košili. Touto osobou není nikdo jiný, než autorka knihy „Unorthodox“ Deborah Feldman. Právě její knihou je minisérie inspirována. (leo430)

Reklama

Reklama