Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladý kovář Mikeš se vydává do světa na zkušenou ve společnosti mlynářského pomocníka Matěje a pacholka Ondry. Na cestě za třemi zakletými princeznami se mladíci utkají s potměšilou babiznou, s kouzly a nástrahami Černého krále a především s vlastním pokušením. (Magic Box)

Recenze (346)

FeriusParfax 

všechny recenze uživatele

Opět depka jako trám. Tři "kamarádi" se vydají zachránit princezny. Ještě, že jsou dva takoví hajzlové, že naprosto vynikne úžasný charakter Štěpána Šafránka. Podivný lišák, či co to doprovází ty tři na jejich cestách za pomocí, je opravdu nepěkný. Vždycky mě ale nejvíc děsilo, když přišel Štěpán do podzemí (kde ho "kamarádi" samozřejmě nechali) a dorozumíval se tu jen myšlenkami. Z této pohádky si děti mají vzít snad jen to, že si máte dobře vybrat kamarády a komu budete věřit. Což není snadný úkol. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Kovář je statečný, silný a spravedlivý, třetí princezna krásná a moudrá, všechny potřebné zákony vydány a tátova palice čeká na další generaci. Klasická pohádka o cestě za princeznou s klasickými motivy, v neklasicky marném provedení. Všeho je zde škoda. Též Čepka: v tomto filmu by na jeho figuru stačil kdejaký šmírák. A o tom, že dobré s dobrým nemusí vždy dát ještě lepší, svědčí spojení Ulrych (hudba) + Suchý (text písně). Pointu kovářovy finty s prstenem jsem nepochopil. "Já bych se pořád vdávala a v kole točila. A co ty? Nechceš se ženit?" /// Po druhém nedobrovolném zhlédnutí (při němž jsem vše kromě začátku a konce blaženě prospal) nemohu neupozornit na fakt, že starý kovář (Mikešův otec) a jeho pomocník Jakub jsou evidentně průkopníky registrovaného partnerství. Oba vidíme vždy pospolu doma (nejen v kovárně), jak řeší telenovelní rodinné záležitosti, evidentně bydlí spolu a krom syna s nimi nikdo další nebývá. To vše lze přejít jako výraz pouhé hubenosti výpravy, ale scéna, v níž oba chlapáci společně věší prádlo, nebo když Jakub dává Mikešovi na cestu buchty, které sám napekl, to při vědomí, že nikde není ani naznačeno, že někdy třeba existovala nějaká Mikešova matka (či podobná bytost), nepřipouští pochybnosti. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Tato pohádka určitě patří mezi tu výrazně lepší polovinu v dějinách naší tvorby pro děti a mládež. Snaha dodržet základní půdorys poetik této tvorby, jak se dotvořil a dozrál v první polovině sedmdesátých let, viditelně zvedá její hodnotu v kontextu pozdějšího vývoje, i když ani TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU nebo ŠÍLENĚ SMUTNÁ PRICEZNA to nejsou. Božena Němcová, naše pohádkářka všech pohádkařů, je z půdorysu díla k jeho výraznému prospěchu víc než vidět; roli siláka Pavel Kříž zvládá nad očekávání dobře právě proto, že svým pojetím koření v básnické pentalogii. Hrůza je opravdu hrůzou, dobro dobrem, vítězství vítězstvím v dobře zvládnutém klasickém pohádkovém černobílém pohledu; syžet i scénář a režie nenechají lhostejnou ani převážnou část "dětí starších generací". Herci bez výjimky hrají to, co mají a mohou; typy, stereotypy i vlastnosti, které tato pohádka přesně a věcně zrcadlí. Za úvahu a diskusi stojí autorský postoj k výkonu královské moci; na mne je pohádkový přespříliš. Naopak nezaměnitelný hudební doprovod JAVORů dává této verzi osvojení staré klasické látky nenapodobitelnou moravskou příchuť, bez níž by naše češství bylo viditelně chudokrevnější. Pohádka - soudě podle odezvy - je dnes zřejmě někde uprostřed mezi dobovým a klasickým nadčasovým rozměrem své další existence. Uvidíme, která z těchto srovnatelně nadějných možností posléze zvítězí. ()

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

Jedna z rozhodně nejzajímavějších českých pohádek, kterou mohu hltat každé Vánoce a troufnu konstatovat, že mě ještě dlouhá léta neomrzí. Pavel Kříž ve své (pro mě prozatím nejlepší) roli po boku pěkně nechutných a zásluhou toho dokonalých nástrah při záchraně té své vysněné, jak už to v pohádkách bývá. V málo kterých mě to ale dokáže tak bavit, jako právě ve Statečném kováři. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Když dítě stůně, je to vždy čas sirupů a pohádek. Srdatný Kovář nepatří mezi ty nejlepší a často rotované, ale občas se na něj taky dostane. Křížův Mikeš díky lehce ironickému pojetí a podvědomé "básnické" ozvěně působí spíš jako Štěpán Šafránek, který se po Tylově Lesní paně vrhl na bratry Grimmovy, než jako neohrožený pohádkvý hrdina, ale vůbec to nevadí. Příběh odsýpá, nechybí láska, kouzla ani intriky, úsměvná pohodová atmosféra se občas zahalí do dětsky stravitelného strašidelna a všechno to jistí spolehlivé herecké výkony Müllera, Tokoše, Čepka a dalších. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (14)

  • Při natáčení scény, kdy Mikeš v Království Černého Krále skáče z okna na zem, si Pavel Kříž vymknul kotník. (AlchENEMY)

Reklama

Reklama