• Marthos
    **

    Stejnojmenný román Maryny Radoměrské i jeho filmová adaptace v režii Vladimíra Slavínského vypovídá o dobových proměnách kultury a společnosti. Vzkříšení filmového i literárního kýče prostřednictvím dojímavé historie utrápené matky a jejích pěti potomků ovšem i v jedenadvacátém století v mnohém rozšiřuje historické obzory – např. funkce rodiny a vztahů mezi rodiči a dětmi naznačují jistou neukotvenost vlivem střídání prostředí a výchovných přístupů, úpadek významu mezilidských vztahů, osamělost. To, že herecky i režijně se film pohybuje na hranici kýče, souvisí s dobovým vývojem, kterým prošel pojem masy a masové kultury. A přestože tento typický produkt filmové červené knihovny nevyniká uměleckými kvalitami, může být pro současného diváka její patetický schematismus alespoň vděčným zdrojem pobavení.(18.11.2008)

  • Skuby47
    ****

    Předválečné romantické drama pojednává o osudu ovdovělé matky a jejich pěti nevydařených dětí, jejichž dramatické osudy, které jsou útokem na city diváků, bych přirovnala k současným telenovelám. Herecké obsazení je slabou stránkou filmu, protože Helena Friedlová svou mateřskou roli nezvládla a její divadelní herectví se odrazilo i na výkonech jejich filmových dětí. Rolf Wanka i tak patří k hercům, kteří o co líp vypadají o to hůř hrají. Je to ale fešák, tak mu to přehrávání promíjím. Prkenný Roaul Schránil se moc nevytáhl a Hana Vítová ve své poloze unylé krásky rovněž neoslnila. Zachraňoval to bodrý Theodor Pištěk a třeštidlo Věra Ferbasová. Výprava i hudba je odpovídající době a prolínání pěti různých osudů dodává filmu na dynamice. Rozhodně jsem se nenudila. Záměna dítěte v nemocnici, jakkoliv se zdá nemožná, je i v současnosti reálná.(21.3.2016)

  • Bart
    *

    Ne příliš zdařilý film s vesměs špatnými hereckými výkony. Představitelka titulní role, členka činohry ND, Helena Friedlová svojí roli nezvládla. Její výkon byl až příliš teatrální, stejně tak i výkon Rolfa Wanky. Z toho důvodu přecházeli některé dojemné scény až do trapnosti. Jako by šlo o mor, i Raoul Schránil, který má jindy naprosto civilní projev, hrál tentokrát spíš divadlo, než film a Hana Vítová byla stále taková..... no stejná. Celkový dojem trochu vylepšují komické scény dvojice Ferbasová - Pištěk. Jak sám o sobě režisér Slavínský říkal, netočil nikdy filmy s vysokými uměleckými ambicemi, filmy pro kritiku, ale točil především pro lidi. V tomto případě to platí dvojnásob. I když se jedná zjevně o brak, diváci v době hrozícího nacismu hledali spíše filmy odlehčené. A tenhle tedy opravdu je.(27.10.2006)

  • zette
    ****

    Na rozdil od vetsiny uzivatelu jsem videl vyborny film, ktery i po letech vede k zamysleni. Pouto mezi Julii Vachovou a jejimi detmi a odstup k Pavlovi, z toho az misty mrazilo. Jsou zde vyborne vykresleny postavy cele rodiny a film nezapada mezi radu komedii a veseloher, ktere se v te dobe tocily v hojnem poctu, ale radi se k celkem povedenemu dramatu. Rolf Wanka musel byt pro fanynky skutecny predmet touhy, roli zahral dobre, v kritickych situacich deje ale hodne prehrava. Ferbasova svou roli "popleteneho" devceta zvladla vyborne a Theodora Pisteka v roli tovarnika si musi kazdy zamilovat. Vyborny film, u ktereho jsem uvazoval i o plnem hodnoceni.(7.3.2012)

  • mchnk
    ***

    Po všech stránkách velmi naivní. Klasická romance a jakýsi pokus o psychologické drama, ústící do dosti divoké telenovely s překombinovaným scénářem, jenž mohl ve své době působit silně, nicméně dnes si film užijí spíše čs. fajnšmekři. Příběh se vyvíjí docela zajímavě, i když vedle rodinného dráma a životních selhání jednotlivců, jde vlastně jen o zajištění finančně nezávislé existence, čehož se nakonec skoro všichni dočkají a tím pádem je happy end završen, také režie je snaživá, vyhýbá se např. klasickým statickým záběrům, každopádně herectví je chvílemi až tragické a není zde vlastně nikdo, kdo by to zachraňoval. Spíše taková raritka, celkově vypadající trochu jinak, než daleko známější filmy ze stejných let.(11.7.2019)

  • - Dobová kritika označila film za "nejdokonalejší příklad kýče, jaký si umíme představit". (Kulmon)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace