Režie:
Jan SvěrákKamera:
F. A. BrabecHrají:
Petr Forman, Edita Brychta, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Věra Křesadlová, Daniela Kolářová, Ivan Vyskočil, Marek Vašut, Ladislav Smoljak, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (402)
Já jsem nikdy nepatřil k fanouškům ani obdivovatelům Jana a Zdeňka Svěrákových a Akumulátor 1 tento můj postoj rozhodně nezmění ani neupraví. Navždy zůstanou nejspíš nepřekonatelné Jízda, Kolja a Vratné lahve. Ostatní počiny mě za srdce tolik nechytly a ty v posledních letech méně a méně. Rád se však nechám překvapit. Třeba letos :-) ()
Scénář Zdeňka Svěráka se nezapře. Spousta chuťovek, které potěší (míšenec na loďce, kabel u auta, žárovka a spousta dalších), hravost, jeho osobitý styl, který mám jednoduše rád. Když se vše spojí s režisérskou nápaditostí syna Jana, máme tu opět skvělý film. Silné čtyři hvězdičky, nebýt trochu rozvleklého konce, možná bych dal i pět. Výborná kamera, vizuálnost, hudba O. Soukupa, v tomto filmu i efekty, nejsilnější stránkou jsou ovšem dialogy. Netradiční sci-fi komedie, u které si říkám: škoda, že se takových netočí víc. A také škoda, že Zdeněk Svěrák nepíše více scénářů... Věčná škoda. ()
Akumulátor 1 je dobrý film se zajímavými triky, které byly v té době v Česku naprosto převratné. Nápad s televizí, která vycucává z lidí energii je docela originální a zajímavý a kdo ví, zda není nakonec i pravdivý. Já sám se cítím v poslední době nějaký unavený a malátný a nějak mě zase bere spaní ... ()
Tehdejší filmařská elita se sešla ve veskrze odvážném a i ve světovém měřítku unikátním snímku, který předešel trendy technických alternativních realit o pět let a nikdo o tom neví. Ale zatímco Matrix, 13. patro a všechny tyto tematicky podobné snímky jsou do sebe zapadající geniální mechanismus, Akumulátor 1 kašle na to, že má v rukách sci-fi budoucnost a naopak se vyžívá ve prapodivných scénách, surrealismu a vtipných detailech (nejen obligátní inspekce v lidském těle či šneci, ale například lapiduši, zakrývající si uši při nahazování srdce podobně jako vojáci u střelby z minometů nebo Svěrákova jízda skrze město). Právě způsob jakým se samozřejmostí propojuje Jan Svěrák skutečné s naprosto nereálným je unikátní a scény zpoza televize jsou naprosto geniální. Za zmínku stojí vynikající Brabcova kamera (v první polovině 90. let byl český film na vzestupu, takže se jeřábuje jako o život) či dramaticky gradující hudba, která snese srovnání s jakoukoli dnešní zámořskou produkcí. Akumulátor je jednoznačně nejlepší porevoluční český film u nějž nasere nejen jeho naprosté zapadnutí, ale i fakt, že svěrák po debaklu s Tmavomodrým světem točí balasty typu Vratné lahve. ()
Asi najuletenejší Svěrákov film. Akumulátor je kult, implikujúcim pojmom, ktorý niečo nehmotné vyjadruje a v mojom ponímaní predstavuje (čo sa týka karikaturistického zveličenia) socialistickú verziu Pravdivých lží - kde výbežky a otravné zhovadilosti z televízie zapĺňajú životný rytmus hlavnej postavy a do nemalej miery ovplyvňujú jeho súkromie. Dnes by sme toto vyciciavanie energie mohli aplikovať pre mobilné prijímače alebo sociálne siete. Princíp sa nemení, iba doba. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (53)
- Prvý film Jana Svěráka so zvukom Dolby Stereo. (BlueNeon81)
- Ve své době nejdražší český snímek (40 milionů Kč). (Chrustyn)
- V roli matky zubařky Anny se mihla Věra Křesadlová, matka filmového Oldy (Petr Forman). (Dr. Hawkeye)
Reklama